-
Swooosh 2019 – Spännande event om framtidens mobilitet – så var det!
I tisdags höll vår kollega Breakit sitt event Swooosh för första gången. Fokus var transporter och mobility nu och i framtiden.
Tänket bakom VOIs elsparkcykeletablering
Först ut på scenen var Douglas Stark, grundare och operativ chef i VOI, som intervjuades av moderatorn Fritte Fritzson. Han berättade vad planen var när de startade – Att göra det konkurrenterna hade gjort i främst USA men med full fart från starten med Europeiskt filter och ”management by rakt in i kaklet”. Ambitionen var att göra det så snyggt och bra som möjligt. För den som inte hunnit upptäcka fenomenet kan vi berätta att VOI är ett svenskt företag som i somras började ställa ut ett stort antal elsparkcyklar i Stockholm. Dessa kan hyras via en app och parkeras bara när man nått målet för att där ganska snart tas över av nästa brukare och så vidare. De går i max 20 km/h och har en räckvidd 35-40 kilometer innan det är dags för laddning. För det har man tagit fram ett sinnrikt system där vem som helst kan bli en VOI Hunter, ladda dem och få betalt för det.
Snabbt genomslag tack vare kapital
Inför starten fick de snabbt in mycket kapital vilket gjorde att de kunde komma igång med högt tempo och de finns redan i 14 städer i Europa som snabbt kan bli 400. I synnerhet som man har fått in ytterligare nästan en halv miljard (!!) i nytt kapital från investerare. Det både säkrar expansionen och att man kan göra den extremt snabbt.
Det som skiljer VOI från konkurrenterna är att de samarbetar med städerna de går in i för att på så sätt skapa en mer hållbar och långsiktig etablering. På det sättet kan man undvika att bli utkastade på det sätt som konkurrenter har blivit från vissa städer. Samverkan är viktigt.
Collaborators win
Det för oss osökt in på nästa talare, Katarina Brud från MobilityXlab, som också tryckte på vikten av samverkan. Företaget med säte på Lindholmen i Göteborg är ett samarbete med sex storbolag (bland annat Volvo, Zenuity och Ericsson) som jobbar tillsammans med startups inom transport och logistik. De fungerar som ett nav eller en kommunikationshub mellan de ”stora elefanterna” med muskler och de små startupföretagen som är snabba, lättrörliga och innovativa. Mottot här är ”collaborators win” – Samverkan är det nya. Målet är att denna samverkan skall skapa värde för både start-ups och de stora bolagen. Bland annat får startuperna här direktaccess till beslutsfattare och viktig kompetens i de stora företagen som ofta är nästintill omöjliga att få kontakt med. Här kan MobilityXlab agera facilitator. Viktigt i de här sammanhangen är ofta de informella situationerna, vid kaffemaskinen eller i hissen.
Nu kommer den ”riktiga” eldrivna båten
Under rubriken Så ska näringslivets ”enfant terrible” lyckas med sin havets Tesla, intervjuades Konrad Bergström, grundaren av hörlurstillverkaren Zound, om sitt nya projekt. Det är ett ”sustainable marine tech-bolag” som med hjälp av ett starkt team håller på att ta fram en eldriven högprestandabåt. Den som besökt båtmässan Allt för sjön i år har kunnat se prototypen. Målet är att på sikt kunna göra en ”folkets båt”. För att komma dit börjar de med en spektakulär och dyr variant som när den börjar komma upp i volym kan bli tillgänglig i andra varianter till mer överkomligt pris än de flera miljoner man får hosta upp för de första. Spontant såg det ut som något som ganska snart borde kunna bli intressant för besöksnäringsföretag med behov av hållbara båttransporter.
