söndag 16 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
    • Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
    • Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
  • Platsannonser:
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Robert Pettersson och Lina Skandevall på Västerbottens besöksnäringsdagar 2025
    2025-10-13 04:09

    Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1

    Region Västerbotten Turism bjöd på två intensiva halvdagar på Hotell Lappland i Lycksele med deltagare från de flesta av regionens destinationer och ett antal besöksnäringsföretagare.

    Första dagens eftermiddag inleddes med en presentation av Västerbotten Sweden som är ett projekt som ska stärka regionen och få mer exportmogna företag. Projektet har medfinansierats av Region Västerbotten, EU och de deltagande kommunerna.

    Hanna Sondell, Visit Umeå som var en i projektgruppen berättade att projektet lider mot sitt slut men mycket kommer att finnas kvar och fortsätta.

    Tre fokusområden för arbetet har varit:

    1. Kunskapshöjande insatser och arenor för samverkan

    145 företag har deltagit i 30 aktiviteter för kunskap inom ämnen som hållbarhet, upplevelsedesign, paketering och marknadsföring . Man har också haft 16 digitala sessions och utöver det många möten med besöksnäringsföretagen.

    1. Marknadsaktiviteter för ökad kännedom om Västerbotten internationellt.

    Det har filmats, fotats, tagits in information. Man har deltagit på åtta mässor, arrangerat 13 pressresor, nio visningsresor för researrangörer och för tre tv-team, fyra kampanjer och tagit emot nio influencers. Utöver det han man genomfört några egna marknadsföringskampanjer i stora kanaler. Resultatet ha blivit 8 miljoner impressions i egna kampanjer, 600.000 visningar, en miljon läsare och två miljoner i PR-värde – Marknaderna man huvudsakligen har jobbat mot är Tyskland, Nederländerna och Finland

    1. Strategisk samverkan i Västerbotten

    Har givit möjligheter att samverka. För att säkra fortsatt samarbete framåt har man inrättat destinationsråd och även marknadsföringsarbetet kommer att fortsätta.

    Hanna berättade också att hon tyckte det var väldigt positivt att lära känna de andra destinationerna i regionen.

    Panel med de deltagande företagen

    Med i panelen satt Cecilia Ärlebo, Arctic Essence – Viktoria Andersson, Clarion Hotel Umeå – Nick Kleinherenbrink, Kronlunds kursgård – Anders Långström, First Camp Ansia. Nedan anges de som tog till orda med sina initialer.

    AL – Campinganläggning 450 campingplatser 61 stugor och 15 hotellrum – Fick hjälp, hade en idé, fick mycket god hjälp, skapade ett vinterpaket på sju dagar. Har haft 7 grupper från Holland. Har varit medverkande själva i paketen för att se att de håller måttet. Viktigt att ha en lokal person med. För att ge genuinitet. Men en utmaning när man inte är så bra på engelska, men det ordnar sig.

    NK – Kom från Nederländerna och köpte kursgården 2020. Covid gjorde att man inte kunde göra så mycket och man fick inte så mycket hjälp och inget folk. Renoverade men hade inga gäster och visste inte riktigt hur man skulle marknadsföra sig. Fick enormt mycket hjälp av Gold of Lapland och Västerbotten Sweden. I Holland har man en helt annan syn på kollegerna, det är tuff konkurrens och inget samarbete- I början såg man Granö Beckasin som värsta konkurrenten men nu har man stort samarbete och en bra relation.

    CÄ – Driver resebyrån Reseproducenten Skellefteå och har på initiativ från, och med coachning av, Annica Öhman på Västerbotten Sweden startat ett DMC som heter Arctic Essence DMC och fungerar som ett ”dotterbolag” till Reseproducenten. De säljer regionen till utländska turoperatörer. Naturen, mörkret, snön och tystnaden är lite av det man säljer in. Vad kan vi erbjuda som ingen annan har? Det är det man ska erbjuda. Finns alldeles för få DMCer (Lina S.)

    VA – Mycket det som händer i Umeå, men även det som händer hos andra och som man kan koppla ihop si. Projektet har öppnat nya dörrar. Lära känna varandra och bygga ambassadörsskap.

    Lina Skandevall som modererade samtalet frågade: Ni förkroppsligar verkligen projektet. Vad har ni tagit med er i ett ord?

    AL – Samverkan

    CÄ – Mod

    NK – Samverkan

    VA – Ensam är inte stark, den regionala organisationen är en stor hjälp

    Färdväg för besöksnäringen i Västerbotten 2025 och framåt

    Det var nästa programpunkt som leddes av Annika Sandström som ställde frågan – Varför utvecklar vi besöksnäring och turism? Svaret blev detta:

    Vi vill bidra till att Västerbotten blir en ännu bättre plats att besöka, bo, leva och verka i så att Västerbotten blir ett val för fler!

