-
Turismnytts nya gästbloggare: Vem tar rodret i svensk besöksnäring?
Förväntningarna på resandet skruvas ned inför sommaren. Det är krigsroligheter i världen och hushållen riskerar minskade budgetar till följd av skyhöga hushållspriser. Coronan härjar i Kina. Efter 30 år av framgång gungar det rejält i besöksnäringen. Ingen vet vilken riktning det tar. Besöksnäringen kan behöva en karta för riktning, resurser och ansvarsfördelning. Men vem är det egentligen som håller i rodret?
Besöksnäringen kan tillväxt, men vad händer med en besöksnäring i kris? I Sverige omsatte besöksnäringen runt 340 miljarder med ungefär var tredje krona från export av inresande besökare (Tillväxtverket 2019). En tung bransch!
Hur kommer det sig att en så stor bransch där många unga och utlandsfödda får sitt första jobb, en bransch som ger människor minnen för livet och präglar hela samhällen saknar såväl karta som talespersoner? (Visita var skickliga på att företräda sina medlemmar under pandemin men kan knappast sägas organisera hela besöksnäringen.)
Svensk besöksnäring känns emellanåt lämnad vind för våg. Möjligen behövs både karta och talespersoner. En tydlig röst som kan
- berätta hur läget är – alla dessa företag som pandemitappade 90% av sin omsättning
- ge en bild av hur behoven ser ut – för fler besökare och få igång turismhjulen
- med riktning och resurser få igång resandet igen – offentliga medel som investeras i marknadsföring och destinationsutveckling för fler att upptäcka och välja Sverige som resmål.
År 2017 producerade regeringen utredningen Ett land att besöka, och presenterade i oktober 2021 en nationell strategi för hållbar besöksnäring. Fram träder bilder av en komplex, ganska diffus bransch och en osäkerhet om vem som ska göra vad. För att få effekt av den nationella strategin behövs folk som kan göra jobbet. Här behövs samverkan med såväl regering, verk och departement samt regioner, kommuner, destinationer och företag.
Komplexa frågor som riskerar att bollas runt
Besöksnäringsfrågorna är komplexa och riskerar att bollas runt: kommunala förvaltningar, kultur, fritid, turism, parkskötsel, renhållning eller annan organisering, mellan lokal, regional och nationell nivå. Enskilda regioner har länge betraktat besöksnäringen som en bransch med uppdrag att utveckla landsbygden, så regionerna har lärt sig att samverka med den statliga nivån medan destinationer och kommuner tycks mer oerfarna i att samarbeta med det nationella. Och tvärtom, för vem är egentligen överordnad vem i svensk besöksnäring?
Besöksnäringen i en kommun, en region och nationellt kan ha väldigt många företrädare. Som bekant tenderar mångas ansvar att bli ingens ansvar.
Höga är förhoppningarna om fler besökare till destinationerna. Kan vi komma tillbaka till 2019-års siffror, kanske till och med gå förbi?
Det är hög tid att företag och det offentliga reder ut vem som tar rodret i svensk besöksnäring. Så kan vi tillsammans realisera visionen om Sverige som hållbar destination.
Fördjupningstips:
Detta är ett blogginlägg och åsikterna som framförs är författarens egna. Eventuella kommentarer, repliker eller svarsinlägg som inkommer till Turismnytt kan komma att publiceras. Turismnytt förbehåller sig dock rätten att neka publicering utan motivering.
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Privat
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-