-
Visit Swedens kampanj med Ikea-referenser väcker stor uppmärksamhet
Turismnytt har fått en liten specialrapport om hur kampanjen och budskapet har nått ut och fått spridning från Jim Hofverberg som är koncernkommunikationschef för Visit Sweden.
Kampanjen där man lyfter fram platserna bakom några av IKEAs inredningsprodukter, som har fått namnet Discover the Originals, har skapats för att väcka nyfikenhet på Sverige som resmål. Visit Sweden vill att Sverige ska sticka ut från andra länders mer traditionella destinationsmarknadsföring och genom att referera till världskända IKEA-produkter vill Visit Sweden göra lite mindre kända platser i Sverige mer kända och visa bredden av vad Sverige har att erbjuda bortom allfarvägarna. Kampanjen fokuserar inte heller på en viss säsong, utan svenska destinationer under lite olika årstider, för att bidra till att sprida ut reseströmmarna över året.
Kampanjen lanserades den 30 november vilket vi på Turismnytt uppmärksammade här – https://www.turismnytt.se/toalettborste-i-fokus-nar-sverige-marknadsfors-som-turistland-utomlands/ .
Fram till den 16 december har man uppmätt en sammanlagd potentiell räckvidd på 1,7 miljarder (1,743 miljoner)
Totalt har det gjorts 1200 publiceringar under perioden i media och sociala medier, varav 600 är artiklar, 300 bloggar och 300 tweets.
De länder som toppar i antalet publiceringar är USA, Storbritannien, Belgien, Indien, Tyskland och Nederländerna. Andra länder som har uppmärksammat kampanjen är Frankrike, Norge, Australien, Bulgarien, Grekland, Kanada, Malaysia, New Zealand, Polen, Singapore, Spanien, Turkiet, Ungern och Sverige så klart.
Medier som Lonely Planet, Die Welt, The New Daily, Le Figaro, Süddeutsche Zeitung, CNN, BBC Radio, Independent Tribune och CTV News har rapporterat om resmålet Sverige. På juldagen blir det dessutom digital direktsändning från Vemdalen i Sky News med Visit Swedens vd Susanne Andersson.
Några exempel på medier som skrivit om kampanjen:
- CNN Travel: https://edition.cnn.com/travel/article/sweden-ikea-tourist-destinations/index.html
- Lonely Planet: https://www.lonelyplanet.com/articles/sweden-tourism-campaign-reclaims-ikea-names
- The New Daily: https://thenewdaily.com.au/life/travel/2021/12/12/ikea-sweden-reclaims-names/
- Elle Decor: https://www.elledecor.com/it/viaggi/a38513171/ente-turistico-svedese-contro-i-nomi-dei-prodotti-ikea/
- Die Welt: https://www.welt.de/reise/nah/article235636912/Schweden-Bolmen-ist-mehr-als-nur-eine-Klobuerste-von-Ikea.html
- Le Figaro: https://www.lefigaro.fr/voyages/savez-vous-vraiment-ce-qui-se-cache-derriere-le-nom-des-produits-ikea-20211130
- Süddeutsche Zeitung https://www.sueddeutsche.de/reise/schweden-reise-ikea-1.5483024
Nästa steg – regioner och destinationer i startgroparna
Nästa steg i kampanjen handlar om att destinationer och regioner ska aktivera egen marknadsföring och kommunikation med koppling till kampanjens budskap, för att locka till sig dem vars nyfikenhet har väckts för Sverige som resmål.
Intresset för att marknadsföra erbjudanden och reseanledningar kopplat till kampanjen är stort. Redan nu har flera regioner, destinationer och kommuner satt igång med planering för att tillvarata den uppmärksamhet som nu genereras internationellt. Några av dem är Region Västmanland, Destination Småland, Visit Linköping, Visit Värmland, Visit Dalarna, Region Sörmland och Nacka kommun.
– På vår sajt för svenska turism- och besöksnäringen finns tips, exempel, verktyg och mallar att fritt ladda ner och använda för alla som vill hitta vägar framåt för den egna marknadsföringen, säger Jim Hofverberg.
Länk: https://corporate.visitsweden.com/kunskap/
Exempel på regioner och destinationer som redan börjat kommunicera kopplat till kampanjen:
- Region Västmanland: https://newsroom.notified.com/region-vastmanland/posts/pressreleases/vastmanlandska-norberg-lyfts-i-internationell
- Destination Småland: https://www.mynewsdesk.com/se/destination-smaaland/pressreleases/sjoen-bolmen-mer-aen-en-toalettborste-3147884
- Visit Linköping (Östergötland): https://www.mynewsdesk.com/se/visitlinkoping_o_co/pressreleases/oestgoetska-rimforsa-lyfts-i-internationell-kampanj-3148086
- Visit Värmland: https://www.mynewsdesk.com/se/visitvarmland/pressreleases/vaermlaendska-hoeljes-lyfts-som-plats-i-internationell-kampanj-3149464
- Visit Dalarna: https://www.mynewsdesk.com/se/visit-dalarna-ab/news/sjoen-toftan-i-falu-kommun-ska-marknadsfoera-sverige-som-turistresmaal-i-ny-internationell-reklamkampanj-438513
- Text: Visit Sweden
- Foto: Olle Kirchmeier
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-