-
Visit Stockholm – huvudstaden tappar flest turistbesök i sommar
Pandemin har slagit hårt mot huvudstaden i sommar. Stockholms län backar med 64 procent under sommaren. Det är mer än riket i sin helhet, som backar med 37 procent för sommarens månader.
Stockholm drabbas också hårdare än Malmö (-44 procent) och Göteborg (-54 procent). Under årets första åtta månader har antalet gästnätter i Stockholms län minskat med 5,7 miljoner eller 54 procent.
För augusti summerades antalet gästnätter på Stockholms läns kommersiella boendeanläggningar till 686 993 övernattningar. Under augusti i fjol, som var ett rekordår, bokfördes nästan 1,8 miljoner övernattningar. Det innebär en nedgång i antal gästnätter i augusti med -62 procent för 2020.
Besöksnäringen kämpar hårt
Mönstret är detsamma som tidigare under Covid-19 pandemin. Under juni-augusti minskar utländska besökare mest påtagligt (-87 procent), medan inhemska gästnätter sjönk något mindre med -47 procent.
Även i riket som helhet minskar utländska övernattningar mest. I stort sett alla utländska målgrupper minskar mycket kraftigt.
”Stockholm är särskilt hårt drabbat av pandemin i sommar. Besöksnäringen har trots det öppnat upp med ansvar och kämpar hårt för att kunna erbjuda ett bra utbud med förutsättningar som finns. Tillsammans behöver vi nu fortsätta utveckla destinationen och inspirera till besök genom starka samarbeten och ansvarsfullt agerande.” Säger Caroline Strand, VD för Visit Stockholm.
Fakta och statistik hittar ni här.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-