-
Vy i toppen av Svenskt Kvalitetsindex för tionde året i rad
Enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har Vy express Sveriges mest nöjda kunder inom persontransport. Det innebär att Vy Travel med varumärkena Vy express, Vy Bus4You och numera Flygbussarna har hamnat i topp i Svenskt Kvalitetsindex mätningar – tio år i rad.
”Bäst ut av alla aktörer kommer Vy med sina två varumärken Vy express och Vy Bus4You. Både Vy express och Vy Bus4You får riktigt höga betyg vad gäller komfort och punktlighet och här är man helt enkelt i en klass för sig.” Säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex.
Det goda värdskapet
Vy Travel jobbar sedan flera år tillbaka med något de kallar ”Det goda värdskapet”. Det är en filosofi som genomsyrar hela bolaget. Från förare, ledning till personal inom kundtjänst.
”Vi ser på våra resenärer som gäster snarare än kunder och det är vägvinnande. Det goda värdskapet är vår främsta styrka och jag vill ta tillfället i akt att verkligen hylla våra förare, vår kundservice och hela organisationen för deras ovärderliga arbete. Vi har Vy express, Vy Bus4You och Flygbussarna på första-, andra- och tredjeplats och det är onekligen ett kvitto på en gedigen laginsats.” Säger Robert Nyberg, VD för Vy Travel.
Expressbussar, komfortbussar och Flygbussar
Vy express är Vy Travel expressbuss-alternativ och Vy Bus4You är bolagets komfortalternativ. Vid årsskiftet förvärvade bolaget även Flygbussarna och numera erbjuds expressbussar, komfortbussar och flygbussar under ett och samma tak.
”När vi köpte Flygbussarna vid årsskiftet sa vi att vi skulle ta det bästa från två bolag och göra något ännu bättre av det. Och det som verkligen förenar oss och Flygbussarna är våra nöjda resenärer. Vårt fokus på service, enkelhet och punktlighet ger oss inte bara topplaceringar i SKI, utan även återkommande resenärer. Vilket är det främsta beviset på att våra resenärer uppskattar oss.” Säger Robert Nyberg.
Fortfarande nöjda resenärer trots pandemin
Årets studie genomfördes med start 28 februari och pågick under hela mars månad – alltså under den period då coronakrisen påtagligt började påverka människors liv och resande. Resenärernas generella omdömen är trots denna kris relativt oförändrade.
”Höga betyg inom kundnöjdhet är som sagt ett bevis på att våra resenärer trivs hos oss och att vårt arbete med det goda värdskapet ger ringar på vattnet. Däremot ser vi att hela branschen backar lite på kundnöjdhetsindexet för andra året i rad och vi kan inte slå oss till ro. Speciellt inte i rådande tider.” Säger Robert Nyberg.
Låga betyg för tågbolagen
Branschens medelbetyg ligger på 64,6 och betyget för kundnöjdhet sträcker sig hela vägen från 56,6 till Vy express på 75,6.
I mitten av listan ser man flygbolagen. Det är dock värt att notera att Norwegian fick ett bättre betyg än förra året, men både SAS och BRA sjönk en liten bit i jämförelse med 2019. I botten hamnar tågbolag såsom SJ, men trots det har deras betyg höjts i jämförelse med förra året. MTR ligger högst upp i listan av alla tågbolag men deras betyg har sänkts i jämförelse med 2019.
Om studien:
Svenskt Kvalitetsindex lanserades 1998 och genomför sedan dess regelbundna undersökningar och mäter bland annat kundnöjdhet. I undersökningen beräknas värden på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.
Persontransportstudien genomfördes den 28 februari – 1 april 2020. Antalet intervjuer som genomförts är 2353.SKI:s modellanalyser bygger på strukturella ekvationsmodeller och en analysmetod som kallas för partiellt minsta kvadrat metoden (PLS – Partial Least Square). Generellt är en skillnad på mer än 2 indexenheter statistiskt säkerställd. Svenskt Kvalitetsindex använder 95 % konfidensgrad som standard
- Text: Vy Bus4You
- Foto: Vy Bus4You
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-