-
Sveriges Museer – museipubliken hittade tillbaka 2023
Efter några skakiga år är totalsiffran för svenska museibesök tillbaka på toppnivå. Den digitala museiboom som fick extra fart under pandemin fortsätter. Riksförbundet Sveriges Museer presenterar en rapport med museernas besök under fjolåret.
Besökssiffrorna har klättrat uppåt
Rapporten sammanställer svar från 147 museer som haft 17,7 miljoner besök på plats. Enligt rapporten varierar framgångarna något. Men totalt hade museerna under fjolåret drygt 6 procent mer besök jämfört med 2022.
”Besökssiffrorna har klättrat uppåt några år och ligger nu på topp igen.” Säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare Sveriges Museer.
I rapporten redovisas hur många som tagit del av museernas utbud på internet under 2023. Det handlar om allt från att ”besöka” samlingarna digitalt, delta i digitala arrangemang till att uppleva museer via sociala medier. Museerna finns i många olika kanaler.
”Att så många miljoner hittar fram till museerna via internet visar ett imponerande arbete med att möta publiken digitalt.” Säger Gunnar Ardelius.
Urval ur rapporten:
◆ 17,7 miljoner fysiska besök på museerna 2023.
◆ + 6,5 procent jämfört med 2022, dvs en snittökning för landet.
◆ De statliga museer som innefattades av fri entré t o m 2022 har tappat i snitt 16 procent av besökarna under 2023.◆ 21,5 miljoner besök på museernas webbplatser.
◆ 2,7 miljoner digitala besök i samlingarna.
◆ 174 miljoner visningar på Wikimediaplattformar av eget redaktionellt material.◆ Räckvidden på Facebook är 179 miljoner.
◆ Räckvidden på Instagram är 40 miljoner.
◆ Views på Youtube är 4 miljoner.◆ Audioguiderna har använts av 459 000.
◆ Digitala livearrangemangen har lockat 325 000 deltagare.
◆ Egna poddarna har 237 000 lyssnare.Läs mer om Sveriges Museer på Turismnytt här.
- Text: Sveriges Museer
- Foto: Ola Kjelbye
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-