söndag 3 december 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
    • Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
    • Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
    • Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2023
    • Upplevelseinstitutet startar nytt analysföretag inom destinationsutveckling
    • Lugnetområdet i Falun söker en Besök- och evenemangsansvarig
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
    • Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
    • Hotelldirektör sökes till Hernö Gin Hotell i Härnösand
    • En Hotellchef sökes till Källan Hotel Spa & Konferens
    • Treehotel i natursköna Harads söker även en F&B Manager
    • Treehotel i natursköna Harads söker en Sales Manager
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Upplevelseinstitutet
    2023-11-10 12:23

    Upplevelseinstitutet startar nytt analysföretag inom destinationsutveckling

    Nu söker man den som vill leda arbetet

    Upplevelseinstitutet (UI) bygger tillsammans med sina kunder kompetens om människors upplevelser av olika företeelser. Man har i många år arbetat med analyser och studier kopplat till destinationers attraktivitet och turismeffekter. Dels i samband med olika evenemang, ofta idrott eller musik, men de senaste åren har arbetet även omfattat studier av destinationers attraktivitet på ett generellt plan.

    Steget till att analysera upplevelser av platser & destinationer har varit naturligt. Däremot menar Upplevelseinstitutet att det saknas en aktör som tar ett helhetsgrepp om frågan.

    – Enligt flera av våra kunder finns det alldeles för många undersökningar och mätningar som inte säger någonting om vad destinationerna faktiskt kan göra för att utveckla sitt erbjudande och stärka sin position. Det är en självklarhet för Upplevelseinstitutet att göra en helhjärtad satsning inom det här området för att möjliggöra bättre upplevelser av destinationer, säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet.

    Uppskattat initiativ

    Initiativet är uppskattat från flera delar av branschen. Visit Umeå, som varit med och utvecklat UI:s riksomfattande Destinationstracking, är positiva:

    I en snabbt föränderlig värld behöver också sätten vi mäter på uppdateras och utvecklas i samma takt, säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.

    Hos oss på Visit Umeå lägger vi allt större fokus på att ta reda på våra medborgares och besökares faktiska behov för att utifrån det göra rätt prioriteringar av våra resurser. Vi ser det också som en viktig del i vår egen utveckling att ständigt utforska och testa nya mät- och analysmetoder. Därför ser vi såklart fram emot att vara med på Upplevelseinstitutets resa med den nya satsningen.

    Även Karolina Davidsson, VD på Destination Halmstad välkomnar initiativet:

    Inom besöksnäringen finns ett behov av att uppdatera mätmetoder och mätetal. Vi på Destination Halmstad har lång erfarenhet av att samarbeta med UI och välkomnar deras kommande satsning på ännu mer analyser inom det här området.

    För oss är det viktigt att löpande ta in material för att mäta Halmstads attraktivitet och få underlag som hjälper oss att fatta underbyggda beslut framåt. Förhoppningen är att denna satsning ska kunna ge, såväl oss som besöksnäringen i stort, de mätetal och modeller som efterfrågas.

    Patrik Tengwall, ordförande i nätverket SNED (Swedish Network of Event Destinations) med 44 medlemsdestinationer ger sin syn utifrån ett evenemangsperspektiv:

    SNED:s syfte är att stärka destinationer som arbetar med publika evenemang i Sverige. Tillgång till tillförlitlig och kontinuerlig data och analys är av största vikt för vår utveckling. Vi tror på evenemangens kraft och dess möjligheter att stärka och utveckla en destination och då är det viktigt att kunna mäta destinationens attraktivitet. Vi ser därför mycket positivt på Upplevelseinstitutets nya satsning inom det här området.

    Rätt person att leda arbetet

    Nästa steg är att hitta rätt person som brinner för destinationsutveckling och vill driva det här området med hjälp av underbyggda analyser i kombination med erfarenhet av implementering.

    Målet är att verksamheten är i gång under första halvan av 2024.

    För mer information:

    Andreas Andersson Åkerling
    VD, Upplevelseinstitutet
    070-473 59 57
    [email protected]
    www.upplevelseinstitutet.se

    Mer om Upplevelseinstitutet på Turismnytt

    • Text: Upplevelseinstitutet
    • Foto: AdobeStock
    Tweet
  • Tillgänglighet för alla är mycket viktigt. Accessibility Business har lanserat en databas som innehåller information.
    2023-12-02 16:55

    Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation

    Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.

  • Kairos Future 2024
    2023-12-01 23:05

    Fånga framtiden 2024 med Kairos Future

    Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar

  • Knäckebröd som gräddas på Skedvi Bröd i Dalarna.
    2023-12-01 18:26

    Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning

    Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.

  • Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter som kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
    2023-12-01 17:31

    Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda

    Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.

  • Anna Österlund, blivande ny VD för Placebrander.
    2023-11-30 19:31

    Anna Österlund blir ny VD för Placebrander

    Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.

  • Guldpalmen, ett pris som Visit Trelleborg ger ut varje år till en besöksnäringsaktör.
    2023-11-30 19:10

    Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg

    Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.

  • En av alla julmarknader i Sverige tar plats på Tjolöholms slott.
    2023-11-30 18:31

    Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige

    Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.

  • Annika Torstenson, ny marknadsutvecklare på Vrak – Museum of Wrecks.
    2023-11-29 19:19

    Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare

    Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.

  • Anette Lindstrup, Helena Wennerström och Evelina Castro representerade Helsingborg stad.
    2023-11-29 19:01

    Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024

    Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.

  • En flotte med besökare i Äventyrsgruvan i Dalarna.
    2023-11-27 19:11

    Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan

    Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.

  • Veckans profil

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Michael Malmborg och Jonathan Piringer

    Nordic Outdoor Adventures respektive Bonnier News

    Ett litet snack med Micke från NOA och Jonathan från Bonnier News om Outdoor som arena för eventkommunikation

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Undersökning för en mer innovativ turism och besöksnäring

    • Film om turism och besöksnäringens betydelse för Sverige

    • Arktisk glamping och öländsk champing kan vinna Stora turismpriset

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 november

    • Inspelning webbinarium: Så lyckas ni med er hållbarhetskommunikation

    • Inspelning webbinarium: Kulturturism – en förstudie

    • Erbjudande: Delta på ITB i Berlin 5-7 mars 2024

  • Händelser i branschen

    • Besöks­näring på agendan 2023
      2023-12-06
      • Stockholm
      • konferens.skr.se/besoksnaring-pa-agendan/information.html
    • Vakantiebeurs, mässa för resebransch och konsument i Nederländerna (Visit Sweden) 10-14 januari
      2024-01-10
      • Jaarbeurs, Nederländerna
      • invajo.com/event/visitsweden/vakantiebeurs2024
    • Global Revenue Forum Stockholm 2024
      2024-01-30
      • Stockholm
      • revenueforum.net/revenue-management-events/
    • Fastfood & Café & Restaurant Expo (31 januari – 1 februari)
      2024-01-31
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/om-oss/
    • Global Sustainable Tourism Councils (GSTC) internationella världskongress, 23-26 april 2024
      2024-04-23
      • Stockholm (Djurgården)
      • corporate.visitsweden.com/om-oss/i-fokus/visit-sweden-gstc/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-11-27 04:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...

    • 2023-11-27 02:01

      Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023

      Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...

    • 2023-11-24 21:38

      Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi

      Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...

    • 2023-11-24 17:29

      Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter

      Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Positiva omdömen från tidigare gäster ökad chansen att fler bokar, avsevärt. Vill du ha fler bokningar på dina aktiviteter, stugor...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kuns...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet