-
Titanic-utställning i Skellefteå lyfte besöksnäringen
Den varma sommaren har varit tuff för landets museer, nöjesparker och utställningar med svikande besökssiffror som följd. Men den finns undantag som överträffat besöksmålet. Världsutställningen Titanic The Exhibition i Skellefteå är ett sådant undantag. Under sina fyra månader i staden slog utställningen besöksmålet. 53 000 gäster besökte utställningen och tog del av det mytomspunna fartygets och dess passagerares öden.
”Jag är så otroligt glad över utfallet, att Skellefteåborna och folk i norra Sverige verkligen tog chansen att se den här fantastiska utställningen. Vår målsättning var 50 000 besökare, men så slog värmeböljan till och det hann göra oss lite oroliga.” Säger Maria Broman, VD för Visit Skellefteå.
Lyfte besöksnäringen
För Skellefteås besöksnäring har framgången med utställningen inte gått obemärkt förbi. Hotellen har varit bokade och restauranger har sett en ökning under tiden utställningen har varit i staden.
”Vi har helt klart märkt av Titanic-utställningen. Dels har vi gjort paketerbjudanden kopplat till den, dels märker vi det på gästernas frågor och vad de säger i sociala medier. Det är viktigt för oss att det händer någonting i stan, ett aktivt Skellefteå hjälper till att lyfta besöksnäringen.” Säger Patrik Nordkvist, General Manager på Scandic Hotel i Skellefteå.
Ett strategiskt läge
Bakom utställningen står Nordic Exhibitions & Events. Företagets VD, Stefan Papangelis, är mycket nöjd med resultatet. Han tror att Skellefteås strategiska läge som ett nav mellan Umeå, Piteå och Luleå är en av anledningarna till att utställningen blev en sådan succé i området.
Besökare kom främst ifrån norra Sverige, men flera reste från Finland och Norge för att uppleva utställningen. Audioguidningen på plats fick utökas med en norsk variant för att möta behovet.
”Det är första gången vi gör någonting i Skellefteå och jag kan bara konstatera att det känns otroligt att vi lockar 53 000 personer i en kommun som har en befolkning på 75 000. Man ska dessutom ha klart för sig att sommarens soliga väder har varit en svår utmaning för utställningar i Sverige.” Säger Stefan Papangelis.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Skellefteå
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-