-
Swedish Lapland nådde 3 miljoner globalt i sin kännedomskampanj
Swedish Lapland kännedomskampanj om resmålet nådde fler än 3 miljoner och genererade 4,7 miljoner interaktioner på inläggen. Kampanjen har även gett konkret effekt för företagen i regionen.
Den största delen av responsen var positiva kommentarer
Under vintern har Swedish Lapland Visitors Board kört en digital kampanj för att öka kännedomen om resmålet Swedish Lapland. Den riktade sig speciellt till människor som inte tidigare har interagerat med innehåll om regionen.
När kampanjen summeras kan destinationen konstatera att den nådde fler än 3 miljoner människor och genererade 4,7 miljoner inläggsinteraktioner. Kampanjen bestod av 11 filmer inriktade på vintersäsongen. Den var aktiv under tre veckor i december.
”Den största delen av responsen var positiva kommentarer om resmålet. Exempelvis folk som tipsade varandra om att åka hit. Kampanjen presterade väldigt bra utifrån Facebooks egna kvalitetskriterier.” Säger Emelia Brännström, digital kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board.
Lär känna målgruppen ännu bättre
I år är destinationen inne på det sjätte året med upplärning av sitt AI-verktyg som hjälper dem att matcha företagens utbud med potentiella resenärers efterfrågan.
”Beroende på syftet med marknadsföringen så kopplar vi in rätt kanal och formar budskap och innehåll för att nå utvalda målgrupper. När vi kör kampanjer lär vi också känna målgruppen ännu bättre och kan fortsätta förbättra vår kommunikation.” Berättar Emelia.
En tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar
Även en generell kännedomskampanj som den som körts i vinter spiller över och ger konkret effekt för företagen. Ett av de företag som porträtterats i filmerna märkte exempelvis en tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar när vinterkampanjen drog igång.
”De förstod själva inte riktigt varför, för de hade inte gjort någon egen satsning på marknadsföringen just då. När jag ringde klarnade det – synligheten ledde till nya affärer.” Berättar Emelia Brännström.
Så marknadsförs innehållet internationellt
Swedish Lapland Visitors Board distribuerar innehåll och kampanjer i flera kanaler: webbplatsen swedishlapland.com, YouTube, Facebook, Instagram samt i andra digitala plattformar och i tidningar. Destinationen samarbetar också med andra innehållsskapare, som livsstilmagasin och influencers.
En del av kommunikationen görs organiskt och en del genom annonsering. I samband med digital annonsering nyttjar de ett AI-verktyg som hjälper dem att förstå målgrupperna och skapa relevant marknadsföring som har varit väldigt framgångsrik för att skapa synlighet för hela regionen.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
I denna debattartikel tar Linda Vismer upp att vi behöver tänka på ett annat sätt när det gäller semester.
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket. Tack vare kontakt med svenska Nordic Husky Farm via JHT:s projekt Välkommen åter.
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell tar ett historiskt kliv framåt. Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferensl...
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...
-
-
Gästbloggare
-