-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Får de köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Hur blir det då med andra bolag i området? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.
Det är ingen morot – det är affärsverksamhet
Får verkligen ett kommunalt bolag köpa turistbussar och köra beställningstrafik? Kan ett kommunalt ägt bussbolag ta sig an kontrakterad resebyråkörning som både Lysekils Busstrafik och Uddevalla Omnibus gör? Uddevalla Omnibus har tidigare motiverat sitt innehav av turistbuss med att de kör de kommunala förvaltningarna.
Medlemmarna i Svenska Turistbussföreningen rapporterar om att kommunala Uddevalla Omnibus utför mycket beställningstrafik för företag och föreningar i Uddevalla med omnejd säger branchföreningens ordförande Kjell Peterson. Nu har de dessutom skrivit kontrakt om körning för en resebyrå (Columbusresor) i Uddevalla. De kör för priser som de privata bolagen inte klarar att köra för.
Deras bussar går också på resor ut i Europa för andra resebyråer bla Softresor och Rolfs Flyg och Buss förutom Columbusresor i Uddevalla. Det privata bolaget som tidigare hade trafiken för Columbusresor kommer att lägga ner verksamheten.
För resebyråtrafiken har Uddevalla Omnibus anställt chaufförer som dedikerat kommer att köra turistbuss. Det är alltså ingen morot för de som kör linjetrafik att någon gång få ut och åka lite längre. Det är ren affärsverksamhet.
Ett flertal bolag i området har blivit utkonkurrerade
Medlemmarna rapporterar att de finns väldigt få körningar i området kring Uddevalla och att de ser Uddevalla Omnibus turistbussar ute på körningar. Uddevalla Kommun är via sitt bolag Uddevalla Omnibus och Lysekils Busstrafik AB ute och kör bla företag, idrottslag och pensionärsföreningar med skattefinansierade bussar. Så är fallet även i Uddevalla, den näst största staden i området och saknar privata bussbolag liksom Lysekil gör.
I båda städerna finns ett kommunalt bussbolag (Uddevalla Omnibus/Lysekils Busstrafik AB) som tar körningar. Ett flertal bolag runt Uddevalla området har blivit utkonkurrerade.
Drivs som vilket privat bussbolag som helst
När medlemmarna i Svenska Turistbussföretagen med privata bussbolag köper en buss för ca 4 miljoner så måste de låna pengar. Registreringsbeviset märks upp med en kreditgivare till bussen.
Uddevalla Omnibus turistbussar saknar kreditgivare. De använder alltså skattepengar och köper bussar som direkt har dödat möjligheten att driva privata bussbolag i Uddevalla. Nu börjar de lägga ”beslag” på bolagen runt omkring sig i grannkommunerna också. Lysekils Busstrafik kan knappast gagna den kommunala verksamheten i Uddevalla.
Trafiken i bolaget har inte ändrats sedan Uddevalla kommun köpte bolaget, utan de drivs som vilket privat bussbolag som helst med resor runt om i Sverige och Europa.
Har 5 bussar i turisttrafik och börjar ta stor marknadsandel
I Bohuslänningen, den lokala tidningen, rapporterades det om att Uddevalla kommun avser att bilda ett nytt bolag som skall direktupphandla skoltrafiken i Uddevalla med kommunen utan att gå till offentlig upphandling och utföra den i egen regi.
”Vet att det är en orättvis jämförelse, men Orust har minskat kostnaderna för sin skolskjuts med åtta miljoner kronor. Trots att de fått en billigare skolskjuts har de också kunnat använda sina bussar till annat, till exempel trafik för pensionärer och andra.” Säger Ingemar Samuelsson (S).
Ärendet varit uppe redan 2014, då hade Uddevalla Kommun en buss. Nu har de 5 bussar i turisttrafik och börjar ta stor marknadsandel.
Det har inte blivit bättre sedan detta var uppe på bordet senast. Nu uttalar sig dessutom politiker helt ogenerat att man skall använda bussarna för tex pensionärsresor.
För att inte helt kväva de kvarvarande privata bussbolagen, måste något göras nu!
- Text: Svenska Turistbussföretagen
- Foto: Svenska Turistbussföretagen
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-