-
Studerande vann Pitch Skåne med fotbollsevent för flickor
Studerande från Yrkeshögskolan Landskrona fick chansen att pitcha in sitt drömevenemang för en näringslivsjury genom formatet Pitch Skåne. Vinnaren får möjligheten att genomföra sitt projekt tillsammans med Visit Skåne under 2025.
Pitch Skåne en del av utbildningen Eventkoordinator
Den 23 oktober samlades studerande från Yrkeshögskolan Landskrona som går på utbildningen Eventkoordinator på Landskrona teater för att pitcha in sin bästa eventidé på 10 minuter. Detta för att försöka övertyga juryn om att få stöd för att genomföra idén 2025.
Eventet måste vara genomförbart och väl förankrat i den kommun det ska genomföras. De studerande har fått fem veckor på sig att förbereda sig och koppla samman alla intressenter som krävs för att bygga upp ett evenemang.
”Vi är så tacksamma för samarbetet med Visit Skåne och alla föreläsare från hela Sverige som stöttar de studerande för att skapa sitt drömevenemang.” Säger Emil Tingström, kursansvarig på utbildningen Eventkoordinator.
Sex evenemangsförslag lades fram för juryn: Fotbollsevenemang för flickor, Fantasyfestival på Landskrona citadell, Skånes Vineyard Weekend, releasefest för musikvideos, gårdsförsäljningsevent i mittskåne och E-sportsturnering för ungdomar.
Juryn och motivering för vinnaren:
◆ Mikael Wigsten, Visit Skåne.
◆ Christine Lindgren, Visit Lund.
◆ Karin Karlsson, Övergripande projektledare Eurovision.
◆ Jenny Ekman, Öster & Ekman.”Med ett koncept som berör och kan förändra framtiden för flickor och med potential att förändra beteende i en hel rörelse, med stor potential att applicera på andra sammanhang och sporter. Det är med stor enighet och glädje vi utser According to Plan med sitt starka koncept Play Like a Girl till vinnare av Pitch Skåne.”
Får stöd av Visit Skåne för att genomföra projektet
Detta innebär att gruppen According to Plan med gruppmedlemmarna Maja Lindroos, Malin Herbing, Jessica Ewald, Alexandra Lenander, Victoria Verdes och Ella Stenberg får fortsatt stöd för att vidareutveckla och genomföra sitt projekt med Visit Skåne.
Projektledare Maja Lindros uttryckte sin glädje efter vinsten:
”Det känns otroligt roligt att ha vunnit! Att vi har tagit fram ett koncept som inte bara vi tror på känns bra i hjärtat. Vi ser nu fram emot att få fler flickor och kvinnor att stanna inom fotbollen.”
Vad är Pitch Skåne?
Pitch Skåne är ett samarbete mellan Visit Skåne och Yrkeshögskolan Landskronas utbildning Eventkoordinator med målet att ge de studerande i utbildningen en möjlighet att få genomföra egna idéer som kan leda till ökad samverkan mellan skånska kommuner, näringsliv och föreningar samt stärka utbildningens position och bidra till utbildningens utveckling och relationer med näringslivet.
Det är ett initiativ av Event in Skåne som har utvecklats av Georg Jonasson och Elin J. Swärd som finalmoment i kursen Event Production 2. Huvudsyftet är att skapa ett event som bidrar till att stärka Skånes varumärke och förändra samhället till det bättre.
Här kan ni läsa mer om Yrkeshögskolan Landskrona på Turismnytt.
- Text: Yrkeshögskolan Landskrona
- Foto: Monika Torkar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-