-
Visit Stockholm – huvudstaden tappar flest turistbesök i sommar
Pandemin har slagit hårt mot huvudstaden i sommar. Stockholms län backar med 64 procent under sommaren. Det är mer än riket i sin helhet, som backar med 37 procent för sommarens månader.
Stockholm drabbas också hårdare än Malmö (-44 procent) och Göteborg (-54 procent). Under årets första åtta månader har antalet gästnätter i Stockholms län minskat med 5,7 miljoner eller 54 procent.
För augusti summerades antalet gästnätter på Stockholms läns kommersiella boendeanläggningar till 686 993 övernattningar. Under augusti i fjol, som var ett rekordår, bokfördes nästan 1,8 miljoner övernattningar. Det innebär en nedgång i antal gästnätter i augusti med -62 procent för 2020.
Besöksnäringen kämpar hårt
Mönstret är detsamma som tidigare under Covid-19 pandemin. Under juni-augusti minskar utländska besökare mest påtagligt (-87 procent), medan inhemska gästnätter sjönk något mindre med -47 procent.
Även i riket som helhet minskar utländska övernattningar mest. I stort sett alla utländska målgrupper minskar mycket kraftigt.
”Stockholm är särskilt hårt drabbat av pandemin i sommar. Besöksnäringen har trots det öppnat upp med ansvar och kämpar hårt för att kunna erbjuda ett bra utbud med förutsättningar som finns. Tillsammans behöver vi nu fortsätta utveckla destinationen och inspirera till besök genom starka samarbeten och ansvarsfullt agerande.” Säger Caroline Strand, VD för Visit Stockholm.
Fakta och statistik hittar ni här.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Visit Stockholm
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-