-
Stordalen utökar ägandet i Stureplansgruppen
Petter Stordalen har utökat sitt ägande i Stureplansgruppen till 40 procent. Tillsammans med Nordic Choice Hotels så är nu företagsgruppen nummer 1 vad gäller restaurangverksamhet i Stockholm. Med bolagens större muskler planeras det redan för ytterligare hotell och restaurangverksamhet på Sveriges främsta besöksmetropoler.
Lyckliga förhållanden kräver utvecklingDet var 2018 som Petter Stordalens bolag Strawberry Equities köpte 10 procent av Stureplansgruppen. Nu är det dags för affärens nästa steg då Stordalen köper upp sig till 40 procent av bolaget. Genom köpet blir Strawberry Equities bolagets näst största ägare efter huvudägaren och koncernchefen Vimal Kovac.
”Jag sa redan för ett år sedan att jag och Vimal ingått ett förhållande. Som alla vet så kräver lyckliga förhållanden utveckling. Vi tar nu nästa steg på vår gemensamma framtidsresa och har som alla förstår gigantiska planer för framtiden.” säger Petter A Stordalen.
En gemensam målsättning
Stureplansgruppen räknar 2019 med att omsätta 1,350 miljarder kr samt nå bästa ebitda-resultat någonsin. Inom fem år är målsättningen att omsätta 2 miljarder kr. Tillväxten kommer framförallt att ske inom konferens, event, catering samt en utökning av antalet hotell.
”Efter ett år med Stordalen i bolaget så kan jag konstatera att vi aldrig har haft högre fart framåt, aldrig haft fler planer om framtiden och vi har dessutom aldrig varit finansiellt starkare än vad vi är nu. Det här är någonting som är bra för våra gäster, för de destinationer vi finns på och för besöksnäringen. Vi har den gemensamma målsättningen att vara Nordens mest spännande arbetsplats och ha det mest intressanta utbudet för våra gäster. Med den här affären tar vi oss dit med rekordfart.” säger Vimal Kovac.
Strawberry Equities tillträdde aktierna den 1 juli 2019.
- Text: Stureplansgruppen
- Foto: Stureplansgruppen
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-