-
Sverigekampanjen The Edible Country trea i Epica Awards
Den 21 november gav den internationella kommunikationstävlingen Epica Awards pris till destinationen Sverige. Visit Swedens kampanj The Edible Country fick en bronsmedalj i kategorin Transport & Tourism.
Belönar kreativ kommunikation
Den ansedda internationella tävlingen Epica Awards belönar kreativ kommunikation. Juryn består av journalister från marknadsförings- och kommunikationsmedier världen över.
Visit Swedens kampanj The Edible Country fick ett brons i kategorin Transport & Tourism. The Edible Country har tagits fram tillsammans med Prime och görs i samarbete med regionala turistorganisationer över stora delar av Sverige. I kampanjen The Edible Country lyfter Visit Sweden fram Sverige som världens största gourmetrestaurang.
Kampanjen är tänkt att leva längeKampanjen lyfter fram tretton natursköna platser i Sverige. Utländska turister har under året kunnat boka en plats vid specialdesignade träbord. Detta har skett genom ett samarbete med Bookatable.
Väl på plats har gästerna fått laga en hälsosam gourmetmåltid av ingredienser de själva samlat i skog och vatten – eller fått utvalda av en lokal entreprenör. Turisterna har varit mycket intresserade av att lära känna Sverige på ett djupare plan.
”Det är jätteroligt att få det här erkännandet för kampanjen av kommunikationsproffsen. Vi har också fått bred spridning i internationella medier och bokningar till borden från många länder. The Edible Country är tänkt att leva under lång tid och ger oss möjlighet att visa olika delar av Sverige under flera årstider. Nu ser vi över hur kampanjen kan fortsätta nästa år.” Säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.
Beskrivet som världens tjusigaste picknick
Medier i Tyskland, USA och Kina har skrivit mest om den svenska naturen och maten med anledning av The Edible Country. Från januari till och med sommaren hade internationella medier skrivit över 220 artiklar i online- och tryckta medier i sju länder, med en total upplaga på 257 miljoner.
Till exempel skriver The Washington Post att ”I Sverige är tillgång till naturen en konstitutionell rätt. Privilegiet, som går tillbaka till medeltiden, är lika integrerad i den svenska livsstilen som allmän hälsovård, generös föräldraledighet och inlagd sill.”
Guide Michelins amerikanska upplaga gör en djupdykning i Sveriges många exempel på hållbar mat. Brittiska The Telegraph beskriver The Edible Country som ”världens tjusigaste picknick.”
- Text: Visit Sweden
- Foto: August Dellert
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-