    Tillsammans tar vi ansvar för en långsiktigt hållbar besöksnäring som ska vara bra för besökare, vara bra för boende, skapa arbeten och livskraftiga verksamheter samt ske på naturens och kulturens villkor.

    Detta involverar en stor mängd aktörer så det är en utmaning att få ihop det.

    Vad ska vi göra?

    Jo, vi ska säkerställa att Västerbottens arbete med en hållbar besöksnäring fortsätter och säkerställa att bilden av Västerbotten som attraktiv och konkurrenskraftig plats stärks genom gemensam marknadsföring.

    Annika berättade också att de har fått kämpa hårt för att få till den tjänst som ska marknadsföra regionen där man har anställt Anni Axelsson.

    På frågan om HUR man ska göra VADet levererade Annika två huvudspår:

    Att tillsammans förmedla bilden av Västerbotten som en attraktiv plats som tar ansvar för natur, kultur, lokalsamhälle och vår omvärld.

    Att säkerställa en långsiktig organisering för besöksnäringens aktörer i Västerbotten som bygger på gemensamt engagemang och medskapande.

    De verktyg man har till sitt förfogande är Responsible Tourism Program, som innehåller kompetenshöjande insatser, analyser, rådgivning, workshops, föreläsningar och liknande inom relevanta teman som t ex hållbarhetskommunikation, storytelling, energibesparing, kulturarv, mätningar samt Västerbotten Sweden, som ska synliggöra besöksmålet Västerbotten genom marknadsföring och extern kommunikation.

    Vem ska då göra det?

    Region Västerbotten Turism har  huvudansvar för samordning och strategi för Responsible Tourism Program och för marknadsföring av Västerbotten som plats att besöka medan DMOs tar operativt ansvar för hållbarhetsrådgivning och företagscoachning (DMO-grupp, styrgrupp för utvecklingsfrågor). Kommuner säkerställer kontaktpersoner i turismfrågor (Destinationsråd, referensgrupp för utvecklingsfrågor.I kommuner där man inte har Destinationsbolag har man kontaktpersoner i destinationsråden.

    Strategi (huvudinriktning) kommer att behöva revideras men den hjälper till att ange en huvudriktning.

    Vad blir det då för resultat?

    • Västerbotten upplevs som en attraktiv och konkurrenskraftig plats som tar ansvar för utveckling på naturens och kulturens villkor.
    • Västerbotten blir vald både som plats att besöka och som plats att leva, bo och utvecklas på.
    • Detta bidrar till ökad lönsamhet för besöksnäringens aktörer och ökade skatteintäkter.

     

    På det följde en panel med Annika Sandström, Region Västerbotten Turism – Gabriella Hed Vall, Visit Umeå – Maria Broman, Visit Skellefteå – Cecilia Wallinder, Gold of Lapland

    MB – Projektet har givit en bra grund. Framåt är det en utmaning att man inte har haft någon som tagit ett regionalt ansvar för marknadsföringen, men nu har man en regional funktion som är en speaking partner för både kommuner och med Visit Sweden. Hur man är organiserad har inte så stor betydelse…. Det viktiga är att man har kontaktpersoner att prata med.

    CW – Gold of Lapland är hundra procent ägda av näringslivet men har stöd från kommunerna (främst inlandskommunerna). Har nått en bra bit på väg med styrkan ekonomiskt från regionen. Vi är ju en exportindustri.

    Besöksnäringen är vital för platsmarknadsföring och kompetensförsörjning. Regionerna satsar ekonomiskt då man ser att den är viktig

    AS – Lätt att man tar besöksnäringen för given, det går ju bra ändå. Vi måste trycka på vad branschen bidrar med ”första handslaget med en plats sker med besöksnäringens aktörer”. Sjukvård och transporter upplevs som det enda viktiga av politikerna många gånger, men regional utveckling ses ofta som ”kusinen från landet”  Men man måste ha med företagen.

    Vad finns det då för utmaningar?

    AS – Finansiering. Gemensam strategi för hållbar besöksnäring, många av punkterna som är avbockade men finansieringen är det inte.

    MB – Marknadsföring kräver ekonomiska resurser och det är det inte tillräckligt mycket av. De små aktörerna har inte så mycket egna resurser. Konkurrensen från våra grannar är hård.

    Framtidsspaning – Vart är vi på väg?

