-
Trenden fortsätter – rekordsommar för destinationen Höga Kusten
Antalet gästnätter i destinationen Höga Kusten fortsätter att öka, enligt preliminär statistik från Tillväxtverket.
“Det är otroligt glädjande att se att även i år ökar beläggningen de första åtta månaderna, och de utländska gästerna är fler än någonsin.” Säger Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Det är en tydlig ökning med 12% mot ifjol och hela 19% mot 2019 för årets första åtta månader. Och en stor del av denna ökning står de internationella gästerna för, sedan 2019 är ökningen hela 40%.
Får alltid höga betyg i gästundersökningar
Bryter vi ut sommarens siffror (juni-augusti) gällande kommersiella gästnätter ser vi en ökning med 10% jämfört med 2021 och 20% jämfört med 2019.
“Det här är återigen ett kvitto på vår långsiktiga satsning för Höga Kusten. Vi har blivit en plats det pratas om, folk längtar till och dessutom levererar vi när besökarna är på plats.” Säger Mia Karlsson.
Ett kvitto på det är att Höga Kusten alltid får höga betyg i olika gästundersökningar. I den senaste undersökningen som gjorts i sommar säger hela 94 procent att deras besök i destinationen överträffade deras förväntningar.
“Då ska vi veta att förväntningarna är höga redan innan resan, så jag är otroligt stolt över våra entreprenörer och över alla Höga Kusten-bor som dag efter dag bjuder på ett välkomnande till besökaren som gör att de trivs och vill komma tillbaka.” Säger Anna Hellgren, VD för Höga Kusten-turism, besöksnäringsföretagens förening i området.
Erbjuder en natur som alltid är öppen och gratis
De färska siffrorna ska nu analyseras i detalj och arbetet fortsätter med att utveckla och vårda Höga Kusten som besöksmål.
“Det finns en oro för de tider vi lever i och människors plånböcker är inte lika tjocka. Men vi erbjuder en natur som alltid är öppen och gratis och en möjlighet till olika upplevelser och boende att fylla sin vistelse med.” Säger Mia Karlsson.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-