-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Får de köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Hur blir det då med andra bolag i området? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.
Det är ingen morot – det är affärsverksamhet
Får verkligen ett kommunalt bolag köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Kan ett kommunalt ägt bussbolag ta sig an kontrakterad resebyråkörning som både Lysekils Busstrafik och Uddevalla Omnibus gör? Uddevalla Omnibus har tidigare motiverat sitt innehav av turistbuss med att de kör de kommunala förvaltningarna.
Medlemmarna i Svenska Turistbussföreningen rapporterar om att kommunala Uddevalla Omnibus utför mycket beställningstrafik för företag och föreningar i Uddevalla med omnejd säger branchföreningens ordförande Kjell Peterson. Nu har de dessutom skrivit kontrakt om körning för en resebyrå (Columbusresor) i Uddevalla. De kör för priser som de privata bolagen inte klarar att köra för.
Deras bussar går också på resor ut i Europa för andra resebyråer bla Softresor och Rolfs Flyg och Buss förutom Columbusresor i Uddevalla. Det privata bolaget som tidigare hade trafiken för Columbusresor kommer att lägga ner verksamheten.
För resebyråtrafiken har Uddevalla Omnibus anställt chaufförer som dedikerat kommer att köra turistbuss. Det är alltså ingen morot för de som kör linjetrafik att någon gång få ut och åka lite längre. Det är ren affärsverksamhet.
Ett flertal bolag i området har blivit utkonkurrerade
Medlemmarna rapporterar att de finns väldigt få körningar i området kring Uddevalla och att de ser Uddevalla Omnibus turistbussar ute på körningar. Uddevalla Kommun är via sitt bolag Uddevalla Omnibus och Lysekils Busstrafik AB ute och kör bla företag, idrottslag och pensionärsföreningar med skattefinansierade bussar. Så är fallet även i Uddevalla, den näst största staden i området och saknar privata bussbolag liksom Lysekil gör.
I båda städerna finns ett kommunalt bussbolag (Uddevalla Omnibus/Lysekils Busstrafik AB) som tar körningar. Ett flertal bolag runt Uddevalla området har blivit utkonkurrerade.
Drivs som vilket privat bussbolag som helst
När medlemmarna i Svenska Turistbussföretagen med privata bussbolag köper en buss för ca 4 miljoner så måste de låna pengar. Registreringsbeviset märks upp med en kreditgivare till bussen.
Uddevalla Omnibus turistbussar saknar kreditgivare. De använder alltså skattepengar och köper bussar som direkt har dödat möjligheten att driva privata bussbolag i Uddevalla. Nu börjar de lägga ”beslag” på bolagen runt omkring sig i grannkommunerna också. Lysekils Busstrafik kan knappast gagna den kommunala verksamheten i Uddevalla.
Trafiken i bolaget har inte ändrats sedan Uddevalla kommun köpte bolaget, utan de drivs som vilket privat bussbolag som helst med resor runt om i Sverige och Europa.
Har 5 bussar i turisttrafik och börjar ta stor marknadsandel
I Bohuslänningen, den lokala tidningen, rapporterades det om att Uddevalla kommun avser att bilda ett nytt bolag som skall direktupphandla skoltrafiken i Uddevalla med kommunen utan att gå till offentlig upphandling och utföra den i egen regi.
”Vet att det är en orättvis jämförelse, men Orust har minskat kostnaderna för sin skolskjuts med åtta miljoner kronor. Trots att de fått en billigare skolskjuts har de också kunnat använda sina bussar till annat, till exempel trafik för pensionärer och andra.” Säger Ingemar Samuelsson (S).
Ärendet varit uppe redan 2014, då hade Uddevalla Kommun en buss. Nu har de 5 bussar i turisttrafik och börjar ta stor marknadsandel.
Det har inte blivit bättre sedan detta var uppe på bordet senast. Nu uttalar sig dessutom politiker helt ogenerat att man skall använda bussarna för tex pensionärsresor.
För att inte helt kväva de kvarvarande privata bussbolagen, måste något göras nu!
- Text: Svenska Turistbussföretagen
- Foto: Svenska Turistbussföretagen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning
-
Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.
-
Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.
-
Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.
-
Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg
Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.
-
Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning
Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.
-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.
-
Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum
Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.
-
Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar
Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.
-
ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners
Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till nya partners och delägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark
Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...
-
Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping
Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...
-
ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners
Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...
-
-
Gästbloggare
-