    Robert Pettersson vägledde oss i vanlig ordning underfundigt och humoristiskt genom trender och spaningar inför framtiden och mycket vet de flesta av er redan så jag dristar mig till att bara plocka några godbitar eller det som var mest initierat om man så vill.

    Han pekade på megatrender som Digitalisering – Hur vi söker? Hur vi bokar? Hur det är prissatt med mera. Globalisering – Hur världen har krympt, mer internationaliserade, professionella nätverk mer internationella, 56% av alla resor svenskar gör är för att träffa släkt och vänner, värt att tänka på. Hållbarhet – Miljömärkningar, klassificeringar, glapp mellan kännedom de relativa negativa sambanden och hur vi agerar, hur kan vi påverka människor att resa på ett mer hållbart sätt.

    Robert lyfte att en del av de trender vi ser nu fanns redan före pandemin och lever kvar såsom mer evenemang, mer varierat resande och att beslut tas allt senare.  Några trender som kom med pandemin och består är mer lokalt/inhemskt resande, mer digitala möten och mer natur-utomhusaktiviteter. Trender som bubblar är besökaravgifter, lågkonjunktur och geopolitik.

    Linas trender

    Några höjdpunkter ur Lina Skandevalls trendspaningar:

    Turismen ökar fem procent globalt 2025 och prognosen är 3,3% per år till 2030. Flera stora turistdestinationer inför begränsningar och restriktioner eller ändrar inriktning från massturism till hållbart, högkvalitativt

    I Sverige har det mediala intresse för besöksnäringen ökat, inte alltid positivt men bra ändå. Det finns 80 miljoner potentiella resenärer som är intresserade av det vi har att erbjuda enligt Visit Swedens undersökningar och det är de medvetna turisterna.

    Den massturism som det protesteras mot är vi nästan förskonade från vilket gör att trenderna i det avseendet pekar starkt åt vårt håll. Andra trender som också talar till Sveriges fördel är sleepcation, set-jetting, bleisure, slow travel, coocation, noctourism och gastrotourism. Allt pekar mot att vi behöver stressa ned.

    Kulturturism kommer också starkt och även här ”tickar vi i många boxar” – äkta, autentiskt och hållbart (mat, kultur, natur) – ”Vi har bara lokala guider” är en riktig usp – Gå på is är väldigt exotiskt för den som inte gjort det

    Okända platser/nya upplevelser – Not hot list – Åka till egna platser dit andra inte åker och här prickade Visit Swedens pressresa till Västerbotten mitt i prick: ”Swedens best kept secret – Västerbotten”

    Noctourism – Mörkertourism – Ta vara på mörkret – Solförmörkelseturism – Astroturism (man vill hellre se utåt istället för allt elände) En stor del av världens befolkning kan inte se stjärnhimlen på grund av ljusföroreningar.

    Uppräkningen bara fortsätter. Det är Twilight kayaking, Mörkersafari i Kosta, Astrotourism, Calmcation/curecation (varva ner, sova ut), memooning, soloresor, Contrast therapy (typ, bastu/kallbad). Apropå bad fick vi veta att Sverige är världens örikaste nation (men det visste ni nog redan)!

    Resten av programmet kan ni läsa om i del 2 nästa vecka!

    Här kan ni läsa mer om Västerbotten på Turismnytt.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Visita logga.
    2025-11-16 01:51

    Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober

    I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.

  • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik, delar av Parks and Resorts, har alla slagit besöksrekord under årets Halloween event.
    2025-11-15 19:55

    Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.

  • Regeringens förslag till ett nytt resegarantisystem riskerar att slå hårt mot små bussresearrangörer enligt Sveriges bussföretag som är en del av Transportföretagen.
    2025-11-14 01:59

    Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer

    Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.

  • Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandeförmåga.
    2025-11-14 00:22

    +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

    Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.

  • Läckö Slott vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025
    2025-11-13 21:28

    Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott

    Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)

  • Nordic Connect Travel tar sig an Outdoor Festivals B2B-del
    2025-11-13 11:30

    Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen

    Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel

  • Swedavias styrelse har utsett Mats Johannesson till ny VD och koncernchef för företaget.
    2025-11-12 17:28

    Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia

    Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.

  • Husbil och cyklister - besöksnäring
    2025-11-10 06:32

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

    Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ

  • Naturturismföretagen och Travel News premierar det företag som bäst levandegör ekoturism via Grand Travel Award Ekoturismpriset.
    2025-11-09 22:06

    Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026

    Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.

  • Louise Bjurenvall ny kommersiell chef på Resize Design
    2025-11-09 21:51

    Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

    Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-10 06:32

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...

    • 2025-11-07 18:37

      1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

      Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...

    • 2025-11-09 21:51

      Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

      Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...

    • 2025-11-09 21:23

      Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige

      Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet