-
Sverigekampanjen The Edible Country trea i Epica Awards
Den 21 november gav den internationella kommunikationstävlingen Epica Awards pris till destinationen Sverige. Visit Swedens kampanj The Edible Country fick en bronsmedalj i kategorin Transport & Tourism.
Belönar kreativ kommunikation
Den ansedda internationella tävlingen Epica Awards belönar kreativ kommunikation. Juryn består av journalister från marknadsförings- och kommunikationsmedier världen över.
Visit Swedens kampanj The Edible Country fick ett brons i kategorin Transport & Tourism. The Edible Country har tagits fram tillsammans med Prime och görs i samarbete med regionala turistorganisationer över stora delar av Sverige. I kampanjen The Edible Country lyfter Visit Sweden fram Sverige som världens största gourmetrestaurang.
Kampanjen är tänkt att leva längeKampanjen lyfter fram tretton natursköna platser i Sverige. Utländska turister har under året kunnat boka en plats vid specialdesignade träbord. Detta har skett genom ett samarbete med Bookatable.
Väl på plats har gästerna fått laga en hälsosam gourmetmåltid av ingredienser de själva samlat i skog och vatten – eller fått utvalda av en lokal entreprenör. Turisterna har varit mycket intresserade av att lära känna Sverige på ett djupare plan.
”Det är jätteroligt att få det här erkännandet för kampanjen av kommunikationsproffsen. Vi har också fått bred spridning i internationella medier och bokningar till borden från många länder. The Edible Country är tänkt att leva under lång tid och ger oss möjlighet att visa olika delar av Sverige under flera årstider. Nu ser vi över hur kampanjen kan fortsätta nästa år.” Säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.
Beskrivet som världens tjusigaste picknick
Medier i Tyskland, USA och Kina har skrivit mest om den svenska naturen och maten med anledning av The Edible Country. Från januari till och med sommaren hade internationella medier skrivit över 220 artiklar i online- och tryckta medier i sju länder, med en total upplaga på 257 miljoner.
Till exempel skriver The Washington Post att ”I Sverige är tillgång till naturen en konstitutionell rätt. Privilegiet, som går tillbaka till medeltiden, är lika integrerad i den svenska livsstilen som allmän hälsovård, generös föräldraledighet och inlagd sill.”
Guide Michelins amerikanska upplaga gör en djupdykning i Sveriges många exempel på hållbar mat. Brittiska The Telegraph beskriver The Edible Country som ”världens tjusigaste picknick.”
- Text: Visit Sweden
- Foto: August Dellert
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-