-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en strategi för bolagets fortsatta arbete med att utveckla Kalmar till en attraktiv destination. I nära samarbete med besöksnäringens aktörer i kommunen och regionen togs en destinationsstrategi fram.
Sylvia går nu vidare till ett nytt uppdrag som VD för Destination Sigtuna.
”Vi hade gärna sett att Sylvia hade fortsatt sitt uppdrag i Kalmar men önskar henne lycka till med utvecklingen av Sigtuna. Vi kommer nu att inleda ett rekryteringsarbete för en ny vd till Destination Kalmar.” Säger Ulrick Hultman, VD för Kalmar Kommunbolag.
Ser fram emot att följa Kalmars framgångar från sidan
Utvecklingen av konsertverksamheten och arbetet med att attrahera möten till Kalmar är bara några av alla de delar som har utvecklats under Sylvias ledning.
”Det har varit ett privilegium att leda Destination Kalmar under de senaste åren. Tillsammans med ett fantastiskt hängivet team har vi arbetat för att öka Kalmars attraktivitet och värdskap. Det är med stolthet jag ser tillbaka på de resultat vi har uppnått tillsammans. Men samtidigt är det med en viss vemodighet jag nu lämnar bolaget. Jag vill rikta ett varmt tack till alla engagerade samarbetspartners och medarbetare samt till hjälpsamma kollegor inom kommunen. Jag ser fram emot att följa Destination Kalmars fortsatta framgångar från sidan och att ses i olika branschsammanhang.” Säger Sylvia Nylin.
Destination Kalmar önskar henne all lycka till med den nya tjänsten. Att fortsätta förverkliga den destinationsstrategi som Sylvia arbetade fram blir ett av de viktigaste uppdragen för den nya VD:n.
En strategi som syftar till att stärka Sigtuna som destination
Sylvia Nylin tillträder den nya tjänsten som VD på Destination Sigtuna under våren. Styrelsen har beslutat om en strategi som syftar till att stärka destinationen. Bolaget ska exempelvis ha ett mer strategiskt fokus och vara en tydligare katalysator i samverkan med besöksnäringen.
”Jag är väldigt glad att vi lyckats rekrytera en ny VD med en så hög kompetens och lång erfarenhet inom besöksnäring och destinationsutveckling.” Säger Destination Sigtunas styrelseordförande, Olov Holst.
”Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med styrelsen och alla aktörer inom besöksnäringen skapa en gemensam färdplan för de kommande åren. Tillsammans ska vi väva samman våra visioner och drömmar för att forma en framtid där Sigtuna inte bara är en destination, utan en plats där minnen skapas och upplevelser delas.” Avslutar Sylvia Nylin.
Läs mer om Kalmar på Turismnytt här.
Här kan ni läsa mer om Sigtuna på Turismnytt.
- Text: Destination Kalmar & Destination Sigtuna
- Foto: Destination Kalmar
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-