-
Turismutvecklaren Erik vandrar 14 mil för att utveckla besöksnäringen
Destination Jönköpings turismutvecklare, Erik Johnson, ger sig ut på en 14 mil lång 7 dagars-vandring genom kommunen. Syftet är att uppmärksamma trenden kring naturturism och vilka affärsmöjligheter inom detta område som finns för besöksnäringen i kommunen.
Det finns goda förutsättningar för naturturism i Jönköping
Destination Jönköping arbetar med destinationsutveckling och identifierar dels vilka trender som finns inom turism och besöksnäring, dels vilka förutsättningar platsen Jönköping har för att möta dessa.
Naturturism har varit en stark trend sen en tid tillbaka och växte dessutom ytterligare under pandemin. I Jönköping med omnejd finns det goda förutsättningar för just naturturism. Bland annat närheten mellan stad och natur, många fina vandrings- och cykelleder, sjöarna och det kuperade landskapet, trolska Bauerskogar och inte minst alla platser med milsvid utsikt.
Uppmärksamma affärsmöjligheter kopplat till en hållbar naturturism
Hur kan aktörerna i besöksnäringen på ett hållbart sätt dra nytta av den unika naturen runt hörnet? Tanken är att inplanerade nedslag och ”happenings” i samband med vandringen ska belysa vilka möjligheter som finns för entreprenörer, vilka möjligheter som finns för just dem att utveckla sin verksamhet på platsen, och inom området naturturism. Något som har potential kan till exempel vara fler boendeanläggningar längs vandringsleder och vandringspaket.
”Syftet är även att passa på att uppmärksamma de kommande och redan befintliga satsningar som görs. Såsom vandringscentrum Taberg, kommunens planer på att vidareutveckla A6 naturområde, nya mtb-satsningar på huskvarnaberget med fler.” Berättar Erik Johnson.
Välkomnar press, besöksnäring och allmänhet att slå följe
Erik kommer att vandra delar av Smålandsleden. Mer specifikt två av kommunens mest välkända vandringsleder, Södra Vätterleden och John Bauerleden.
Han startar sin vandring i Mullsjö den 29 juli, går i mål i Gränna 6 augusti och välkomnar både press, besöksnäring och allmänhet att slå följe hela eller delar av vandringen. Schemat för vandringen ser ni nedan.
Vill man följa vandringen på avstånd kommer man kunna se uppdateringar längs med vägen på Destination Jönköpings instagramkonto.
Schema:
◈ 29/7 Mullsjö Hotell – Matsegården
◈ 30/7 Matsegården – Skinnarebo
◈ 31/7 Skinnarebo – Hotell Taberg
◈ 1/8 Hotell Taberg – A6 Golfklubb
◈ 2/8 A6 Golfklubb – Brunstorps Gård
◈ 3/8 Brunstorps Gård – Smålands Staffanstorp (air bnb)
◈ 4/8 Staffanstorp – Bunn/Bauergården
◈ 5/8 Bunn/Bauergården – Grännagården
◈ 6/8 Grännagården – GrännabergetLäs mer om Jönköping på Turismnytt här.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-