-
Varför ökar turismen inte i snabbare takt?
Tillväxtverket har presenterat hur turistnäringen gick i Sverige under 2016. Det visar sig att den ökar igen – men inte i den takt man tror.
Dessa turister besökte Sverige under 2016
Under 2016 ökade antal gästnätter bara med 3% jämfört med 2015. Totalt var det 62 miljoner övernattningar i Sverige. Den grupp som ökar mest är de utländska turisterna. Utvecklingen drivs av ökad köpkraft i många länder och billigare långdistansflyg. Man ser Sverige ett bekvämt och tryggt resealternativ. Mest lockar naturupplevelserna.Det är kineserna som ökar men också våra nordiska grannar fortsätter att komma till oss i större utsträckning. Övernattningar gjorda av gäster från Danmark och Norge minskar med fem respektive två procent, medan Finland ökar med tre procent. Andra närliggande länder ökar mer: Polen med 12 procent och Litauen med 33 procent.
Nästa alla regioner fick fler besökare under fjolåret. Flest övernattade i de tre storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Den region som lockade till sig flest nya besökare 2016 var Gotland. Där ökar övernattningarna med 11 procent jämfört med året innan. I Södermanland och Gävleborg ökar övernattningarna med nio respektive åtta procent, följt av Skåne och Västerbotten med sju procents ökning.
”- Turismen skapar jobb, intäkter och stärker attraktionskraften i alla delar av landet. Inkvarteringsstatistiken ger företag och regioner som dagligen arbetar i denna växande näring kunskap och relevanta beslutsunderlag”, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.
Därför ökade inte besöksnäringen mer än 3%
Förhoppningarna om en större ökning av besökare under 2016 grusades så det visade sig att näringen bara ökade med 3%.Den dämpade totala ökningen av övernattningar i Sverige beror bland annat på minskad kapacitet att ta emot turister på svenska boendeanläggningar. Samtidigt finns det indikationer på att andra privata boendelösningar ökar, exempelvis Airbnb, vilket är något som inte fångas in i inkvarteringsstatistiken idag.
Källa: Tillväxtverket
- Text: Maria Lindqvist
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
-
Gästbloggare
-