-
Vinnarna av Värmlands Turismpris, Årets Uppstickare och Årets Uppsats
Vinnaren av Värmlands Turismpris, Årets Uppstickare och Årets Uppsats har hyllats under Värmland och Karlstads Besöksnäringsdagar.
Värmlands Turismpris
Gamla Kraftstationen stod redan i oktober som vinnare av Värmlands Turismpris 2021 och var Värmlands bidrag till Stora Turismpriset 2021, men det är först nu som de firats på riktigt i Värmland.
Nu har de hyllats som värdiga vinnare som med råge uppfyllt bedömningskriterierna och har påvisat innovationskraft och positiv utveckling trots en svår tid med rådande pandemi.
Årets Uppstickare
Årets Uppstickare är Hammarö Art Gallery. Med Årets Uppstickare vill Visit Värmland synliggöra en aktör som genom nytänk och innovation utmärkt sig inom besöksnäringen i Värmland.
Hammarö Art Gallery tog hem vinsten med motiveringen:
”Ett nytänkande konstgalleri som startat upp sin verksamhet på Nolgård på Hammarö och som drivs av fyra värmländska konstnärer. Här möts du av stilfull konst i alla dess former och konstnärerna bakom verken genom personliga möten. Att placera ett fingalleri i anslutning till en Coop-butik är unikt och udda men genom sitt engagemang och stora framtidsplaner har de lyckats skapa en modern miljö och en reseanledning som lyfter Nolgård och andra verksamheter till en attraktiv plats.”
Finalister till årets uppstickare var även: Sölje Gård, Glava och Julins Backyard Barbecue, Karlstad.
Årets Uppsats
2021 års pris går till Andreas Ekängen och Björn Friberg för deras uppsats – Resemotivet image och dess betydelse: En enkätstudie om hur resemotiv med fokus på image har en betydande roll.
Motivering till vinsten:
“För att de med sin väl bearbetade uppsats belyser en kunskapslucka inom resemotivet image och dess betydelse inom svensk besöksnäring. De har genom ett innovativt tillvägagångssätt förenat metod och teori för att därigenom klarlägga betydelsen av image för besökare när de väljer resmål. Författarna åskådliggör i sin studie besöksnäringens utmaningar och möjligheter i sin strävan att attrahera svenska besökare. I uppsatsen identifieras potentiella förbättringsåtgärder för besöksnäringen. Författarna anses därmed lagt en grund som kommer gynna utvecklingen av den värmländska besöksnäringen.”
Övriga finalster var: Pernilla Bredberg och Lotta Wiandt – Säger en bild mer än tusen ord? En turismvetenskaplig studie om maktfördelning genom nya marknadsföringskanaler. och Ellen Waern & Ellinore Wagnervik – När sagan möter krisen: En turismvetenskaplig studie om Astrid Lindgrens Värld under pandemins grepp
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Vintersäsongen är äntligen här – SkiStars backar öppnar
Fjällen fylls åter av förväntan och vintermagi. Den 29 november öppnade SkiStar Sälen och Vemdalen sina första nedfarter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet samt Nöjesparker/skidanläggningar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
Tunga företrädare för flygbranschen och politiker lyfte krisen för inrikesflyget och Arlandas roll efter BRAs flytt från Bromma
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong med roliga nyheter för alla åldrar. I den...
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Uppdaterat den 30 november 17:19. Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass ...
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av <...
-
-
Gästbloggare
-