-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Får de köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Hur blir det då med andra bolag i området? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.
Det är ingen morot – det är affärsverksamhet
Får verkligen ett kommunalt bolag köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Kan ett kommunalt ägt bussbolag ta sig an kontrakterad resebyråkörning som både Lysekils Busstrafik och Uddevalla Omnibus gör? Uddevalla Omnibus har tidigare motiverat sitt innehav av turistbuss med att de kör de kommunala förvaltningarna.
Medlemmarna i Svenska Turistbussföreningen rapporterar om att kommunala Uddevalla Omnibus utför mycket beställningstrafik för företag och föreningar i Uddevalla med omnejd säger branchföreningens ordförande Kjell Peterson. Nu har de dessutom skrivit kontrakt om körning för en resebyrå (Columbusresor) i Uddevalla. De kör för priser som de privata bolagen inte klarar att köra för.
Deras bussar går också på resor ut i Europa för andra resebyråer bla Softresor och Rolfs Flyg och Buss förutom Columbusresor i Uddevalla. Det privata bolaget som tidigare hade trafiken för Columbusresor kommer att lägga ner verksamheten.
För resebyråtrafiken har Uddevalla Omnibus anställt chaufförer som dedikerat kommer att köra turistbuss. Det är alltså ingen morot för de som kör linjetrafik att någon gång få ut och åka lite längre. Det är ren affärsverksamhet.
Ett flertal bolag i området har blivit utkonkurrerade
Medlemmarna rapporterar att de finns väldigt få körningar i området kring Uddevalla och att de ser Uddevalla Omnibus turistbussar ute på körningar. Uddevalla Kommun är via sitt bolag Uddevalla Omnibus och Lysekils Busstrafik AB ute och kör bla företag, idrottslag och pensionärsföreningar med skattefinansierade bussar. Så är fallet även i Uddevalla, den näst största staden i området och saknar privata bussbolag liksom Lysekil gör.
I båda städerna finns ett kommunalt bussbolag (Uddevalla Omnibus/Lysekils Busstrafik AB) som tar körningar. Ett flertal bolag runt Uddevalla området har blivit utkonkurrerade.
Drivs som vilket privat bussbolag som helst
När medlemmarna i Svenska Turistbussföretagen med privata bussbolag köper en buss för ca 4 miljoner så måste de låna pengar. Registreringsbeviset märks upp med en kreditgivare till bussen.
Uddevalla Omnibus turistbussar saknar kreditgivare. De använder alltså skattepengar och köper bussar som direkt har dödat möjligheten att driva privata bussbolag i Uddevalla. Nu börjar de lägga ”beslag” på bolagen runt omkring sig i grannkommunerna också. Lysekils Busstrafik kan knappast gagna den kommunala verksamheten i Uddevalla.
Trafiken i bolaget har inte ändrats sedan Uddevalla kommun köpte bolaget, utan de drivs som vilket privat bussbolag som helst med resor runt om i Sverige och Europa.
Har 5 bussar i turisttrafik och börjar ta stor marknadsandel
I Bohuslänningen, den lokala tidningen, rapporterades det om att Uddevalla kommun avser att bilda ett nytt bolag som skall direktupphandla skoltrafiken i Uddevalla med kommunen utan att gå till offentlig upphandling och utföra den i egen regi.
”Vet att det är en orättvis jämförelse, men Orust har minskat kostnaderna för sin skolskjuts med åtta miljoner kronor. Trots att de fått en billigare skolskjuts har de också kunnat använda sina bussar till annat, till exempel trafik för pensionärer och andra.” Säger Ingemar Samuelsson (S).
Ärendet varit uppe redan 2014, då hade Uddevalla Kommun en buss. Nu har de 5 bussar i turisttrafik och börjar ta stor marknadsandel.
Det har inte blivit bättre sedan detta var uppe på bordet senast. Nu uttalar sig dessutom politiker helt ogenerat att man skall använda bussarna för tex pensionärsresor.
För att inte helt kväva de kvarvarande privata bussbolagen, måste något göras nu!
- Text: Svenska Turistbussföretagen
- Foto: Svenska Turistbussföretagen
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-