-
Testresenärer upplevde Sydkusten genom unikt utvecklingsprojekt
Schweiziska testresenärer har utforskat Trelleborg, Smygehuk och sydkusten nyligen i jakt på kulinariska läckerheter och vikingaäventyr.
Visit Trelleborg och besöksnäringsföretag var värdar
Visit Trelleborg stod tillsammans med engagerade besöksnäringsföretag värd för en grupp testresenärer som handplockades av den schweiziska researrangören Kontiki Reisen.
Under sin vistelse gav sig gruppen ut på en smakupplevelse i den lokala mat- och dryckeskulturen och följde vikingarnas fotspår på spännande äventyr. Även representanter från Visit Sweden och Visit Skåne deltog på resan.
Ökad ekonomisk hållbarhet
Denna unika expedition är en del av utvecklingsprojektet ”Spela roll”, ett betydelsefullt samarbete mellan besöksnäringsföretag, Visit Trelleborg, Visit Skåne och Kontiki Reisen. Syftet är att tillsammans utveckla produkter som attraherar besökare till Skånes sydkust även utanför högsäsong. Därmed skapa förutsättningar för fler ekonomiskt hållbara verksamheter året runt.
Produkterna som skapas har tack vare återförsäljarens tidiga involvering hög kommersiell relevans. Dessa kommer även bli tillgängliga för övriga internationella och inhemska resenärer.
Främjar utvecklingen av turismnäringen
Projektet ”Spela roll” är en strategisk satsning för att främja utvecklingen av turismen i Skåne. Genom att erbjuda en varierad och lockande turistupplevelse även utanför högsäsongen stärks möjligheterna för lokala företag att driva hållbara verksamheter och utveckla turismnäringen i regionen.
Genom att samarbeta med Kontiki Reisen, en erkänd aktör inom reseindustrin, har projektet möjlighet att nå ut till en bred internationell publik. Samt en chans att marknadsföra de unika upplevelser som Skånes sydkust har att erbjuda.
”Vi är glada över att vara en del av ’Spela roll’ och därigenom få möjlighet att visa upp vår vackra region för testresenärerna från Kontiki Reisen.” Säger Petra Strandberg, utvecklingsstrateg för Visit Trelleborg. ”Genom att erbjuda autentiska upplevelser kopplade till mat, historia och äventyr stärker vi attraktionskraften hos Skånes sydkust. Samt skapar långsiktiga förutsättningar för en hållbar turismnäring.”
Läs mer om Visit Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-