-
Så utvecklar vi den gränsöverskridande nationalparken
I ett samarbete mellan Sverige och Norge har ett projekt med syfte att skapa en gemensam svensk-norsk besöksnäringsstrategi för Fulufjällets nationalpark.
Man vill locka fler besökare
Syftet med projektet är att locka fler besökare till Fulufjällets nationalpark utan att förstöra värdefulla natur- och kulturvärden.Målsättningen är att öka tillgängligheten över gränsen och skapa fler möjligheter för besöksnäringen att utvecklas.Fulufjällets nationalpark sträcker sig över Sverige och Norges gräns och besöks årligen av cirka 40-70.000 personer per år (sedan år 2002).
I början av mars träffades turismföretag, destinationsbolag, kommuner och nationalparksförvaltare i Stöten för att starta arbetet. Initiativet till mötet var taget av Länsstyrelsen Dalarna och Fylkesmannen i Hedmark, Norge.
Under de två dagarna diskuterade man:
- Vem besöker nationalparken och vad gör besökaren?
- Hur utvecklar vi besöksnäringen i området?
- Hur visar vi upp och marknadsför nationalparken?
- Hur utvecklar vi den infrastruktur och de leder som finns i parken?
”- Om de båda förvaltningarna tar fram en gemensam turismstrategi för hur vi ska utveckla parkerna som besöksmål, så skapar det grund för att besöksnäringen kan utvecklas. Då kan vi också få fler besökare till Fulufjället och en utveckling av regionen”, säger Jakob Ebner vid Länsstyrelsen Dalarna som är projektledare på den svenska sidan.
Mötet bjöd på flera föreläsningar om besökarundersökningar i Fulufjället och andra exempel på strategiarbete för ökad turism. Bland annat föreläste George Hogg, enhetschef vid Scottish Natural Heritage, om arbetet med nationalparken Cairngorms i Skottland. Kärnan i hans budskap var att det är viktigt att myndigheter, kommuner, turistföretag och organisationer arbetar tillsammans för att lyckas med turistsatsningar. Om en park ska generera intäkter måste den tillgängliggöras så att folk får valuta för sina pengar.
Rösjöarna i Fulufjällets nationalparkI den svenska delen av Fulufjället gjordes den senaste besökarundersökningen 2014. Under seminariet presenterades också en färsk studie som gjorts på den norska sidan. Bland annat efterfrågar besökarna fler aktiviteter och fler förslag på kortare vandringar.
- Besökarundersökningar visar också att besökarna blir yngre, att de stannar längre i parken och att de går längre in i parken, samt att de vill få bättre information om parken.
- Nu handlar det att arbeta med bättre tillgänglighet till större delar av parken och att se över entréer och skapa nya besöksmål. På norska sidan med Trysil och Engerdal finns det till exempel fler utländska besökare än den svenska, särskilt från Storbritannien, och kan man locka dem och vända sig till nya målgrupper så är man en bit på vägen.
En viktig del av seminariet var en workshop med deltagarna för att samla in synpunkter till grund för besöksstrategin. Det gav förslag om hur man ska arbeta med gemensam marknadsföring, skapa förutsättningar för turistföretag och utveckla besöksmål.
”- En slutsats vi kan dra av seminariet är att ett nära samarbete är det viktigaste för att lyckas, till exempel för förvaltarna att knyta nära kontakter med turistföretagare”, säger Jakob Ebner.
Fakta om projektet
- Vid Fulufjället finns Sveriges högsta vattenfall och världens äldsta levande träd.
- Totalt ingår 140 kilometer markerade vandringsleder, flera övernattningsstugor och raststugor och besökscentret naturum Fulufjället.
- Projektet pågår 2016–2018 och genomförs av Länsstyrelsen Dalarna och Nasjonalparksstyret for Fulufjellet i Norge.
- Arbetet bekostas av Interreg Sverige-Norge, Länsstyrelsen Dalarna, Nasjonalparksstyret, Miljödirektoratet, Hedmark fylkeskommune och IR-medel.
- Totalt omfattar projektet en budget på 7,7 miljoner kronor, varav 4,9 miljoner täcker den svenska sidans kostnader och 2,8 miljoner den norska sidans kostnader.
- Nasjonalparkstyret for Fulufjellet är förvaltningsmyndighet for Fulufjällets nationalpark på norsk sida. Detta är en statlig myndighet bestående av representanter från Trysil kommun och Hedmarks fylkeskommun i Norge.
Källa: Länsstyrelsen i Dalarnas län
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Länsstyrelsen Dalarna
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Jämtland Härjedalen – BBI Travel säljer bilrundtur till Lofsdalen
Här kommer en rapport från Jämtland Härjedalen Turism om hur de har bistått en anläggning och en...
-
-
Gästbloggare
-