-
Visit Hallands naturvärdar tar hand om naturen och besökare i sommar
Kommer du tillbringa semestern i Halmstad? Då är chansen stor att du träffar på några av Visit Hallands naturvärdar. Med ett gott värdskap och kunskap om vår natur kommer de möta halländska besökare och invånare – mitt i skogen och på stranden.
Anställer ungdomar som ska jobba som naturvärdar
Region Halland, i samarbete med Halmstad Kommun, anställer i sommar fem ungdomar som ska jobba som naturvärdar. En av sommarjobbarnas uppgifter är att träffa besökare på stranden och i naturreservat. Men även på lederna: Prins Bertils stig, Hallandsleden och Kattegattleden. Både till fots och på cykel. En annan av deras arbetsuppgifter är att ta hand om naturen.
“Halland är ett populärt resmål och det känns viktigt att kunna ge våra besökare ett gott värdskap inte bara genom kommunernas turistbyråer utan även ute i naturen. Dessutom vill vi sända en signal till besökarna att Halland är en destination där vi värnar om vår miljö.” Säger Jeanette Bengtsson, projektledare för naturvärdarna.
Roligt att träffa folk och samtidigt ta hand om naturen
Naturvärdarna är ett initiativ från Visit Halland och i år genomförs projektet för första gången. Efter en gedigen introduktion med bland annat utbildning i HLR, värdskap, hållbarhet och Allemansrätten är sommarjobbarna redo att ge sig ut i naturen för och prata med halländska turister. På såväl svenska som engelska och tyska.
Till sin hjälp har de också appen A day in Halland för att kunna hjälpa och tipsa besökarna.
“Det ska bli kul att sätta igång på riktigt nu. Det känns som en rolig kombo att träffa både hallänningar och turister och samtidigt ta hand om naturen.” Säger naturvärden Adam Junfors.
Naturvärdarna blir ambassadörer för att ta hand om miljön
Förutom att prata med besökare är en viktigt uppgift för naturvärdarna att vara med på konkreta hållbarhetsinsatser. Som att plocka skräp längs våra leder och längs kusten, hjälpa till att ta bort invasiva växter, lägga lekgrus vid Fylleån för att förbättra laxens förutsättningar samt städa Tylön inför Fyrdagen.
De kommer också vara med under evenemanget Västerhavsveckan som uppmärksammar havsmiljöfrågor.
“Vi vill bli en attraktiv destination för både nationella och internationella besökare. Där är naturen och hållbarheten en väldigt viktigt del. Därför vill vi att våra naturvärdar lär sig mer om det och blir ambassadörer för att ta hand om vår natur. Om pilotprojektet faller väl ut är förhoppningen att det till nästa år kan finnas naturvärdar i alla de halländska kommunerna.” Säger Jeanette Bengtsson
- Text: Visit Halland
- Foto: Destination Halmstad
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-