-
Tävling gav namn åt Malmös nya hotell
Som Turismnytt tidigare skrivit om (se nedan artikel) utlystes en tävling om vad Quality Hotels nya hotell i Malmö skulle heta.
Totalt inkom 350 namnförslag men det var Miriam Fisch som vann med namnet Quality Hotel The Mill.
Juryn föll för namnet, inte bara för att det var snyggt utan också för att det tar vara på områdets historia och själ. Möllevången, dit hotellet gränsar, är döpt efter det skånska ordet mölla som betyder kvarn. Genom att använda det engelska ordet så öppnar det upp för en stor internationell målgrupp för hotellet.
Namnförslagen som kom in blev värderade av en jury, bestående av Nordic Choice Hotels ägare Petter A. Stordalen och Quality Hotel’s ledningsgrupp.
Hotellet kommer att ha 13 våningar med bland annat 225 hotellrum, restaurangen Brasserie X, en lobbybar, ett gym och ett garage.
”- Det här hotellet vill vi ska bli Malmöiternas ställe och då är det också självklart att det är de som ska döpa det. Vi har fått mail som aldrig förr så det är tydligt att det finns ett stort intresse och engagemang för hotellet. Nu när namnet är bestämt så är det bara att räkna dagarna till dess att vi får inviga hotellet”, säger det blivande hotellets ägare Petter A Stordalen.
Quality Hotel The Mill öppnar vid årsskiftet 2018/2019 och den första gästen är vinnaren av namnförslagstävlingen Miriam.
”- Jag är oerhört stolt över att just mitt förslag blev utvald! Jag tycker Quality Hotel The Mill passar utmärkt för det nya hotellet eftersom det ligger precis på gränsen till Möllan i Malmö som är en av Malmös mest internationella stadsdelar. Jag ser otroligt mycket fram emot att få komma på invigningen och vara den första som får övernatta där”, säger Miriam Fisch.
Läs också artikeln:
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Quality Hotels
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-
