-
STUA i pilotprojekt kring utveckling av bussresedestinationer
Sörmlands Turismutveckling AB (STUA) och Sveriges Bussföretag kommer under det kommande året tillsammans genomföra ett gemensamt projekt kring utveckling av bussresedestinationer. Målet är att skapa en checklista som besöksmål kan använda för att förbättra sina produkter gentemot bussföretag.
Målet med projektet är en checklista
Syftet är att identifiera framgångsfaktorer hos besöksmål som lyckats bra gentemot bussföretag som målgrupp och se om det går att dra några generella slutsatser kring bra metoder. Därefter kommer ett visst antal besöksmål i Sörmland få testa att utveckla sina produkter gentemot bussföretag som målgrupp.
”Vi vet att bussföretagen återkommer oftare till vissa besöksmål än andra. Det skall bli väldigt intressant att titta närmre på vad det är som faktiskt spelar störst roll när resorna planeras.” Säger Oscar Sundås, branschutvecklare turist- och beställningstrafik på Sveriges Bussföretag.
Målet med projektet är att få fram en checklista som besöksmål kan använda för att förbättra sina produkter gentemot bussföretag. Därmed blir Sörmland pilotregion i arbetet. Resultaten från projektet kommer sedan att spridas till fler delar av Sverige via STUA:s nätverk i framtiden.
En viktig kundgrupp
Turistbussen möjliggör upplevelser i delar av Sverige dit det inte går att åka med andra kollektiva färdmedel. Bussföretagen är framförallt små och medelstora företag som verkar utanför storstäderna i sina hemmaregioner – samtidigt som de bidrar till utvecklingen i de delar av Sverige dit de arrangerar sina resor. För många besöksmål är turistbussresenärer en viktig kundgrupp.
”Det är viktigt i destinationsutvecklingen och den lokala besöksnäringen att låta sörmländska besöksmål få feedback på sina produkter från en viktig och potentiellt väldigt stor kundgrupp.” Säger Monica Peña Calderon, koordinator destinationsutveckling på STUA.
Projektet finansieras via bussbranschens forsknings- och utvecklingsfond, Svenska Bussbranschens Riksförbund. Första mötet med intresserade aktörer kommer att genomföras den 20 november i Eskilstuna.
- Text: STUA
- Foto: STUA
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-