-
Trender och relationsgarantier gav fler hotellgästnätter
Att arbeta med trender och relationsgarantier har resulterat i fler hotellgästnätter. Detta rapporterar Countryside Hotels, en medlemsorganisation för hotell runt om i Sverige. Många satsningar för medlemsorganisationen
Medlemsorganisationen ökade sin omsättning med 13% under 2017. Detta ses som ett resultat av satsningar på trender, en relationsgaranti, ett nytt bokningssystem och en ny hemsida. En inverkan kan också flertalet partnerskap med företag ha haft.
Trender ökade hotellgästnätter
”- Vi ser en trend där vi upplever att allt fler söker upplevelsebaserade program utöver övernattning, och har försökt hitta spännande kombinationer och samarbeten. Vi har exempelvis under året haft ett samarbete med champagnetillverkaren Bollinger och kändiskocken Mattias Larsson, som satt samman en helkvällsupplevelse som utmanar gästerna att prova nya kombinationer av mat och dryck”, säger Anna Madsen, Countryside Hotels.
Anna Madsen, Countryside Hotels
Anna Madsen poängterar hur viktigt det är att lyssna på marknaden och vara snabb att fånga in gästernas önskemål. Man ska vara förberedd på att snabbt kunna möta upp önskemålen med erbjudanden. Det gäller både de som gästerna vet vad de vill ha och erbjudanden som de ännu inte hunnit tänka att de är intresserade av.
Gästerna får relationsgaranti
Konceptet Relationsgarantin, som lanserades under 2017, innebär att gifta par som övernattar på något av medlemshotellen och skiljer sig inom ett år får pengarna tillbaka. Relationsgarantin gav stor uppmärksam i både svenska och internationella medier.
Svenskar vill unna sig weekendvistelser
De potentiella gästerna får nu unika helgerbjudanden och uppleva en lättare bokningsprocess.
”- Vi ser en fortsatt stark trend där svenskar satsar på sig själva och unnar sig helgresor runt om i landet”, säger Anna Madsen, marknadschef på Countryside Hotels. Hon fortsätter: ”- Dessutom har vi också gynnats av trender som exempelvis att allt fler väljer att fira jul utanför hemmet”.
”- Vi ser också ett allt större fokus på hälsa från gästerna, och har utmanat medlemshotellen att utveckla nya hälso- och träningserbjudanden. Erbjudanden har tagits väl emot. Vi ser också hur allt fler söker nya sätt att fira jul på och har försökt erbjuda fler olika alternativ, från traditionellt julfirande med alla klassiska tillbehör och aktiviteter till mer avskalade julfiranden, för de som vill fly julen”, avslutar Anna Madsen.
”Vi ser att våra satsningar har gett resultat och det gör att vi också känner oss starka inför 2018,” säger Anna Madsen.
Om Countryside Hotels
Countryside Hotels grundades 1983 och ägs gemensamt av cirka 40 medlemsanläggningar. Anläggningarna ligger i natursköna omgivningar spridda från Hälsingland till Skåne. Sedan 1997 ingår Countryside Hotels i Historic Hotels of Europe.
Källa: Countryside Hotels- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Countryside Hotels
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-