-
Utvecklingsprojekt för att stärka Stockholms skärgård beviljas fortsatt stöd
Visit Stockholm har genom samverkansprojektet Stockholm Archipelago fått ytterligare medel från Tillväxtverket för ett affärs- och produktutvecklingsprojekt av besöksnäringsföretag i Stockholms skärgård.
Projektet syftar till att utveckla sampaketeringar för att tillsammans med besöksnäringen marknadsföra upplevelser i Stockholms skärgård och utveckla hållbara affärsmodeller.
För att locka nya grupper av resenärer att upptäcka det fantastiska utbudet i Stockholms skärgård krävs hållbara och flexibla affärsmodeller. Den gemensamma insikten är att sampaketering av transport, naturaktivitet, boende och måltidskultur där ett ekosystem av aktörer samverkar är vägen framåt.
Utveckling av hållbara affärsmodeller
Utifrån den insikten initierades projektet affärs- och produktutveckling av företag på öar i Stockholms skärgård. Projektet leds av Visit Stockholm genom samverkansprojektet Stockholm Archipelago där sju skärgårdskommuner ingår. Nynäshamn-, Haninge-, Värmdö-, Nacka-, Vaxholm-, Österåker- och Norrtälje kommun, Visit Stockholm, Skärgårdsstiftelsen och Region Stockholm.
Satsningen syftar till att utarbeta affärsmodeller kring hållbara sampaketeringar för att bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet hos skärgårdens besöksnäringsföretag. Tillväxtverket har nu beslutat om att bevilja ytterligare medel för att gå vidare i nästa projektfas.
“Väldigt spännande att med den lokala besöksnäringen ta nästa steg för att ytterligare utveckla sampaketeringar och hållbara affärsmodeller för målgruppen som söker naturupplevelser och att marknadsföra skärgårdens fantastiska utbud tillsammans på nya och innovativa sätt. Tillsammans utvecklar vi hållbar sampaketering i Stockholms skärgård där naturupplevelsen står i centrum.” Säger, Marie Östblom, projektledare Stockholm Archipelago.
Kommande insatser utifrån värdefulla erfarenheter
Insatserna i den kommande projektfasen bygger på värdefulla insikter från projektets första fas och utgår från ett antal fokusområden som har identifierats som centrala för att ta nästa steg tillsammans.
Ambitionen är att stärka den affärsmässiga kompetensen hos de deltagande aktörerna genom att utveckla nya affärsmodeller. Affärsmodeller som passar för sampaktering utifrån naturupplevelsen och aktiviteten, stärker skärgårdsföretagens omställningsförmåga och ökar lönsamheten.
Projektet har utvecklat en modell för detta och i den kommande fasen inleds ett implementeringsarbete.
Resenärens drivkraft är den gemensamma prioriteringen
De nya upplevelseprodukterna kommer att utvärderas genom ett antal testresor där resedeltagarnas erfarenheter analyseras och utvärderas för att utveckla erbjudandet som helhet och ge de deltagande företagen nya insikter och möjligheter att skapa ett attraktivt och långsiktigt hållbart utbud.
Tillsammans med destinationsaktörerna har en spännande utvecklingsresa påbörjats där resenärens drivkraft är den gemensamma prioriteringen.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Oskar Scheller
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-