-
Trendspaning och nätverkande på Roslagens Destinationsdag
En snabb tillbakablick, trender och spännande samtal om framtiden stod i fokus när Roslagens Destinationsdag anordnades på Runö Möten & Events den 17 mars 2022 och Turismnytt var där.
Destinationsdagen är en årlig träff för nätverkande och inspiration för Roslagens besöksnäring. Efter en tid av digitala events under pandemin, var det en stor glädje för många att nu kunna träffas på plats.
– Roslagens destinationsdag har arrangerats i fjorton år och har en viktig funktion att fylla när det gäller kunskapsöverföring, samverkan och inspirerande samtal, säger Gisela Norén, VD Visit Roslagen
Moderator och huvudtalare för årets destinationsdag var Sofie Gunnarsson, Placebrander. Sofie bjöd på både kunskap, inspiration och skratt när hon guidade deltagarna genom dagen.
Vid en genomgång av hur destinationen har klarat pandemin kunde man konstatera att det inte alls har varit lika tufft som exempelvis för storstäderna. I Roslagen är över 90 procent av besökarna svenskar varför man är betydligt mindre drabbade. Dock har antalet besökande tyskar minskat med 86%.
Visit Roslagen arrangerar flera egna event, som Nya Roslagsmarschen och Vikingavandringen och har sett en nästan hundraprocentig ökning av bokningar mellan 2020 och 2021.
Nya samarbeten & produkter som lyftes fram var seglingar med segelfartyget Sunbeam som man har paketerat, fotovandring på Wira bruk och vandringar med John Ajvide Lindqvist i Norrtälje kopplat till hans bok Vänligheten. Man tog också emot några anlöp av kryssningsbåtar som kom till Öregrund
Åhörarna fick också lyssna till panelsamtal med Norrtelje Brenneri, Åkersbro och Åtellet som delade med sig av erfarenheter från året som gått.
Från Norrtälje bryggeri fick vi höra att när pandemin kom fick man gå över från ”munsprit” till handsprit. Dock lades inte dryckestillverkningen helt åt sidan och man arrangerade bland annat besökslördag där man pratade om svensk gin (inte bara den egna).
Panelen var överens om att man ser fram emot att få ha öppet som man vill och placera på ett bra sätt. Det blir mycket enklare. Självklart har man ändå respekt för att det fortfarande finns smitta därute.
Anna Järnebeck, projektledare på Visit Roslagen berättade att de har tagit fram en digital plattform för alla typer av leder i Roslagen – Leder i Roslagen. Syftet med den är att tillgängliggöra Roslagens naturupplevelser, ledutbudet och tillhörande service. På så sätt ökar man också kännedomen om möjligheterna till utomhusaktiviteter och naturturism.
Under projektets gång har man ägnat sig åt ledinventering, samarbete med Naturkartan, tagit fram bildmaterial och bearbetat texter. Man har också hållit informationsmöten om att hyra ut.
Plattformen finns men man har dock inte slagit på stora trumman än. Den finns än så länge bara på visitroslagen.se. Målet har varit att det ska vara tydliga ingångar, inspirerande, lätt att hitta leder och boende samt möjlighet att boka.
Under dagen presenterades också resultaten från projektet ”Reload Roslagen”.
Destinationsråd en nyhet
Roslagens nya destinationsråd presenterades av Kristina Eineborg, Österåkers kommun tillsammans med Mathias Lindow, kommunalråd i Österåker och Per Lodenius, kommunalråd Norrtälje.
Syftet med destinationsrådet är att skapa en tätare samverkan mellan kommunerna i Roslagen – Österåker, Norrtälje och Östhammar. Rådet består av kommunstyrelsens ordförande i respektive kommun, ordförande Visit Roslagen och VD Visit Roslagen samt nio representanter från civilsamhället och det lokala näringslivet.
Kommunerna kände att man behövde stärka sitt engagemang och väcka liv i kommunernas engagemang i Roslagssamarbetet och har nu också tagit fram en destinationsstrategi.
Kortfattat har man skapat en gemensam framtidsbild – Vision 2030 – och strategin består av fyra ledmotiv (levande landsbygd, berikande bruk, spännande småstäder, skiftande skärgård) samt fyra målområden.
Roslagen ska vara ett självklart resealternativ och företagen ska kunna tjäna pengar på sin verksamhet
Var är Vaxholm undrar kanske någon? Sedan många år har Vaxholm ”kört sitt eget race” men destinationsrådet har öppnat upp så att det finns möjligheter även för dem att vara med.
Sofie Gunnarsson gav oss en trendföreläsning av och som avslutning berättade Gisela Norén vad som är på gång framöver i Roslagen, nämligen detta:
- Norrtälje fyller 400 år i år och just den här veckan (29 mars) får man finbesök av Kronprinsessan Viktoria och Prins Daniel
- Visningsresor för bussresearrangörer
- I juli går O-ringen av stapeln i Uppsala och där kommer Visit Roslagen att medverka så att det stora deltagarantalet även spiller över på Roslagen
- Samarbete med Visit Sweden
- Mycket fokus på lederna
– Det var fantastiskt roligt att se engagemanget bland deltagare och talare. Det är med gemensamma krafter som vi utvecklar destinationen Roslagen, summerar Gisela Norén årets destinationsdag.
- Text: Visit Roslagen/Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-