-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar SCR Svensk Camping sin klassifierings-lista för året. Hela 14 anläggningar har fått fem stjärnor och 59 campingplatser fick fyra stjärnor.
14 anläggningar har fått fem stjärnor
Varje år gör Svensk Camping en klassificering av campingplatser i Sverige. Klassificeringen (som är frivillig) syftar till att ge tydlig information om anläggningens utbud och standard och göra det enklare för gästerna att välja boende.
I år har 14 anläggningar fått det högsta betyget – fem stjärnor. Dessutom fick 59 campingplatser fyra stjärnor.
”Att nå fyra eller fem stjärnor kräver ett långsiktigt och målmedvetet arbete. Fem stjärnor innebär att både serviceutbud och anläggningens standard håller absolut toppklass.” Säger Martin Juhos, VD för Svensk Camping.
Flera regioner utmärker sig lite extra
I samband med årets klassificering har de även gjort en regional analys. Den visar att det finns flera regioner som utmärker sig lite extra när det gäller att erbjuda campingplatser i toppklass.
I listan är det tydligt att en region som utmärker sig är Västra Götaland och i synnerhet Bohuslän som har ett flertal både fyra- och femstjärniga campingplatser. Även Småland, Skåne, Värmland och Halland utmärker sig med extra hög nivå.
”Gästernas krav ökar, både på service och bekvämlighet, men även på tydlig information. Många vill kunna planera och hitta rätt semesterboende – därför är vår klassificering ett viktigt verktyg som hjälper gästerna att välja den typ av anläggning som passar just dem.” Säger Martin Juhos.
Ett branschgemensamt regelverk
Alla medlemsföretag i Svensk Camping är certifierade. Men de kan också välja att klassificeras enligt Svensk Campingstandard. Det är ett branschgemensamt regelverk. En campingplats som utöver certifieringen även är klassificerad ger gästerna information om anläggningens utbud och standard. Med fokus på servicehus, området, faciliteter och aktiviteter.
Systemet gör det lättare för gästen att jämföra standard och utbud på olika campingplatser. Dessutom är det ett viktigt verktyg för branschens gemensamma utveckling.

Hela listan med årets klassificeringsresultat finns här.
Här kan ni läsa mer om Svensk Camping på Turismnytt.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Adam Merking/Svensk Camping
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-