tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Bergslagstinget 2019
    2019-03-17 17:53

    Turistföretagen i Bergslagen fick inspiration för utveckling

    På torsdagen samlades besöksnäringens aktörer i Bergslagen till Bergslagstinget på Grythyttans Gästgivargård. Håkan Ceder, turistchef i Nora och den som håller ihop Destination Bergslagen, hälsade välkommen och sammanfattade vad Bergslagen är – Fyra kommuner (Lindesberg, Nora, Hällefors och Ljusnarsberg) med sammanlagt 45.000 innevånare och 250.000 gästnätter, med många gamla gruvor som en gång var traktens basnäring. Nu hoppas och vill man att turismen skall ta över som basnäring, allt för att få fler invånare, fler arbetstillfällen och ökade skatteintäkter. Gruvan kan bli en chokladfabrik, järnvägsvallen en cykelled, hyttan en teaterscen och maskinrummet en konsthall. Det har man redan visat. Den här dagen hade man bjudit in Peter Holmqvist, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling Helena Nordström från Placebrander för att inspirera och skapa förutsättningar för fortsatt utveckling.

    Höga Kustens resa visar vad man kan åstadkomma

    Peter berättade engagerat om den fantastiska resa man gjort i Höga Kusten (som också består av fyra kommuner) där ett politiskt initiativ 2012 ledde till ett treårigt projekt som drogs igång 2014. De ville se bortom kommungränserna för man insåg att var och en inte ensam hade tillräckligt för att locka och tillfredsställa varken den internationella eller nationella marknaden. Grunden var att det som är bra för en kommun är bra för alla. Huvudmålet var att skapa nya jobb och utgångspunkten var den nationella strategin och länets lokala. Man insåg att man var tvungna att tänka nytt/utanför boxen, vara långsiktiga, vara generösa och prioritera framgångsrika företag oavsett vilken kommun de kom från och inte dra sig för att ta in externa proffs. Utgångspunkten blev att man definierade sin gemensamma värdegrund och utifrån den skapade ett varumärke. Viktigt var också skapa en långsiktig samsyn.

    Fokus på långsiktiga frågor och strategier

    Efter två år med ett 50-tal kreativa förankringsmöten hade man fått med sig politiker och företag och kunde starta Bolaget Höga Kusten Destinationsutveckling som bara jobbar med långsiktiga frågor och strategier. Den operativa marknadsföringen sköts av ett annat bolag, Höga Kusten Turism. Bland uppdragen fram till 2017 var bland annat att utreda turistbyråverksamheten, jobba med värdskap och utbildning, titta på hur man skulle göra med turistbyråer, förädla varumärket och skapa fler evenemang. En snabb tillbakablick visar att man lyckats riktigt bra med ett nära samarbete med Birka Cruises som nu genomför flera fullsatta kryssningar till Höga Kusten varje sommar, Rullskid-VM 2017, O-ringen 2018 (omsättning 129 miljoner) och nu U18-VM i år. Man har också inlett strategiska samarbeten med Thomas Ledin, Tareq Taylor, Magdalena Forsberg och UNESCOs Världsarv.

    Turistföretagen i Bergslagen fick inspiration för utveckling

    Allt handlar om hur man vill uppfattas

    Målgruppen definierades som Den aktive naturälskaren. Varumärket blev – Storslagen, dramatisk, lugn, vänlig, jordnära. Det togs fram ett löfte till marknaden – ”Vi lovar lägereldsupplevelser”. Storytelling blev en viktig komponent och alla företag uppmanades ta fram sin ”Brand story”. Allt handlar om hur man vill uppfattas. För att säkerställa att det verkligen skulle bli en nystart togs alla över tusen bilder i bildarkiven bort och ersattes med 400 nya. Alla destinationens företag får använda varumärket på och i samband med sina produkter, vilket de också gör. Det i sin tur bidrar till marknadsföringen och ambassadörskapet.

