-
Viking Line avslutar ett exceptionellt år med tro på framtiden
År 2022 fortsatte liksom föregående år att vara exceptionellt för hela världen på många olika sätt, så också för rederiet Viking Line.
Nya klimatsmarta Viking Glory är populär
På grund av pandemin var verksamhetsomgivningen till en början mycket ogynnsam med därtill hörande ekonomiska konsekvenser. Från slutet av februari bidrog det ryska anfallskriget i Ukraina till skyhöga bränslepriser och osäkerhet på marknaden. Samtidigt återuppstod en stor efterfrågan på att resa – i synnerhet i närområdena.
I oktober såldes Amorella och i december avtalades om en försäljning av Rosella. I mars inledde det nya klimatsmarta fartyget Viking Glory sin trafik. Fartyget har varit mycket populärt och uppnår 1 miljon passagerare efter mindre än ett år i trafik.
Totalt reste närmare 5 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg under 2022, en ökning på 114 procent från föregående år.
Trafiken på de olika linjerna under året
Antalet passagerare som reste med rederiet under 2022 var 4 945 564 (2 315 137) vilket motsvarar en ökning på 114 % jämfört med föregående år.
Den största ökningen hade Viking Grace och Viking Glory på linjen Åbo – Åland – Stockholm med 1 955 988 (904 321) passagerare (+116,3). Viking Lines marknadsandel var här 64 %. På linjen Helsingfors – Åland – Stockholm trafikerade endast Gabriella under året och hade 515 445 passagerare. Under sommaren gjorde fartyget även ett antal specialkryssningar.
Viking Cinderella, i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn, hade 517 354 (256 344) passagerare och gjorde därtill specialkryssningar till ett flertal svenska destinationer under året. Antalet passagerare mellan Mariehamn och Kapellskär på M/S Rosella var 464 375 (348 209).
Mellan huvudstäderna Helsingfors och Tallinn, hade M/S Viking XPRS 1 266 642 (586 354) passagerare.
Antalet fraktenheter var 117 777 och antalet personbilar 630 651.
Anpassar sig och ser optimistiskt på framtiden
”Vi avslutar ett exceptionellt händelserikt år. Beslut togs om att flagga om Viking XPRS till finsk flagg, Amorella såldes i oktober och i december avtalades om en försäljning av Rosella, därtill inledde nya Viking Glory sin trafik i mars. Vi gläds över Viking Glorys succéartade trafikstart. Hon har satt sin prägel på sjöfarten såväl internationellt som inom vårt eget trafikområde på Östersjön. Fartyget har tagits väl emot på marknaden och har även presterat väl och väsentligt bidragit till bolagets resultat. Hennes 1. miljonte passagerare nås under januari 2023. Det nya verksamhetsåret 2023 blir både krävande och engagerande. Vi följer med stor uppmärksamhet konjunkturernas utveckling och anpassar oss till att möta de utmaningar – i synnerhet gällande de nya miljönormer vi ställs inför. Samtidigt ser vi optimistiskt på framtiden.” Säger Jan Hanses, VD för Viking Line.
- Text: Viking Line Sverige
- Foto: Joonas Kortelainen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-