-
Visit Swedens kampanj med Ikea-referenser väcker stor uppmärksamhet
Turismnytt har fått en liten specialrapport om hur kampanjen och budskapet har nått ut och fått spridning från Jim Hofverberg som är koncernkommunikationschef för Visit Sweden.
Kampanjen där man lyfter fram platserna bakom några av IKEAs inredningsprodukter, som har fått namnet Discover the Originals, har skapats för att väcka nyfikenhet på Sverige som resmål. Visit Sweden vill att Sverige ska sticka ut från andra länders mer traditionella destinationsmarknadsföring och genom att referera till världskända IKEA-produkter vill Visit Sweden göra lite mindre kända platser i Sverige mer kända och visa bredden av vad Sverige har att erbjuda bortom allfarvägarna. Kampanjen fokuserar inte heller på en viss säsong, utan svenska destinationer under lite olika årstider, för att bidra till att sprida ut reseströmmarna över året.
Kampanjen lanserades den 30 november vilket vi på Turismnytt uppmärksammade här – https://www.turismnytt.se/toalettborste-i-fokus-nar-sverige-marknadsfors-som-turistland-utomlands/ .
Fram till den 16 december har man uppmätt en sammanlagd potentiell räckvidd på 1,7 miljarder (1,743 miljoner)
Totalt har det gjorts 1200 publiceringar under perioden i media och sociala medier, varav 600 är artiklar, 300 bloggar och 300 tweets.
De länder som toppar i antalet publiceringar är USA, Storbritannien, Belgien, Indien, Tyskland och Nederländerna. Andra länder som har uppmärksammat kampanjen är Frankrike, Norge, Australien, Bulgarien, Grekland, Kanada, Malaysia, New Zealand, Polen, Singapore, Spanien, Turkiet, Ungern och Sverige så klart.
Medier som Lonely Planet, Die Welt, The New Daily, Le Figaro, Süddeutsche Zeitung, CNN, BBC Radio, Independent Tribune och CTV News har rapporterat om resmålet Sverige. På juldagen blir det dessutom digital direktsändning från Vemdalen i Sky News med Visit Swedens vd Susanne Andersson.
Några exempel på medier som skrivit om kampanjen:
- CNN Travel: https://edition.cnn.com/travel/article/sweden-ikea-tourist-destinations/index.html
- Lonely Planet: https://www.lonelyplanet.com/articles/sweden-tourism-campaign-reclaims-ikea-names
- The New Daily: https://thenewdaily.com.au/life/travel/2021/12/12/ikea-sweden-reclaims-names/
- Elle Decor: https://www.elledecor.com/it/viaggi/a38513171/ente-turistico-svedese-contro-i-nomi-dei-prodotti-ikea/
- Die Welt: https://www.welt.de/reise/nah/article235636912/Schweden-Bolmen-ist-mehr-als-nur-eine-Klobuerste-von-Ikea.html
- Le Figaro: https://www.lefigaro.fr/voyages/savez-vous-vraiment-ce-qui-se-cache-derriere-le-nom-des-produits-ikea-20211130
- Süddeutsche Zeitung https://www.sueddeutsche.de/reise/schweden-reise-ikea-1.5483024
Nästa steg – regioner och destinationer i startgroparna
Nästa steg i kampanjen handlar om att destinationer och regioner ska aktivera egen marknadsföring och kommunikation med koppling till kampanjens budskap, för att locka till sig dem vars nyfikenhet har väckts för Sverige som resmål.
Intresset för att marknadsföra erbjudanden och reseanledningar kopplat till kampanjen är stort. Redan nu har flera regioner, destinationer och kommuner satt igång med planering för att tillvarata den uppmärksamhet som nu genereras internationellt. Några av dem är Region Västmanland, Destination Småland, Visit Linköping, Visit Värmland, Visit Dalarna, Region Sörmland och Nacka kommun.
– På vår sajt för svenska turism- och besöksnäringen finns tips, exempel, verktyg och mallar att fritt ladda ner och använda för alla som vill hitta vägar framåt för den egna marknadsföringen, säger Jim Hofverberg.
Länk: https://corporate.visitsweden.com/kunskap/
Exempel på regioner och destinationer som redan börjat kommunicera kopplat till kampanjen:
- Region Västmanland: https://newsroom.notified.com/region-vastmanland/posts/pressreleases/vastmanlandska-norberg-lyfts-i-internationell
- Destination Småland: https://www.mynewsdesk.com/se/destination-smaaland/pressreleases/sjoen-bolmen-mer-aen-en-toalettborste-3147884
- Visit Linköping (Östergötland): https://www.mynewsdesk.com/se/visitlinkoping_o_co/pressreleases/oestgoetska-rimforsa-lyfts-i-internationell-kampanj-3148086
- Visit Värmland: https://www.mynewsdesk.com/se/visitvarmland/pressreleases/vaermlaendska-hoeljes-lyfts-som-plats-i-internationell-kampanj-3149464
- Visit Dalarna: https://www.mynewsdesk.com/se/visit-dalarna-ab/news/sjoen-toftan-i-falu-kommun-ska-marknadsfoera-sverige-som-turistresmaal-i-ny-internationell-reklamkampanj-438513
- Text: Visit Sweden
- Foto: Olle Kirchmeier
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-