-
Upplevelseinstitutet startar nytt analysföretag inom destinationsutveckling
Nu söker man den som vill leda arbetet
Upplevelseinstitutet (UI) bygger tillsammans med sina kunder kompetens om människors upplevelser av olika företeelser. Man har i många år arbetat med analyser och studier kopplat till destinationers attraktivitet och turismeffekter. Dels i samband med olika evenemang, ofta idrott eller musik, men de senaste åren har arbetet även omfattat studier av destinationers attraktivitet på ett generellt plan.
Steget till att analysera upplevelser av platser & destinationer har varit naturligt. Däremot menar Upplevelseinstitutet att det saknas en aktör som tar ett helhetsgrepp om frågan.
– Enligt flera av våra kunder finns det alldeles för många undersökningar och mätningar som inte säger någonting om vad destinationerna faktiskt kan göra för att utveckla sitt erbjudande och stärka sin position. Det är en självklarhet för Upplevelseinstitutet att göra en helhjärtad satsning inom det här området för att möjliggöra bättre upplevelser av destinationer, säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet.
Uppskattat initiativ
Initiativet är uppskattat från flera delar av branschen. Visit Umeå, som varit med och utvecklat UI:s riksomfattande Destinationstracking, är positiva:
I en snabbt föränderlig värld behöver också sätten vi mäter på uppdateras och utvecklas i samma takt, säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.
Hos oss på Visit Umeå lägger vi allt större fokus på att ta reda på våra medborgares och besökares faktiska behov för att utifrån det göra rätt prioriteringar av våra resurser. Vi ser det också som en viktig del i vår egen utveckling att ständigt utforska och testa nya mät- och analysmetoder. Därför ser vi såklart fram emot att vara med på Upplevelseinstitutets resa med den nya satsningen.
Även Karolina Davidsson, VD på Destination Halmstad välkomnar initiativet:
Inom besöksnäringen finns ett behov av att uppdatera mätmetoder och mätetal. Vi på Destination Halmstad har lång erfarenhet av att samarbeta med UI och välkomnar deras kommande satsning på ännu mer analyser inom det här området.
För oss är det viktigt att löpande ta in material för att mäta Halmstads attraktivitet och få underlag som hjälper oss att fatta underbyggda beslut framåt. Förhoppningen är att denna satsning ska kunna ge, såväl oss som besöksnäringen i stort, de mätetal och modeller som efterfrågas.
Patrik Tengwall, ordförande i nätverket SNED (Swedish Network of Event Destinations) med 44 medlemsdestinationer ger sin syn utifrån ett evenemangsperspektiv:
SNED:s syfte är att stärka destinationer som arbetar med publika evenemang i Sverige. Tillgång till tillförlitlig och kontinuerlig data och analys är av största vikt för vår utveckling. Vi tror på evenemangens kraft och dess möjligheter att stärka och utveckla en destination och då är det viktigt att kunna mäta destinationens attraktivitet. Vi ser därför mycket positivt på Upplevelseinstitutets nya satsning inom det här området.
Rätt person att leda arbetet
Nästa steg är att hitta rätt person som brinner för destinationsutveckling och vill driva det här området med hjälp av underbyggda analyser i kombination med erfarenhet av implementering.
Målet är att verksamheten är i gång under första halvan av 2024.
För mer information:
Andreas Andersson Åkerling
VD, Upplevelseinstitutet
070-473 59 57
[email protected]
www.upplevelseinstitutet.seMer om Upplevelseinstitutet på Turismnytt
- Text: Upplevelseinstitutet
- Foto: AdobeStock
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-