-
Utlysning från Tillväxtverket: Kunskapsutveckling under/efter pandemin
Turism och besöksnäring – kunskapsutveckling under och efter coronapandemin
Företräder du en organisation eller ett företag som arbetar med kunskapsutveckling och analyser med inriktning på samhällsutveckling och näringsliv? Har ni även särskilt intresse för, eller kompetens inom, turism och besöksnäring? Försöker ni förstå vad coronapandemin har för påverkan på kort och lång sikt för besöksnäringen, i Sverige och globalt?
Förvaltar eller utvecklar ni metoder för att omsätta kunskap i handling och utveckling i destinationer och företag? Vill ni bidra till att stärka konkurrenskraften för svensk besöksnäring? Då kan den här utlysningen vara något för er.
Coronakrisen har haft och har fortsatt mycket stora effekter på turism och besöksnäring, globalt och i Sverige. Efterfrågan i stora delar av näringen har minskat kraftigt, vilket pressar företagen hårt och leder till ett intensivt omställningsarbete i många företag. Krisen har också påverkat förutsättningarna för resande, där frågor som hälsa och säkerhet, digitala möten och fokus på lokala marknader blivit centrala.
Coronapandemins effekter de första 4-5 månaderna beskrivs djupare i Tillväxtverkets rapport Turism och besöksnäring efter coronapandemin. En grundläggande slutsats i rapporten är att arbetet med att utveckla, sprida och nyttiggöra kunskap om coronapandemins effekter på turism och besöksnäring måste fortsätta. Dessa effekter kommer att påverka hela näringen och dess struktur under lång tid framåt.
Nu finns 4 miljoner kronor att söka för utveckling av kunskap om coronapandemins effekter på turism och besöksnäring samt för labb/testmiljöer för att nyttiggöra den utvecklade kunskapen i besöksnäringens företag.
Utlysningens syfte
– Att öka den samlade kunskapen om hur turism och besöksnäring, i nationellt och internationellt perspektiv, kommer att, kan och bör utvecklas i spåren av coronakrisen.
– Att öka förståelsen för hur besöksnäringen kan komma tillbaka till, och därefter öka och förbättra, den storlek och konkurrenskraft som näringen hade före krisen. Och dessutom göra det på ett sätt som är långsiktigt ekonomisk, miljömässigt och socialt hållbart.
– Att utveckla kunskap som omgående kan omsättas i omställning av affärsmodeller och arbetssätt samt konkret lärande i besöksnäringens företag.
Kunskapen ska bidra till att påskynda och göra omställnings- och omstartsarbetet så effektivt och ändamålsenligt som möjligt. Kunskap ska även kunna spridas från projekten under pågående projektperiod.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Tillväxtverket
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-