-
Turismföretagen som fick pris på Guldgalan
Vinnarna på årets upplaga av Guldgalan, som arrangeras av Swedavia, har genomförts.
Exportpriset – till destinationsbolag och aktivitetsbolag
Swedavias Exportpris 2016 gick till Karin Gydemo Grahnlöf, Jämtlands Härjedalen Turism*, och Björn Broström, Skistar AB.
Tack vare bra uppslutning av såväl privata som offentliga aktörer blir Jämtland Härjedalen vintern 2016/2017 en del i easyJets attraktiva destinationsnät och därigenom lättillgängligt för vintersemestrande britter.
Samarbete – nyckeln till framgång
Motiveringen till priset löd:
”Samarbete har varit nyckelordet för årets finalister av Swedavias Exportpris. Vinnaren har utifrån sina uppdrag i respektive organisation med en målmedvetenhet och outtröttlig energi övervunnit hinder och utmaningar för att få en viktig etablering på plats. Projektet har gett vår region en fantastisk möjlighet att exponeras på en internationell marknad och nu är det bara upp till oss alla gemensamt att fylla ett antal Airbus 319 med köpstarka besökare från London. Swedavias exportpris går till de två eldsjälar som starkast bidragit till avtalet med EasyJet.”
Pristagaren Karin Gydenmo Grahnlöf, Jämtland Härjedalens Turism, uttalar sig så här:
”- Det är fantastiskt roligt att få ta emot detta pris där nyckelordet för samtliga nominerade är samarbete. Det är just samarbetet mellan så många ambitiösa och proffsiga parter som gjort att vi lyckats med etableringen. Att vi dessutom har ett fantastiskt utbud av vinterprodukter gör Jämtland Härjedalen till ett attraktivt besöksmål för brittiska resenärer”.Årets entreprenör – syns överallt med sina smaker
Årets entreprenör blev Anna Godevärn på Mörsjö Deli.
Årets turismföretagare – går som på räls
Peter Ekholm och hans medarbetare på Inlandsbanan fick ta emot priset som Årets Turismföretagare.
Sven O. Perssons hederspris för föredömlig företagargärning
Priset togs hem av Eva-Lena Grape, Marina Jedhelm Hansson och Marie Söderhielm på Åre Chokladfabrik.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-