    Infopoints ersatte turistbyråer

    Man tog också fram ett koncept med fysiska infopoints gjorda i ett modulsystem och som kunde ställas ut hos olika besöksnäringsföretag och andra platser där destinationens besökare kan inhämta turistinformation. Dessa har också blivit en stor framgång och en välfungerande modell.

    När projektet avslutades 2017 konstaterade man att det varit framgångsrikt och modellen permanentades. Uppföljningarna visade att man ökat antalet besökare rejält . Utmaningarna för framtiden är att skapa nya evenemang som ligger utanför högsäsong och få fler bäddar samt att jobba med hållbarhet. Sammanfattningsvis kan man säga att detta visar att ”Ensam är svag – tillsammans är man starka” och man vinner på att konkurrenter blir kollegor som drar åt samma håll till fromma för alla. Producerande företag har också insett att de är besöksnäringsföretag som har mycket att vinna på att öppna upp och etablera besökscentra.

    Hur kan Bergslagen lära av Höga Kusten

    Nu blev det mycket om Höga Kusten men vad har detta med Bergslagen att göra? Jo, eftersom det finns många likheter mellan de två regionerna finns det mycket för aktörerna i Bergslagen att lära av det man gjort i Höga Kusten. Och inte minst att inspireras av. Självklart kan andra regioner och destinationer också lära av Höga Kusten och inte minst hur långt man kan komma med att jobba tillsammans och inte vara för fokuserad på sitt. Samverkan är ett ord som dyker upp allt oftare i turismsammanhang och tycks vara en viktig nyckel till att lyckas och nå framgång, eller till att börja med få saker att fungera. Viktigt är nog också att göra sin variant av det en destination som Höga Kusten har gjort, inte att försöka kopiera det rakt av.

    Varför skall man jobba med platsmarknadsföring

    Efter en delikat lunch fortsatte programmet med Helena som berättade om hur man kan utveckla en destination. Hon började med att visa på tre skäl till varför man skall jobba med platsmarknadsföring.

    • Få fler att flytta till platsen
    • Få fler att besöka platsen
    • Få fler företagsetableringar och –investeringar till platsen

    Man har mycket att vinna på att tänka gränsöverskridande och inte låta nations-, kommun- och andra gränser begränsa en. Bra exempel på det är satsningen på OS 2026 där man kommer att vara på flera orter, inte bara i Sverige. Ett annat exempel på ett gränsöverskridande tänk är Filmbyn som ligger i Eksjö kommun i Jönköpings län men samarbetar med Vimmerby kommun, som ligger nära, i flera sammanhang och likaså med Kalmar län. Det gäller att hitta smarta allianser. Bergslagen menade Helena är naturligt att bygga ett varumärke av och det ska man utnyttja.

    Framgångsfaktorer för en destination

    Helena pekade också på de möjligheter som skapas av moderna företeelser som workation, delningsekonomi, co-working och gig-ekonomi. Hon visade också på framgångsrika kreativa platsmarknadsföringsexempel som Traena i Nordnorge som exempel på det. Ofta är det vattentäta skott mellan att generera besökare och att generera fler boende men det finns goda möjligheter att samordna detta.
    Allt talar för besöksnäringen när turismen ökar, jakten på prylar och status i ”saker” ersätts av längtan efter upplevelser och lugn.

    Avslutningsvis bjöd hon på 5 framgångsfaktorer för en destination:

    1. Fokusera på platsutveckling
    2. Ha goda platsledare
    3. Använd invånarna som ambassadörer
    4. Alliera er med eldsjälarna
    5. Våga testa er fram

    Som sagt, det här kanske inte kom att handla så mycket om Bergslagen men det var en mycket givande och inspirerande dag för de deltagande aktörerna. Det gavs också bra med utrymme att träffas, prata med, lära känna och utbyta erfarenheter med varandra, vilket torde vara en bra grund för framtida samverkan. Ett tiotal aktörer hade också fått möjlighet att visa upp sig i en minimässa där det bjöds på allt från glass på fårmjölk till lokalproducerade syrade grönsaker.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet