-
Swedish Lapland – Två Grand Prix-vinnare i Publishingpriset 2021
Av Publishingprisets tre Grand Prix 2021 går två till Swedish Lapland Visitors Board – vinnare av kategori film och webb. Dessutom fick ytterligare två bidrag silver inom sina segment.
Bakom bidragen finns en liten redaktion
Fyra av Swedish Lapland Visitors Boards sex inskickade bidrag till Publishingpriset 2021 hamnade på prispallen. De två förstapristagarna vann dessutom hela kategorierna film och webb – Publishingprisets Grand Prix.
Vinnarna är filmen The eagle and the squirrel – wildlife photography och webben Swedish Lapland – Welcome to the Arctic part of Sweden.
Bakom bidragen finns en liten redaktion med 3–4 personer involverade i produktionerna. Håkan Stenlund och Ted Logart har jobbat med content, Anna Lindblom med design och Emma Forsberg som redaktör.
”Det har varit ett långsiktig strategiskt beslut och investering att bygga upp en egen inhouse-funktion inom film, foto, text och grafisk form. Det är direkt kopplat till destinationen Swedish Laplands varumärkeslöfte ”Välkommen att dela vår arktiska vardag” – ett budskap som vi långsiktigt förvaltar och utvecklar för att locka rätt besökare.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board. ”Vår råvara är alla våra fantastiska och innovativa entreprenörer och deras medarbetare, vår arktiska natur och kultur.”
Smala produktioner bygger en helhetsbild
Håkan Stenlund är Content Manager och har tillsammans med Teg Logart, Content Production Officer, jobbat med filmen ”The eagle and the squirrel”.
”Vi visste att vi ville göra någonting om natur och naturfotografi. När vi hade varit i gömsle ett dygn utan att ha sett en örn och började titta på materialet såg vi att det handlade ju egentligen om relationer och vänskap. Naturen var förutsättningen. Vi har alltid en idé och vision men storyn får ha sin gång.” Säger Ted Logart.
”Var och en av våra filmer bidrar till att bygga den större bilden av vår destination. Vi jobbar med små ekonomiska förutsättningar, men långsiktigt. Det har gett oss möjlighet att jobba med ganska smala produktioner som tillsammans väver helhetsbilden av vår arktiska vardag. Det är jätteroligt att vi har möjligheten äga vår egen röst.” Säger Håkan Stenlund.
Förmedla känsla av arktisk livsstil
För drygt ett år sedan gjordes den nu prisbelönta webben om för att lyfta fram mycket mer av det filmade materialet. Tanken med webben är att förmedla en känsla av den arktiska livsstilen som ska få besökare intresserade av att komma hit.
”Allt vårt material har samma anda och grundtanke. Vi är få men snabbfotade och det ger oss förutsättningar att fånga storyn vid rätt tillfälle.” Säger Anna Lindblom, Design Manager.
”Jag vill rikta ett särskilt tack till Region Norrbotten som långsiktigt finansierat den avgörande delen av varumärkeskommunikationen. Besöksnäringen å andra sidan levererar en önskad återbäring i form av sitt bidrag till den gröna omställningen, attraktiva livsmiljöer, jobb och ökad service på landsbygden, integration, jämställd arbetsmarknad och jobb för unga i våra städer och samhällen.” Avslutar Annika Fredriksson.
Swedish Lapland Visitors Boards vinnare av Publishingprisets Grand Prix:
Kategori film: The eagle and the squirrel – wildlife photography
Juryns motivering: ”För en film som andas närvaro och harmoni – får dig att våga tro på din passion.”Kategori webb: Swedish Lapland – Welcome to the Arctic part of Sweden
Juryns motivering: ”För finstämda berättelser, jordnära foto och fina detaljer – ett konststycke!”Silver i kategori print, magasin geografiska områden: Swedish Lapland – The Arctic lifestyle magazine.
Silver i kategori film, filmer som marknadsför destinationer: Midnight light in Swedish Lapland.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-