-
Testresenärer upplevde Sydkusten genom unikt utvecklingsprojekt
Schweiziska testresenärer har utforskat Trelleborg, Smygehuk och sydkusten nyligen i jakt på kulinariska läckerheter och vikingaäventyr.
Visit Trelleborg och besöksnäringsföretag var värdar
Visit Trelleborg stod tillsammans med engagerade besöksnäringsföretag värd för en grupp testresenärer som handplockades av den schweiziska researrangören Kontiki Reisen.
Under sin vistelse gav sig gruppen ut på en smakupplevelse i den lokala mat- och dryckeskulturen och följde vikingarnas fotspår på spännande äventyr. Även representanter från Visit Sweden och Visit Skåne deltog på resan.
Ökad ekonomisk hållbarhet
Denna unika expedition är en del av utvecklingsprojektet ”Spela roll”, ett betydelsefullt samarbete mellan besöksnäringsföretag, Visit Trelleborg, Visit Skåne och Kontiki Reisen. Syftet är att tillsammans utveckla produkter som attraherar besökare till Skånes sydkust även utanför högsäsong. Därmed skapa förutsättningar för fler ekonomiskt hållbara verksamheter året runt.
Produkterna som skapas har tack vare återförsäljarens tidiga involvering hög kommersiell relevans. Dessa kommer även bli tillgängliga för övriga internationella och inhemska resenärer.
Främjar utvecklingen av turismnäringen
Projektet ”Spela roll” är en strategisk satsning för att främja utvecklingen av turismen i Skåne. Genom att erbjuda en varierad och lockande turistupplevelse även utanför högsäsongen stärks möjligheterna för lokala företag att driva hållbara verksamheter och utveckla turismnäringen i regionen.
Genom att samarbeta med Kontiki Reisen, en erkänd aktör inom reseindustrin, har projektet möjlighet att nå ut till en bred internationell publik. Samt en chans att marknadsföra de unika upplevelser som Skånes sydkust har att erbjuda.
”Vi är glada över att vara en del av ’Spela roll’ och därigenom få möjlighet att visa upp vår vackra region för testresenärerna från Kontiki Reisen.” Säger Petra Strandberg, utvecklingsstrateg för Visit Trelleborg. ”Genom att erbjuda autentiska upplevelser kopplade till mat, historia och äventyr stärker vi attraktionskraften hos Skånes sydkust. Samt skapar långsiktiga förutsättningar för en hållbar turismnäring.”
Läs mer om Visit Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordic Choice Hotels byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranschen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-