Kunden tar makten över transporten
Julian Lee berättade om sin startup sprungen ut teoretiska modeller från KTH om hur man kan optimera transportflöden. Hans logistikföretag Airmee levererar e-handelsvaror samma dag eller så snabbt som på en timme. De optimerar sina transporter i realtid med hänsyn till en mängd faktorer och 99,5% av leveranserna kommer i tid och de får snittbetyget 4,7 av 5 från kunderna. De vill hitta lösningar på urban logistik för att möta utmaningarna som kommer av att ökad e-handel kommer att leda till en tredubbling av transporterna! Han pekade på hur snabbt vi går från avsändaranpassad logistik till användar-/mottagaranpassad logistik. Tänk, äntligen är det vi kunder som har makten över transporten – inte Postnord…
Pengar att hämta för mobilitetsprojekt med nordisk inriktning
Startups som dessa behöver nästan alltid någon form av finansiering. En av de aktörer som jobbar med detta är Nordic Innovation, en del av Nordiska Ministerrådet som skall stimulera innovation och utveckling i Norden. Mikael von Dorrien berättade om deras nya mobility-satsning och hur projekt kan få finansiering. De har 180 miljoner att fördela i sitt pågående program varav 60 för samnordiska projekt inom området ”Nordic Smart Mobility and Connectivity”. Här kan man säkert hitta möjligheter för vissa besöksnäringsprojekt, i synnerhet om de berör flera nordiska länder. Läs mer här http://nordicinnovation.org/en-GB/projects/2319/nordic-smart-mobility-and-connectivity/
Persontransportlösningar i storstad, inte bara taxi
I en paneldebatt samtalade Sven Wolf VD för Bzzt podtaxi, Murat Yigit VD för Taxi Stockholm och Josephine Adorelle från bildelningstjänsten Aimo och här var ledordet optimering. Vilken typ av fordon behövs för att fylla det persontransportbehov som finns? För Taxi Stockholm är det viktigaste fokus på kunden. Bzzt lyfte fram priset och miljöaspekten. Sven Wolf berättade att de har en mjukvara som styr tillgången efter efterfrågan. De har idag 48 fordon och räknar med att ha hundra innan årets slut. Egentligen finns det dock möjlighet att ha 500 fordon i Stockholm. Han efterlyste dock en större nyfikenhet från Stockholms Stad på de nya aktörer som nu kommer i snabb takt. Städerna måste vara proaktiva och prata med nya aktörer. Det gör man till exempel i New York för att hantera och lösa de enorma trafikproblem man har där (det går snabbare att gå från A till B än att åka bil/taxi). Det gemensamma för alla dessa aktörer är att de andas hållbarhet, visserligen i olika grad och på olika sätt, men tillsammans erbjuder de ett starkt alternativ till egen bil. I synnerhet om och när de blir mer samordnade.
Trender, problem och möjligheter med nya tjänster
Samverkan och samordning var också nyckelord när Christer Ljungberg, vd på Trivector, tog tempen på de nya tjänsterna som kommer nu och hur de kan bidra till den större bilden. Han pekade på trender och problem med den utveckling vi ser. Det finns en stark trend mot digitalisering och elektrifierig men det är inte helt problemfritt. Det är fortfarande en väldigt liten del av bilflottan som är elektrisk och även om elektrifieringstakten ökar är det långt kvar (det är bara Norge som ligger riktigt långt fram). Den innebär också problem i form av ökat behov av sällsynta metaller där framställningen av dem är allt annat hållbar, för att nämna ett exempel. Hyrcyklar och delningslösningar har inte heller alltid lyckats och resulterat i enorm kapitalförstöring och nedskräpning. Christer uppmanade oss att googla ”shared bike graveyard”…
Trivectors roll i detta är att man optimerar flöden och skapar hållbara transportsystem.En intressant notering med tanke på hur diskussionen gick och vilka som är viktiga aktörer, var att bara EN enda kommun var representerad, och det var Nacka!
