-
Sveriges Bussföretag har lämnat in sitt remissvar på Arlandasamordningens betänkande
Sveriges Bussföretag har idag lämnat in svar på Arlandasamordningens betänkande ”Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet”, som varit ute på remiss. Förbundet är i sig positivt till att frågan har utretts om hur Arlanda flygplats konkurrenskraft ska stärkas, särskilt avseende transporter till och från flygplatsen. Betänkandet lägger dock enligt vår uppfattning alltför stor vikt vid järnvägsförbindelsernas betydelse i förhållande till andra trafikslag, vilket är problematiskt framför allt ur ett kostnadsperspektiv.
Bland förbundets synpunkter finns bland annat:
- Analysen att busstrafik främst skall ses som en lösning för tvärgående kollektivtrafikstråk och att resande till/från Stockholm främst bör nyttja järnvägsförbindelserna håller inte. Busstrafiken är idag en viktig pusselbit i det kollektiva utbudet då den har större upptagningsområde, högre pålitlighet och kapaciteten och snabbt kan skalas upp och ner utifrån behov.
- Angöringen på Arlanda måste fungera. Vi håller med om att det är brådskande att få till en slutlig lösning för angöringsfunktionen, som är dimensionerad för att flygplatsen ska kunna växa. Annars blir inte bussen attraktiv som trafikslag.
- Förslaget om förstärkt expressbusskoncept i tvärstråkslinjer med högre komfort är intressant. Däremot berörs inte driftsform – här anser vi att alternativa lösningar så som koncessionsavtal eller att köpa platser i kommersiell trafik bör utvärderas mot att upphandla trafiken.
- Det är positivt att flera åtgärder föreslås gällande väginfrastrukturen, inte minst dynamiska kollektivtrafikkörfält på E4. Det är något som branschen efterfrågat i många år.
- Det är önskvärt att titta på en helhet av åtgärder som kan planeras tillsammans, men det är också tydligt att de föreslagna järnvägsinvesteringarna skulle kosta åtta gånger mer än samtliga förslag inom vägområdet tillsammans. Dessutom är inte ett av de bärande förslagen, att förhandla om förändrade förutsättningar för Arlandabanan, inte ens kostnadsberäknad vilket är anmärkningsvärt.
Sveriges Bussföretag har bidragit med faktaunderlag
Sveriges Bussföretag har träffat representanter för Arlandasamordningen flera gånger under arbetets gång, både enskilt och tillsammans med medlemsföretag, och bidragit med olika typer av faktaunderlag.
– Betänkandet innehåller många intressanta förslag på åtgärder och arbetet har varit gediget. Vi kan dock inte bortse från att i princip hela den efterföljande debatten handlat om att få bort stationsavgiften på Arlanda – en åtgärd som inte ens gjorts en uppskattning av vad det skulle kosta. Det finns med en sådan åtgärd också en reell risk att dagens kommersiella buss- och tågtrafik konkurreras ut av upphandlad, skattesubventionerad trafik. Konkurrensen måste ske på lika villkor. Därför är det avgörande att inte helhetsperspektivet tappas och att alla möjliga åtgärder utvärderas framåt, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Läs hela remissvaret här: Remissyttrande avseende SOU 2025:67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet
- Text: Sveriges Bussföretag
- Foto: Sveriges Bussföretag
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-