-
Tillväxtverket – besöksnäringen behöver mer intern kompetensutveckling
Idag råder stor kompetensbrist i flera yrken och i många områden inom besöksnäringen, vilket är ett hinder för tillväxt och ökad konkurrenskraft. Det framgår av Swecos rapport ”Problemkartläggning – Utmaningar och möjligheter för besöksnäringens kompetensförsörjning” som beställts av Tillväxtverket.
En av de största utmaningarna är den bristande attraktiviteten hos många jobb inom besöksnäringen. Arbetet innebär ofta obekväma arbetstider, stress, deltidsanställningar och säsongsarbete, vilket gör att arbetsgivare inom besöksnäringen har svårt att konkurrera med andra sektorer. Även låga löner, fysiskt tungt arbete och otydliga karriärvägar nämns som exempel i rapporten.
Interna karriärmöjligheter får personalen att stanna
Från företagens sida menar många att branschen måste göras mer attraktiv för att locka medarbetare på en arbetsmarknad där många branscher konkurrerar om arbetskraften.
”Besöksnäringen ligger efter när det gäller att kompetensutveckla sina medarbetare.” Säger Fia Westerberg, Head of People and Culture på Winn Hotel Group. ”Vi måste bli bättre på att låta medarbetarna utvecklas inom branschen och erbjuda nya karriärmöjligheter internt. Och det räcker inte att skicka medarbetarna på utbildning en gång per år, utan kompetens är en färskvara som vi måste jobba med konstant.”
Fia Westerberg berättar att Winn Hotel Group har en egen affärsakademi, Winn Business School, där de hela tiden utvecklar sina medarbetare. Något som gjort det lättare att behålla personalen.
”Vi talar om för våra medarbetare redan när de börjar att vi kommer att investera i dem och att det finns möjlighet för karriärutveckling och det har vi märkt att många ungdomar uppskattar. En av våra hotelldirektörer började som 15-åring i frukosten och vi har ytterligare flertal hotelldirektörer som utvecklats internt genom vårt talangprogram som är en managementutbildning som sträcker sig över ett år – Det är fantastiska karriärresor som många gjort vilket vi är otroligt stolta över.”
Viktigt med högskolebehörighet
En annan faktor som försvårar kompetensförsörjningen är att vissa gymnasieutbildningar som leder till hotell- och restaurangyrken inte ger högskolebehörighet. Vilket gör dem mindre attraktiva. Men till hösten 2023 kommer alla nationella yrkesprogram i gymnasieskolan att ge grundläggande högskolebehörighet, vilket förväntas öka söktrycket.
Dock kvarstår behovet av fler utbildningsplatser till yrkesförberedande gymnasieutbildningar. Samt mer samverkan mellan utbildningssystemet och näringen.
Bristande matchning
Ett problem som präglar svensk arbetsmarknad generellt är bristande matchning och det gäller även besöksnäringen. Många som påbörjar en utbildning inom hotell och restaurang väljer sedan att ta anställning i andra branscher. Här har även coronapandemin fått stark påverkan då många anställda tvingades söka arbete i andra branscher. Sedan så valde de att stanna kvar där.
Besöksnäringen erbjuder intressanta, utmanande och meningsfulla arbetsuppgifter, en lärorik miljö och möjlighet till personlig utveckling. Men samtidigt är näringen behäftad med både interna och omvärldsrelaterade problem. Vilket påverkar dess förmåga att rekrytera och behålla personal.
I rapporten ”Problemkartläggning – Utmaningar och möjligheter för besöksnäringens kompetensförsörjning” har problemen kartlagts och kategoriserats. Det är ett underlag för fortsatt arbete med att prioritera vilka orsaker och problem som skulle kunna åtgärdas, samt av vilka aktörer detta kan och bör göras.
Hämta publikationen på Tillväxtverket här.
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-