Hur kan drönare lösa transportproblem i både stad och land
Som ni märker var det många intressanta programpunkter och talare och näst på tur var Helena Samsioe grundare av och vd för Globhe. Globhe är en startup som förbättrar världen med hjälp av drönare. Helena blev nyligen rankad som en av världens 50 mäktigaste kvinnor inom tech av tidningen Forbes och har fått namnet ”Drönardrottningen” av tv-kanalen BBC. Hon gav en bra överblick av den globala drönarmarknaden. Om man inte visste det tidigare blev man snabbt varse att drönare är så mycket mer än de som används av privatpersoner och stör flygtrafiken eller av mäklare för att ta husbilder. Helenas företag är ett nätverk som samordnar transporter av medicin, vaccin och andra förnödenheter man är i behov av på avlägset belägna sjukhus i fattiga länder och räddar på sätt liv dagligen. Här jobbar man med lokala företag och aktörer som har drönare (ett hundratal) och utnyttjar dessa när de inte används i andra verksamheter. Man använder också samma modell vid naturkatastrofer för att ge en överblick av hjälpbehoven och för datainsamling av många olika slag. Det är också en anledning till att Google har gått in med en miljon i företaget. Vinnova har också satsat 1,8 miljoner för att verksamheten skall kunna utvecklas. Det största hindret för utveckling idag är regelverken som begränsar verksamheten ganska radikalt i vissa länder. Man får där exempelvis inte flyga drönare ”beyond line of sight” vilket självklart begränsar räckvidden radikalt. Man vill kunna flyga över hundra kilometer.
Tid är pengar och tid är liv.
Urbant är det trafiksituationen man vill gå runt (flyga över) medan det ”ruralt” är den bristande eller undermåliga infrastrukturen man vill överbrygga. Tid är pengar och tid är liv. Som ni förstår finns det enorma möjligheter med den här tekniken. I vår svenska besöksnäringsvärld appliceras den redan genom att den används för att skicka hjärtstartare till avlägset belägna skärgårdsöar. Där kan livräddande insatser göras i väntan på kvalificerad hjälp från ambulanshelikopter eller sjöräddning.
Investerare vill ha skalbarhet och säkra intäktsmodeller
Ytterligare en investeraraspekt på framtidens transporter fick vi från Markus Hökfelt, fund manager på Almi Invests greentech-fond, och Johan Lindén, chef för den svenska investmentbanksdelen på ABG Sundal Collier. De visade framför allt på att det är stora förändringar i vad som bygger värde i ett bolag. Från att tidigare ha varit hårdvara går det nu alltmer mot mjukvara och tjänster.
De ser ökade krav på snabba leveranser som vi såg tidigare under dagen. Man ser att ”last mile” har stort strategiskt värde. Alltså den del av transporten som är närmast kunden. Det har exempelvis gjort det intressant för en aktör som Clas Ohlson att gå in som delägare i MatHem.
Vad som är viktigt för en investerare, inte bara inom mobility, är att om de skall satsa vill de se en skalbarhet och man vill se att intäktsmodellen har ”satt sig”. Finns inte hållbarhet med är det kört!Startups fick pitcha
Avslutningsvis fick ett par startups pitcha sitt case. Det var The Car, ett skåneföretag som redan är igång och även har etablerat sig i Stockholm med sin exklusiva abonnemangstjänst. De erbjuder elektriska premiumbilar (Tesla idag) med välutbildad chaufför och mycket hög servicenivå. Smart variant på en befintlig tjänst, kan man säga. Den andra var Parkando som omvandlar befintliga garage till moderna mobilitetshubbar.
Sammanfattningsvis kan man säga att detta var ett intressant, effektivt och givande event som belyste utmaningarna inom mobilitet och transporter. Slutsatsen var att det krävs samverkan och samordning för att få effektiva och välfungerande transportlösningar framför allt i urbana miljöer. Viktigt här är att det offentliga är med och bidrar till positiva lösningar.
Vi kan också avslöja att ett motsvarande event med ännu mer besöksnäringsfokus är på gång. Mer om det senare…
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Breakit
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-