måndag 20 mars 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
    • Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
    • Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
    • Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
  • Platsannonser:
    • Billingecenter i Skövde söker en inspirerad Restauratör
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • En Marknad- & Försäljningschef sökes till Silver Resort – Arjeplog
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Swedish Lapland
    2023-03-10 19:18

    Swedish Lapland nådde 3 miljoner globalt i sin kännedomskampanj

    Swedish Lapland kännedomskampanj om resmålet nådde fler än 3 miljoner och genererade 4,7 miljoner interaktioner på inläggen. Kampanjen har även gett konkret effekt för företagen i regionen.

    Den största delen av responsen var positiva kommentarer

    Under vintern har Swedish Lapland Visitors Board kört en digital kampanj för att öka kännedomen om resmålet Swedish Lapland. Den riktade sig speciellt till människor som inte tidigare har interagerat med innehåll om regionen.

    När kampanjen summeras kan destinationen konstatera att den nådde fler än 3 miljoner människor och genererade 4,7 miljoner inläggsinteraktioner. Kampanjen bestod av 11 filmer inriktade på vintersäsongen. Den var aktiv under tre veckor i december.

    ”Den största delen av responsen var positiva kommentarer om resmålet. Exempelvis folk som tipsade varandra om att åka hit. Kampanjen presterade väldigt bra utifrån Facebooks egna kvalitetskriterier.” Säger Emelia Brännström, digital kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board.

    Lär känna målgruppen ännu bättre

    I år är destinationen inne på det sjätte året med upplärning av sitt AI-verktyg som hjälper dem att matcha företagens utbud med potentiella resenärers efterfrågan.

    ”Beroende på syftet med marknadsföringen så kopplar vi in rätt kanal och formar budskap och innehåll för att nå utvalda målgrupper. När vi kör kampanjer lär vi också känna målgruppen ännu bättre och kan fortsätta förbättra vår kommunikation.” Berättar Emelia.

    En tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar

    Även en generell kännedomskampanj som den som körts i vinter spiller över och ger konkret effekt för företagen. Ett av de företag som porträtterats i filmerna märkte exempelvis en tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar när vinterkampanjen drog igång.

    ”De förstod själva inte riktigt varför, för de hade inte gjort någon egen satsning på marknadsföringen just då. När jag ringde klarnade det – synligheten ledde till nya affärer.” Berättar Emelia Brännström.

    Så marknadsförs innehållet internationellt

    Swedish Lapland Visitors Board distribuerar innehåll och kampanjer i flera kanaler: webbplatsen swedishlapland.com, YouTube, Facebook, Instagram samt i andra digitala plattformar och i tidningar. Destinationen samarbetar också med andra innehållsskapare, som livsstilmagasin och influencers.

    En del av kommunikationen görs organiskt och en del genom annonsering. I samband med digital annonsering nyttjar de ett AI-verktyg som hjälper dem att förstå målgrupperna och skapa relevant marknadsföring som har varit väldigt framgångsrik för att skapa synlighet för hela regionen.

    • Text: Swedish Lapland Visitors Board
    • Foto: Swedish Lapland Visitors Board
    • Tweet
  • Rum för platsen - besöksnäring
    2023-03-20 04:10

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023

    Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning

  • semester
    2023-03-17 18:51

    Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa

    Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.

  • hållbar platsutveckling
    2023-03-17 17:32

    Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling

    Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.

  • Hotel Montagne
    2023-03-16 16:27

    Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels

    Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.

  • elflyg
    2023-03-16 16:09

    Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg

    Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.

  • Avis
    2023-03-16 15:43

    Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning

    Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.

  • Skellefteå
    2023-03-15 17:27

    Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022

    Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.

  • 1920-talet
    2023-03-15 17:13

    Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum

    Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.

  • skidanläggningar
    2023-03-15 16:52

    Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar

    Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.

  • Svenska Turistbussföretagen
    2023-03-14 18:41

    Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag

    Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.

  • Veckans profil

    Felicia Carlsson MQ

    Felicia Carlsson

    Ansvarig för B2B-försäljning hos MQ Marqet

    Intervju med Felicia Carlsson, om MQ Marqets storsatsning på profilkläder

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny utlysning: Investera i leder i landsbygder

    • Hur kan besöksnäringen säkra framtidens medarbetare? Seminarium i Stockholm och digitalt 16 februari

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 9 mars 2023

    • Var med och stärk er synlighet på Tripadvisor, en av världens största reseportaler

    • Delta på Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Swedish Workshop Paris, Frankrike 21 mars 2023 (sista dag för anmälan 1 mars)
      2023-03-21
      • Paris
      • corporate.visitsweden.com/visit-swedens-aktiviteter/nordic-workshop-frankrike/
    • Nordic Business Travel Summit 2023, 21-22 mars
      2023-03-21
      • Stockholm
      • www.lyyti.fi/p/NBTS2023
    • Xperience Next – Teknikskiften inom idrotten
      2023-03-24
      • Göteborg
      • sv-se.invajo.com/event/lindholmensciencepark/teknikskifteninomidrotten
    • Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023 (sista dag för anmälan 20 mars)
      2023-03-27
      • Digitalt
      • corporate.visitsweden.com/aktiviteter/erbjudanden/events/swedish-workshop-online/
    • Busstorget 2023 20-21 april
      2023-04-20
      • Aronsborg
      • www.busstorget.se/arrangement/index.xhtml
    • Greentimes inspirationsdag
      2023-04-20
      • Stockholm
      • greentime.se/pa-gang/inspirationsdag-hallbarhet-vid-evenemang/
    • Sveriges Museers vårmöte 25-27 april
      2023-04-25
      • Västerås
      • sverigesmuseer.se/nyheter/nu-slapps-programmet-for-varmotet/
    • Svenska mästerskapen i Mathantverk 2023 17–19 oktober (save the date)
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/om-eldrimner/35674.sm_i_mathantverk_till_vastra_gotaland_2023.html
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-03-13 16:06

      Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark

      Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...

    • 2023-03-13 04:58

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...

    • 2023-03-13 15:56

      Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping

      Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...

    • 2023-03-14 17:07

      ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners

      Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Ryktet spelar roll för en plats. Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckli...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och gö...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet