-
Att ta vara på sina potentiella kunder
För ett tag sedan skulle jag boka en konferens för en ledningsgrupp i ett dygn. Jag skickade offertförfrågan till åtta olika konferenshotell som jag själv har god erfarenhet av eller har hört gott om.
Alla var snabba på att svara. Några hade fullt det datumet, och erbjöd alternativa datum. Helt rätt, men vi kunde inte något annat datum.
Av de fem hotell som inte hade fullt fanns det nu möjlighet till införsäljning av ett dygns konferens där de hade ledig kapacitet. Ungefär 2 dagar efter att jag fått offerterna, ringde ett av hotellens säljare upp och gjorde uppföljning. Några dagar senare ringde ett annat. Men tre av hotellen hörde inte av sig alls, eller gjorde det efter flera veckor. Sannolikheten att vi bokat något annat är rätt hög efter flera veckor…
Det gjorde mig både lite besviken och förvånad att man inte är mer aktiv i att kontakta potentiella kunder som dessutom själv kontaktat hotellet. Denna gång blev det inget av de åtta hotellen jag begärde offert av. Kunden vi skulle jobba med valde själva ett annat hotell där de också fick det bästa priset.
Men det är större sannolikhet att jag kommer att kontakta de två hotell som var mest på, som ringde mig och var aktiva, nästa gång vi ska boka igen. De har redan visat sin vilja och säljarna har skapat en relation med mig på telefon. Så snälla – ta vara på era potentiella kunder. Ring!
Grattis Nynäshamns Havsbad och Bommersviks Konferens. Era säljare var bäst!
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-