-
Utlysning från Tillväxtverket: Kunskapsutveckling under/efter pandemin
Turism och besöksnäring – kunskapsutveckling under och efter coronapandemin
Företräder du en organisation eller ett företag som arbetar med kunskapsutveckling och analyser med inriktning på samhällsutveckling och näringsliv? Har ni även särskilt intresse för, eller kompetens inom, turism och besöksnäring? Försöker ni förstå vad coronapandemin har för påverkan på kort och lång sikt för besöksnäringen, i Sverige och globalt?
Förvaltar eller utvecklar ni metoder för att omsätta kunskap i handling och utveckling i destinationer och företag? Vill ni bidra till att stärka konkurrenskraften för svensk besöksnäring? Då kan den här utlysningen vara något för er.
Coronakrisen har haft och har fortsatt mycket stora effekter på turism och besöksnäring, globalt och i Sverige. Efterfrågan i stora delar av näringen har minskat kraftigt, vilket pressar företagen hårt och leder till ett intensivt omställningsarbete i många företag. Krisen har också påverkat förutsättningarna för resande, där frågor som hälsa och säkerhet, digitala möten och fokus på lokala marknader blivit centrala.
Coronapandemins effekter de första 4-5 månaderna beskrivs djupare i Tillväxtverkets rapport Turism och besöksnäring efter coronapandemin. En grundläggande slutsats i rapporten är att arbetet med att utveckla, sprida och nyttiggöra kunskap om coronapandemins effekter på turism och besöksnäring måste fortsätta. Dessa effekter kommer att påverka hela näringen och dess struktur under lång tid framåt.
Nu finns 4 miljoner kronor att söka för utveckling av kunskap om coronapandemins effekter på turism och besöksnäring samt för labb/testmiljöer för att nyttiggöra den utvecklade kunskapen i besöksnäringens företag.
Utlysningens syfte
– Att öka den samlade kunskapen om hur turism och besöksnäring, i nationellt och internationellt perspektiv, kommer att, kan och bör utvecklas i spåren av coronakrisen.
– Att öka förståelsen för hur besöksnäringen kan komma tillbaka till, och därefter öka och förbättra, den storlek och konkurrenskraft som näringen hade före krisen. Och dessutom göra det på ett sätt som är långsiktigt ekonomisk, miljömässigt och socialt hållbart.
– Att utveckla kunskap som omgående kan omsättas i omställning av affärsmodeller och arbetssätt samt konkret lärande i besöksnäringens företag.
Kunskapen ska bidra till att påskynda och göra omställnings- och omstartsarbetet så effektivt och ändamålsenligt som möjligt. Kunskap ska även kunna spridas från projekten under pågående projektperiod.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Jämtland Härjedalen – BBI Travel säljer bilrundtur till Lofsdalen
Här kommer en rapport från Jämtland Härjedalen Turism om hur de har bistått en anläggning och en...
-
-
Gästbloggare
-