-
Sveriges Museer – museipubliken hittade tillbaka 2023
Efter några skakiga år är totalsiffran för svenska museibesök tillbaka på toppnivå. Den digitala museiboom som fick extra fart under pandemin fortsätter. Riksförbundet Sveriges Museer presenterar en rapport med museernas besök under fjolåret.
Besökssiffrorna har klättrat uppåt
Rapporten sammanställer svar från 147 museer som haft 17,7 miljoner besök på plats. Enligt rapporten varierar framgångarna något. Men totalt hade museerna under fjolåret drygt 6 procent mer besök jämfört med 2022.
”Besökssiffrorna har klättrat uppåt några år och ligger nu på topp igen.” Säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare Sveriges Museer.
I rapporten redovisas hur många som tagit del av museernas utbud på internet under 2023. Det handlar om allt från att ”besöka” samlingarna digitalt, delta i digitala arrangemang till att uppleva museer via sociala medier. Museerna finns i många olika kanaler.
”Att så många miljoner hittar fram till museerna via internet visar ett imponerande arbete med att möta publiken digitalt.” Säger Gunnar Ardelius.
Urval ur rapporten:
◆ 17,7 miljoner fysiska besök på museerna 2023.
◆ + 6,5 procent jämfört med 2022, dvs en snittökning för landet.
◆ De statliga museer som innefattades av fri entré t o m 2022 har tappat i snitt 16 procent av besökarna under 2023.◆ 21,5 miljoner besök på museernas webbplatser.
◆ 2,7 miljoner digitala besök i samlingarna.
◆ 174 miljoner visningar på Wikimediaplattformar av eget redaktionellt material.◆ Räckvidden på Facebook är 179 miljoner.
◆ Räckvidden på Instagram är 40 miljoner.
◆ Views på Youtube är 4 miljoner.◆ Audioguiderna har använts av 459 000.
◆ Digitala livearrangemangen har lockat 325 000 deltagare.
◆ Egna poddarna har 237 000 lyssnare.Läs mer om Sveriges Museer på Turismnytt här.
- Text: Sveriges Museer
- Foto: Ola Kjelbye
-
Göteborg bjuder älskare av hårdrock på högtidsstunder i höst
Göteborg är en stad med starka rötter i hårdrock och metal. Denna höst bjuder på ett imponerande utbud av konserter.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-