-
Swedish Lapland – Två Grand Prix-vinnare i Publishingpriset 2021
Av Publishingprisets tre Grand Prix 2021 går två till Swedish Lapland Visitors Board – vinnare av kategori film och webb. Dessutom fick ytterligare två bidrag silver inom sina segment.
Bakom bidragen finns en liten redaktion
Fyra av Swedish Lapland Visitors Boards sex inskickade bidrag till Publishingpriset 2021 hamnade på prispallen. De två förstapristagarna vann dessutom hela kategorierna film och webb – Publishingprisets Grand Prix.
Vinnarna är filmen The eagle and the squirrel – wildlife photography och webben Swedish Lapland – Welcome to the Arctic part of Sweden.
Bakom bidragen finns en liten redaktion med 3–4 personer involverade i produktionerna. Håkan Stenlund och Ted Logart har jobbat med content, Anna Lindblom med design och Emma Forsberg som redaktör.
”Det har varit ett långsiktig strategiskt beslut och investering att bygga upp en egen inhouse-funktion inom film, foto, text och grafisk form. Det är direkt kopplat till destinationen Swedish Laplands varumärkeslöfte ”Välkommen att dela vår arktiska vardag” – ett budskap som vi långsiktigt förvaltar och utvecklar för att locka rätt besökare.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board. ”Vår råvara är alla våra fantastiska och innovativa entreprenörer och deras medarbetare, vår arktiska natur och kultur.”
Smala produktioner bygger en helhetsbild
Håkan Stenlund är Content Manager och har tillsammans med Teg Logart, Content Production Officer, jobbat med filmen ”The eagle and the squirrel”.
”Vi visste att vi ville göra någonting om natur och naturfotografi. När vi hade varit i gömsle ett dygn utan att ha sett en örn och började titta på materialet såg vi att det handlade ju egentligen om relationer och vänskap. Naturen var förutsättningen. Vi har alltid en idé och vision men storyn får ha sin gång.” Säger Ted Logart.
”Var och en av våra filmer bidrar till att bygga den större bilden av vår destination. Vi jobbar med små ekonomiska förutsättningar, men långsiktigt. Det har gett oss möjlighet att jobba med ganska smala produktioner som tillsammans väver helhetsbilden av vår arktiska vardag. Det är jätteroligt att vi har möjligheten äga vår egen röst.” Säger Håkan Stenlund.
Förmedla känsla av arktisk livsstil
För drygt ett år sedan gjordes den nu prisbelönta webben om för att lyfta fram mycket mer av det filmade materialet. Tanken med webben är att förmedla en känsla av den arktiska livsstilen som ska få besökare intresserade av att komma hit.
”Allt vårt material har samma anda och grundtanke. Vi är få men snabbfotade och det ger oss förutsättningar att fånga storyn vid rätt tillfälle.” Säger Anna Lindblom, Design Manager.
”Jag vill rikta ett särskilt tack till Region Norrbotten som långsiktigt finansierat den avgörande delen av varumärkeskommunikationen. Besöksnäringen å andra sidan levererar en önskad återbäring i form av sitt bidrag till den gröna omställningen, attraktiva livsmiljöer, jobb och ökad service på landsbygden, integration, jämställd arbetsmarknad och jobb för unga i våra städer och samhällen.” Avslutar Annika Fredriksson.
Swedish Lapland Visitors Boards vinnare av Publishingprisets Grand Prix:
Kategori film: The eagle and the squirrel – wildlife photography
Juryns motivering: ”För en film som andas närvaro och harmoni – får dig att våga tro på din passion.”Kategori webb: Swedish Lapland – Welcome to the Arctic part of Sweden
Juryns motivering: ”För finstämda berättelser, jordnära foto och fina detaljer – ett konststycke!”Silver i kategori print, magasin geografiska områden: Swedish Lapland – The Arctic lifestyle magazine.
Silver i kategori film, filmer som marknadsför destinationer: Midnight light in Swedish Lapland.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-