-
Trelleborg kan redan fira ett turismrekord för året 2022
I samband med att den officiella inkvarteringsstatistiken för augusti redovisats står det nu klart att boendeanläggningarna i Trelleborg redan kan kalla 2022 för ett rekordår. Det totala antalet gästnätter till och med augusti månad slår nämligen det tidigare rekordet för hela 2021.
Fantastiskt betyg för destinationen och företagare
Turismåret 2021 var ett historiskt starkt år och slog toppnoteringen från 2017 med 5,8%. När företagen nu redan i augusti sopar golvet med fjolårets resultat är det inget annat än sensationellt.
Antalet gästnätter efter årets första åtta månader är 3,1 % fler än hela 2021 samlat. I faktiska siffror innebär det 136 883 gästnätter 2022 jämfört med 132 759 gästnätter 2021.
“Vilket fantastiskt betyg för destinationen och dess utbud, men framför allt våra kreativa företagare som lyckas konvertera en ökad efterfrågan till faktiska affärer.” Säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg.
En starkare försäsong
Då destinationen aktivt arbetar med att besöksnäringen som bransch ska ha goda förutsättningar att bedriva hållbart företagande året om, är det extra glädjande att det också är vårmånaderna som ökar markant. Perioden mars – maj redovisar 20,1% fler gästnätter än tidigare högstnotering från 2017.
“Vi har ställt om helt och hållet när det gäller när, var och hur vi marknadsför Sydkusten och dess utbud. Och här särskilt fokuserat våra insatser mot att tydligare lyfta reseanledningar utanför vår huvudsäsong. Vi är glada för att det redan ger resultat vilket bådar gott för säsongsmässigt hållbara besöksflöden framöver.” Konstaterar Maarja Edman.
Rekordmånga utländska gästnätter
I samband med att bränslepriserna i Sverige började stiga fanns det viss farhåga att de för destinationen så viktiga utländska besökare skulle utebli, men den visade sig vara obefogad.
Destination redovisar i stället rekordmånga utländska gästnätter där resultat för 2022 hittills överträffar 2017 års samlade resultat med 36,0%. Här utmärker sig särskilt den tyska marknaden som ökar med anmärkningsvärda 115,6% mot 2017 års helårsdata.
“När vi har tagit pulsen hos våra utländska besökare tycks bränslepriserna snarare ha gynnat oss. Man är fortfarande sugen på en Sverige-upplevelse, men tar sig kanske inte lika långt upp i landet som tidigare. Jämför vi vårt resultat med övriga Skåne har vi också tagit större marknadsandelar när det gäller just Tyskland vilket är ett gott betyg för den strategiska bearbetningen vi gör just här.” Säger Maarja Edman.
Uppstickardestination
I fler och fler sammanhang kallas Sydkusten och Trelleborg för uppstickardestinationen som syns allt mer och dessutom i många nya sammanhang. Något som Maarja Edman inte tycks ha något emot.
“Självklart inte! Det är precis så vi och företagen känner oss. Destinationen som både vill och kan mer och som siktar mot långsiktigt varaktig utveckling som kommer företagen, besökarna och lokalsamhället till gagn. Då bidrar turism på allvar till hållbar samhällsutveckling.”
Fakta om inkvarteringsstatistiken
Inkvarteringsstatistiken kommer från SCB och Tillväxtverket. Den beskriver en del av turismen i Sverige och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping.
Dagbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb som är viktiga delar av turismen ingår inte.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
-
Gästbloggare
-