-
Visit Sweden – filmer om säkrare upplevelser i naturen har blivit en serie på TV4 Play
Det som började med fem korta informationsfilmer för säkrare upplevelser i naturen, har blivit en hel äventyrsserie på TV4 Play. Serien Svenska Äventyr är enligt skaparna Robin Trygg och Anders Klapp: ”En hyllning till den svenska naturen och de fantastiska äventyr vårt land erbjuder den som vågar sig ut”.
TV-serien växte fram parallellt under arbetet med kortfilmerna
Den nya TV-serien Svenska Äventyr växte fram parallellt under arbetet med fem informationsfilmer om säkrare naturupplevelser för nybörjaräventyrare, på uppdrag av Visit Sweden och Tillväxtverket. Där kända äventyrare och etablerade, svenska organisationer medverkade för att säkerställa innehållet. Bland annat experter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Svenska Kanotförbundet, Svenska Klätterförbundet, Fjällsäkerhetsrådet, Friluftsfrämjandet och Svenska Cykelförbundet.
Visit Sweden och Tillväxtverket bekostade produktionen av de korta informationsfilmerna för att tillmötesgå ett tilltagande behov bland besöksnäringsföretag om att sprida kunskap, i samband med ett ökande intresse för autentiska naturupplevelser, efter pandemin.
”När vi nu inte längre har tilldelade medel för att marknadsföra Sverige mot svenskar, är det oerhört positivt med den här nya TV-serien som skapades i samband med våra informationsfilmer.” Säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Berättelserna, engagemanget och äventyren växte
I serien möter tittaren personer och äventyrare med starka livsberättelser. Deras levnadsöden, utmaningar, glädje och sorger står i fokus: framgångar och motgångar.
Bland annat Annelie Pompe, Matilda Söderlund och Said Belhaj som klättrar i Bohuslän och fridyker i Smögen. Peter Persson som reser genom en av Sveriges sista orörda urskogar i norra Dalarna. Naturvårdaren Sebastian Kirppu och utekocken Elle Nikishkova. Även OS-medaljören Jenny Rissveds och Sarah Swallow som bike-packar med mountainbike runt Mälaren. Samt Linda Åkerberg och Emil Gyllenberg som paddlar kajak genom Stockholms ytterskärgård.
Hoppas att serien ökar intresset för svenska naturupplevelser
Serien Svenska Äventyr som finns på TV4 Play har helt och hållet skapats och producerats av Robin Trygg och Anders Klapp. Visit Sweden hoppas att den natursköna serien ska hitta ut i Europa och öka intresset för fler svenska naturupplevelser.
”Att film och genuina filmmiljöer har stark dragningskraft och attraherar resenärer är väl känt.” Avslutar Susanne Andersson.
Ni hittar serien Svenska Äventyr på TV4 Play här.
Läs mer om Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: TV4 Play
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
-
Gästbloggare
-