-
Titanic-utställning i Skellefteå lyfte besöksnäringen
Den varma sommaren har varit tuff för landets museer, nöjesparker och utställningar med svikande besökssiffror som följd. Men den finns undantag som överträffat besöksmålet. Världsutställningen Titanic The Exhibition i Skellefteå är ett sådant undantag. Under sina fyra månader i staden slog utställningen besöksmålet. 53 000 gäster besökte utställningen och tog del av det mytomspunna fartygets och dess passagerares öden.
”Jag är så otroligt glad över utfallet, att Skellefteåborna och folk i norra Sverige verkligen tog chansen att se den här fantastiska utställningen. Vår målsättning var 50 000 besökare, men så slog värmeböljan till och det hann göra oss lite oroliga.” Säger Maria Broman, VD för Visit Skellefteå.
Lyfte besöksnäringen
För Skellefteås besöksnäring har framgången med utställningen inte gått obemärkt förbi. Hotellen har varit bokade och restauranger har sett en ökning under tiden utställningen har varit i staden.
”Vi har helt klart märkt av Titanic-utställningen. Dels har vi gjort paketerbjudanden kopplat till den, dels märker vi det på gästernas frågor och vad de säger i sociala medier. Det är viktigt för oss att det händer någonting i stan, ett aktivt Skellefteå hjälper till att lyfta besöksnäringen.” Säger Patrik Nordkvist, General Manager på Scandic Hotel i Skellefteå.
Ett strategiskt läge
Bakom utställningen står Nordic Exhibitions & Events. Företagets VD, Stefan Papangelis, är mycket nöjd med resultatet. Han tror att Skellefteås strategiska läge som ett nav mellan Umeå, Piteå och Luleå är en av anledningarna till att utställningen blev en sådan succé i området.
Besökare kom främst ifrån norra Sverige, men flera reste från Finland och Norge för att uppleva utställningen. Audioguidningen på plats fick utökas med en norsk variant för att möta behovet.
”Det är första gången vi gör någonting i Skellefteå och jag kan bara konstatera att det känns otroligt att vi lockar 53 000 personer i en kommun som har en befolkning på 75 000. Man ska dessutom ha klart för sig att sommarens soliga väder har varit en svår utmaning för utställningar i Sverige.” Säger Stefan Papangelis.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Skellefteå
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
-
Gästbloggare
-