-
Swedish Lapland nådde 3 miljoner globalt i sin kännedomskampanj
Swedish Lapland kännedomskampanj om resmålet nådde fler än 3 miljoner och genererade 4,7 miljoner interaktioner på inläggen. Kampanjen har även gett konkret effekt för företagen i regionen.
Den största delen av responsen var positiva kommentarer
Under vintern har Swedish Lapland Visitors Board kört en digital kampanj för att öka kännedomen om resmålet Swedish Lapland. Den riktade sig speciellt till människor som inte tidigare har interagerat med innehåll om regionen.
När kampanjen summeras kan destinationen konstatera att den nådde fler än 3 miljoner människor och genererade 4,7 miljoner inläggsinteraktioner. Kampanjen bestod av 11 filmer inriktade på vintersäsongen. Den var aktiv under tre veckor i december.
”Den största delen av responsen var positiva kommentarer om resmålet. Exempelvis folk som tipsade varandra om att åka hit. Kampanjen presterade väldigt bra utifrån Facebooks egna kvalitetskriterier.” Säger Emelia Brännström, digital kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board.
Lär känna målgruppen ännu bättre
I år är destinationen inne på det sjätte året med upplärning av sitt AI-verktyg som hjälper dem att matcha företagens utbud med potentiella resenärers efterfrågan.
”Beroende på syftet med marknadsföringen så kopplar vi in rätt kanal och formar budskap och innehåll för att nå utvalda målgrupper. När vi kör kampanjer lär vi också känna målgruppen ännu bättre och kan fortsätta förbättra vår kommunikation.” Berättar Emelia.
En tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar
Även en generell kännedomskampanj som den som körts i vinter spiller över och ger konkret effekt för företagen. Ett av de företag som porträtterats i filmerna märkte exempelvis en tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar när vinterkampanjen drog igång.
”De förstod själva inte riktigt varför, för de hade inte gjort någon egen satsning på marknadsföringen just då. När jag ringde klarnade det – synligheten ledde till nya affärer.” Berättar Emelia Brännström.
Så marknadsförs innehållet internationellt
Swedish Lapland Visitors Board distribuerar innehåll och kampanjer i flera kanaler: webbplatsen swedishlapland.com, YouTube, Facebook, Instagram samt i andra digitala plattformar och i tidningar. Destinationen samarbetar också med andra innehållsskapare, som livsstilmagasin och influencers.
En del av kommunikationen görs organiskt och en del genom annonsering. I samband med digital annonsering nyttjar de ett AI-verktyg som hjälper dem att förstå målgrupperna och skapa relevant marknadsföring som har varit väldigt framgångsrik för att skapa synlighet för hela regionen.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning
-
Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.
-
Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.
-
Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.
-
Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg
Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.
-
Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning
Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.
-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.
-
Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum
Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.
-
Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar
Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.
-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark
Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...
-
Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping
Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...
-
ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners
Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...
-
-
Gästbloggare
-