-
Visit Sweden – en högtidskalender framtagen för besöksnäringen
Med en ny Högtidskalender vill Visit Sweden öka svenska företags kunskap om hur de kan marknadsföra och utveckla sina erbjudanden kring högtider som firas i Sverige. Den är främst framtagen för turism- och besöksnäringen. Men kan användas av alla verksamheter och organisationer som vill utveckla sitt arbete och kommunikation kring olika högtider.
Ni hittar Högtidskalendern här.
I Visit Swedens Högtidskalender 2025 finner man hur högtider firas och vad potentiella kunder efterfrågar för att komma i rätt stämning. Men också hur företag eller organisationer kan kommunicera sina erbjudanden kring högtider.
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag för resmålet Sverige. De är inte en kommersiell aktör och tar därför inte betalt eller registrerar användare av sin öppna och omfångsrika kunskapsbank om målgrupper marknader och marknadsföring för att attrahera fler besökare, gäster och kunder. Kunskapsbanken kan så klart användas av fler än företag och organisationer i turism- och besöksnäringen.
Bakgrund till Högtidskalendern
Visit Swedens Högtidskalender 2025 är främst framtagen för turism- och besöksnäringen. Detta för att öka företagens kunskaper om hur de kan marknadsföra och utveckla sina erbjudanden kring högtider som firas i Sverige av 50 000 personer eller fler.
Under åren av pandemin tilldelades Visit Sweden uppdraget att marknadsföra Sverige till den svenska marknaden. Då stora delar av resandet drastiskt förändrades, genomfördes under 2021/2022 följeforskning på Visit Swedens Svemesteruppdrag. Med specifikt fokus på människor med utländsk bakgrund.
En forskarstudie från Lunds Universitet visade att semestrandet och resandet i Sverige skiljer sig mycket inom gruppen personer med utländsk bakgrund. Dvs den är inte på något sätt en homogen grupp. Rapportens syfte var att bidra till att öka kunskapen om hur svensk besöksnäring kan förbättra sina kunskaper. För att nå ut till en bredare målgrupp genom att skapa mer inkluderande kommunikation om utbudet från destinationen Sverige.
Som en följd av detta initiativ skapades en ”Högtidskalender” och den 1:a utgåvan var 2022. Den lyfte fram högtider firade av över 50 000 människor i Sverige. Detta initiativ syftade till att inspirera turismnäringen att utveckla nya affärsstrategier och erbjudanden. Och just målgruppsanpassa sin marknadskommunikation i ett samhälle med kundgrupper med olika kulturarv.
Det är alltså inte en lista över alla högtider som firas i Sverige.
Här kan ni läsa mer om Visit Sweden på Turismnytt.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
-
Gästbloggare
-