-
Svenska Destinationsdagarna 2025 i Västerås – En kort resumé
Två intensiva välarrangerade halvdagar i Västerås som bjöd på inspiration, kunskap och mycket nätverkande.
Tre nätverk som snart blir ett
Ambitionen är, som tidigare meddelats, att de tre nätverken Svenska Destinationsnätverket, Swedish Network of Event Destinations (SNED), Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB) ska slås ihop till ett och hur det ska gå till presenterades föredömligt tydligt av Björn Fransson från Örebrokompaniet. Att denna viktiga del av besöksnäringen får ”en röst” uppskattades mycket av representanten från den nationella politiken i den efterföljande panelen. Turismnytt kommer att bevaka processen och berätta mer framöver.
Sofie Gunnarsson från Placebrander som på ett perfekt sätt modererade dagarna gav också lite trendspaningar ur Placebranders trendrapport och ett medskick var att alla platser har en möjlighet att bli attraktiva för någon och att man ska satsa på sin unikitet, för det autentiska och genuina ligger i tiden. Det är attraktivt för både boende och besökare i oroliga tider.
Destinationer är kedjor av upplevelser
Mårten Westlund, tidigare kommunikationschef på Liseberg, konstaterade att destinationer är kedjor av upplevelser och att när destinationer börjar se varandra som vänner och samarbetspartners istället för konkurrenter, det är då det händer saker. Dagarna i sig var ju ett utmärkt exempel på det. Han visade också hur man kan skapa attraktivitet genom att omfamna sina problem (eller självupplevda brister) eller att som Borås vända att man utsågs till Sveriges tråkigaste stad. Vi fick också höra lite om hans roll som kommunikationsansvarig i samband med Oceanabranden och lärdomar från det.
Erfarenheter från genomförda organisationsförändringar
I en paneldiskussion fick vi höra intressanta erfarenheter från tre svenska destinationsorganisationer, Norrköping, Luleå, Stockholm och Karlskrona, som genomgått större organisationsförändringar. Karin från Luleå beskrev att när man blev en helkommunal verksamhet var en stor vinst med det att besöksnäringen får en plats i kommunhuset och blir en naturlig del, som industrin. På frågan om de kommunala strukturerna är mer mogna i synen på besöksnäringen och attraktion, svarade Martin från Norrköping att ”huvet är med på det men kroppen hänger inte med”. Karin från Luleå lyfte att vi måste claima att besöksnäringen och attraktionskraft är viktigt, vår bransch är viktig i att man ska vilja leva på platsen. Det var något som Pär från Karlskrona beskrev ett stort behov av då de har ett stort behov av att locka nya invånare eftersom flera företag där expanderar kraftigt.
Vad kan AI göra för destinationer?
Under rubriken “AI for destinations” gav Signe Jungersted från Group NAO en initierad bild av AI-utvecklingen (som går otroligt snabbt) och vilka möjligheter man som destination kan ha av AI. Hon visade inte helt oväntat på stor potential och det är enkelt, fick vi se i ett exempel där hon med två meningar i rätt program kunde skapa en en app som kan vara hennes assistent. Ja, ni förstår. Detta för mig osökt in på den panel i ämnet som följde. Där berättade Stockholm, Göteborg och Västerås hur de jobbar med AI. Tomas Andersson från Stockholm sa bland annat att det inte går att göra en AI-plan för 2025 för utvecklingen går så snabbt att den kan vara obsolet redan efter några veckor. Det intressantaste var dock hur de jobbar för att så många som möjligt ska komma igång med AI och använda det i sitt arbete, de låter dem testa det, inte på typiska jobbuppgifter utan enbart av lust, i sammanhang som de tycker är roligt att hålla på med. Så sänker man trösklar.
Gör det omöjliga möjligt – Sätt en röd stuga på månen
Avslutningsvis fick vi höra Mikael Genberg berätta om hur man ”Gör det omöjliga möjligt”. Han om någon borde veta, han är nämligen bara ett par månader från att placera den första röda stugan på månen (6 juni, passande nog, ska den landa där och placeras ut)! Vi fick höra om den långa och krokiga resan dit via hotell i trädtoppar och under vattnet, den medsmugglade svenska röda stugan till rymdstationen till rigorösa procedurer för att skapa stugan som snart är på plats. Snacka om destinationsutveckling! I det enormt stora perspektivet med det lilla redskapet!
Läs mer om Svenska Destinationsnätverket på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
-
Gästbloggare
-