-
Viking Line avslutar ett exceptionellt år med tro på framtiden
År 2022 fortsatte liksom föregående år att vara exceptionellt för hela världen på många olika sätt, så också för rederiet Viking Line.
Nya klimatsmarta Viking Glory är populär
På grund av pandemin var verksamhetsomgivningen till en början mycket ogynnsam med därtill hörande ekonomiska konsekvenser. Från slutet av februari bidrog det ryska anfallskriget i Ukraina till skyhöga bränslepriser och osäkerhet på marknaden. Samtidigt återuppstod en stor efterfrågan på att resa – i synnerhet i närområdena.
I oktober såldes Amorella och i december avtalades om en försäljning av Rosella. I mars inledde det nya klimatsmarta fartyget Viking Glory sin trafik. Fartyget har varit mycket populärt och uppnår 1 miljon passagerare efter mindre än ett år i trafik.
Totalt reste närmare 5 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg under 2022, en ökning på 114 procent från föregående år.
Trafiken på de olika linjerna under året
Antalet passagerare som reste med rederiet under 2022 var 4 945 564 (2 315 137) vilket motsvarar en ökning på 114 % jämfört med föregående år.
Den största ökningen hade Viking Grace och Viking Glory på linjen Åbo – Åland – Stockholm med 1 955 988 (904 321) passagerare (+116,3). Viking Lines marknadsandel var här 64 %. På linjen Helsingfors – Åland – Stockholm trafikerade endast Gabriella under året och hade 515 445 passagerare. Under sommaren gjorde fartyget även ett antal specialkryssningar.
Viking Cinderella, i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn, hade 517 354 (256 344) passagerare och gjorde därtill specialkryssningar till ett flertal svenska destinationer under året. Antalet passagerare mellan Mariehamn och Kapellskär på M/S Rosella var 464 375 (348 209).
Mellan huvudstäderna Helsingfors och Tallinn, hade M/S Viking XPRS 1 266 642 (586 354) passagerare.
Antalet fraktenheter var 117 777 och antalet personbilar 630 651.
Anpassar sig och ser optimistiskt på framtiden
”Vi avslutar ett exceptionellt händelserikt år. Beslut togs om att flagga om Viking XPRS till finsk flagg, Amorella såldes i oktober och i december avtalades om en försäljning av Rosella, därtill inledde nya Viking Glory sin trafik i mars. Vi gläds över Viking Glorys succéartade trafikstart. Hon har satt sin prägel på sjöfarten såväl internationellt som inom vårt eget trafikområde på Östersjön. Fartyget har tagits väl emot på marknaden och har även presterat väl och väsentligt bidragit till bolagets resultat. Hennes 1. miljonte passagerare nås under januari 2023. Det nya verksamhetsåret 2023 blir både krävande och engagerande. Vi följer med stor uppmärksamhet konjunkturernas utveckling och anpassar oss till att möta de utmaningar – i synnerhet gällande de nya miljönormer vi ställs inför. Samtidigt ser vi optimistiskt på framtiden.” Säger Jan Hanses, VD för Viking Line.
- Text: Viking Line Sverige
- Foto: Joonas Kortelainen
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-