-
Vårbudget: Visit Swedens Svemestersatsning får tio miljoner till (uppdat)
I vårbudgeten som presenteras på torsdag kommer Visit Sweden att tilldelas ytterligare tio miljoner kronor som i första hand är avsedda för den redan påbörjade svemestersatsningen.
Det är Centerpartiet som har tagit initiativ till insatsen för att stötta besöksnäringen genom att fler svenskar upptäcker allt Sverige har att erbjuda i sommar, men också resten av året. Insatsen ska bidra till en snabbare omstart av besöksnäringen.
Turismnytt fick tillfälle att ställa några frågor till Centerpartiets ekonomipolitiske talesperson Rickard Nordin angående detta och han berättade att Centern inser hur viktig besöksnäringen är både för sysselsättningen och för många landsbygdskommuner. Han lyfte också fram att Centerpartiet värnar om de små företagen och är väl medvetna om hur tufft många små företag i besöksnäringen har det under pandemin.
– Besöksnäringen har drabbats hårt av pandemin och därför satsar vi på att öka svemestermöjligheterna. Sverige är ett fantastiskt land som har mycket att erbjuda även sin egen befolkning, säger Rickard Nordin.
Vi frågade också om det förs diskussioner om andra riktade stöd till just besöksnäringen? Exempelvis säsongsverksamheter som hamnar snett när det gäller jämförelsemånader och småföretagare som väljer att ta ut vinst istället för lön (efter säsongen beroende på hur det har gått) och då hamnar snett i de stödformer som finns nu.
Rickard Nordin svarade då att möjligheterna att ge riktade stöd begränsas av EU-regler och där har man slagit i taket. I det sammanhanget kan inte Centerpartiet göra så mycket utan där är det regeringens förhandlingar med EU som styr.
Där har dock regeringen bland annat fått godkännande från EU på att ge ett förstärkt statligt stöd till verksamheter som drabbades extra hårt av pandemin förra sommaren, exempelvis nöjesparker som inte kunde hålla öppet alls och hotell i storstäderna som normalt har många internationella gäster.
Även evenemangsstödet är en form av riktat stöd som man har kunnat få igenom och som hjälper en del av branschen.
I samband med att vårändringsbudgeten presenterades kom även kommentarer från näringsministern och Visit Sweden
”Besöksnäringen har drabbats hårt av Covid-19-pandemin. De ekonomiska konsekvenserna är stora då i princip allt resande från utlandet och affärsresandet har upphört. Vi vill därför förstärka marknadsföringen på hemmaplan nu när det främst är turism inom landet som gäller. Visit Sweden får extra resurser för att lyfta fram ännu fler fantastiska resmål runt om i landet, säger näringsminister Ibrahim Baylan.
”Vi är oerhört glada för tillskottet som oavkortat kommer att gå till marknadsföring av hur man kan turista i Sverige, ett välbehövligt tillskott för att återstarta besöksnäringen”, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
Mer konkret om hur investeringen ska användas är för tidigt att kommentera, då beskedet om tillskottet kom nära inpå.
”Att tillskottet kommer samma dag som vi lanserar vår stora Sverigekampanj för att inspirera svenskar att resa och upptäcka Sverige är oerhört glädjande, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden, Sveriges marknadsföringsbolag.
Vid årsskiftet fick Visit Sweden uppdraget att marknadsföra Sverige som resmål för svenskar för att bidra till omstarten av svensk besöksnäring efter pandemin. Nu, drygt tre månader senare bolaget den första delen sin marknadsföringsinsats med Sverigeinspiration.
”I vår nya kampanj har vi låtit coronastrandade utländska besökare tipsa svenskar om guldkorn runt om i landet som de besökt under pandemi-tiden i Sverige”, säger Susanne.
Till Visit Swedens nya kampanj har alla svenska turistregioner och stora städer även bidragit med tips och förslag i en gemensam satsning att inspirera och locka semestersvenskar.
Här kan ni läsa mer om kampanjen
Centerpartiet har också tagit initiativ till den förstärkning av Business Sweden på tio miljoner som ska stärka den regionala exportrådgivningen och som även den finns med i vårbudgeten.
Läs mer om Visit Sweden och svemester på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Conny Norén
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-