-
Succéår för Postmuseum, besökarna ökade med mer än det dubbla
Nästan ett år har gått sedan Postmuseum nyöppnade den 19 oktober 2024 – och året som följt har överträffat förväntningarna med råge. Museets målbild var att öka antalet museibesökare från senaste rekordår 2019 med 21 000 gäster till 25 000. Nu när nästan ett år har gått kan Postmuseum med glädje konstatera att de har mer än dubblat det målet. Till dagens datum (2025-10-15) har museet haft 51 942 museibesökare. Jämför man med precis samma period: oktober 2018–oktober 2019 har museet gjort en ökning med 168%. Ett fint kvitto på att Postmuseums nya utbud är relevant och en besöksupplevelse som engagerar och attraherar.
Under året har Postmuseum återetablerat sig som en levande mötesplats i hjärtat av Gamla stan och lockat både återkommande och nya besökare. Dessutom uppmärksammades museet i Stockholmarnas favoritmuseum 2024, där Postmuseum tog brons i kategorin “Årets klättrare” – trots att museet bara hade varit öppet i drygt två månader vid tidpunkten för omröstningen.
– Det varma mottagandet visar att våra utställningar och vårt nya programutbud engagerar människor i alla åldrar. Att så många vill besöka, utforska och delta i museets aktiviteter bekräftar att vi är på rätt väg, säger Malin Valentin, museichef på Postmuseum.
Ny biträdande museichef och publik chef
Den 1 november tillträder Erika Lanner som ny biträdande museichef och publik chef, med fokus på att vidareutveckla besöksupplevelsen. Erika kommer närmast från Nobelprismuseet.
Utökat program och nya mötesrum
Som en del av museets ambition att vara en kulturell mötesplats har aktiviteter för olika målgrupper utökats, bland annat genom temavisningar och kvällsevenemang som Post Work – ett koncept med fri entré, kvällsöppet och After Work på restaurang AVI. Programutbudet har bland annat innehållit skrivarkvällar med Yrsa & Flora, workshops i Lettering och designföredrag.
Museet har utökat sin mötes- och eventverksamhet med ytterligare en yta, nämligen ett källarvalv för möten och tillställningar – mitt i hjärtat av Gamla stan. I tegelvalven, där historien alltid är närvarande och där utställningar en gång tog plats, har nu Källarloungen öppnat – en inbjudande miljö för möten, samtal och firanden.
Hela fastigheten har grundförstärkts och stod klart hösten 2024. De nya rummen i källaren har formats med varsam hand av inredaren Malin Palm. Resultatet är en varm och funktionell miljö som både lyfter fram rummens egna historia och ger plats åt dagens behov av personliga möten.
– Vi har arbetat med ett flexibelt och karaktäristiskt anslag som tar hänsyn till rummen, där en noggrant avvägd mix av nya och återbrukade möbler skapar både funktion och karaktär, säger Malin Palm, inredare.
De nya mötesrummen fungerar lika bra som breakout rooms och kreativa workshops, eller som ytor för mingel eller firanden. I museets atrium ligger restaurang AVI – en perfekt plats för god mat och dryck under mötesdagen, oavsett om det handlar om en paus, ett avslappnat samtal eller ett festligt avslut.
– Det känns otroligt kul att äntligen öppna upp Källarloungen för våra mötesgäster. Här vill vi uppmuntra till det genuina samtalet och fysiska mötet. Jag hoppas att våra gäster ska trivas, säger Sofia Ström, mötes- och eventansvarig.
Spännande historia
Källarvalven under Postmuseum har en lång och spännande historia. Redan på 1600-talet byggdes de första husen på platsen, och tegelvalven bär fortfarande spår av den tiden. Under århundradena har lokalerna använts för olika ändamål, och här har man hittat allt från senmedeltida kakel till tegelplattor med franska liljor. På väggarna syns fortfarande igensatta källargluggar som en gång släppte in dagsljus från gatan utanför.
Med rekordpublik, utökat program och förstärkt organisation fortsätter arbetet på Postmuseum med att vara en självklar destination i Gamla stan.
Mer om Postmuseum på Turismnytt
- Text: Postmuseum
- Foto: Postmuseum
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-