-
Vy i toppen av Svenskt Kvalitetsindex för tionde året i rad
Enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har Vy express Sveriges mest nöjda kunder inom persontransport. Det innebär att Vy Travel med varumärkena Vy express, Vy Bus4You och numera Flygbussarna har hamnat i topp i Svenskt Kvalitetsindex mätningar – tio år i rad.
”Bäst ut av alla aktörer kommer Vy med sina två varumärken Vy express och Vy Bus4You. Både Vy express och Vy Bus4You får riktigt höga betyg vad gäller komfort och punktlighet och här är man helt enkelt i en klass för sig.” Säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex.
Det goda värdskapet
Vy Travel jobbar sedan flera år tillbaka med något de kallar ”Det goda värdskapet”. Det är en filosofi som genomsyrar hela bolaget. Från förare, ledning till personal inom kundtjänst.
”Vi ser på våra resenärer som gäster snarare än kunder och det är vägvinnande. Det goda värdskapet är vår främsta styrka och jag vill ta tillfället i akt att verkligen hylla våra förare, vår kundservice och hela organisationen för deras ovärderliga arbete. Vi har Vy express, Vy Bus4You och Flygbussarna på första-, andra- och tredjeplats och det är onekligen ett kvitto på en gedigen laginsats.” Säger Robert Nyberg, VD för Vy Travel.
Expressbussar, komfortbussar och Flygbussar
Vy express är Vy Travel expressbuss-alternativ och Vy Bus4You är bolagets komfortalternativ. Vid årsskiftet förvärvade bolaget även Flygbussarna och numera erbjuds expressbussar, komfortbussar och flygbussar under ett och samma tak.
”När vi köpte Flygbussarna vid årsskiftet sa vi att vi skulle ta det bästa från två bolag och göra något ännu bättre av det. Och det som verkligen förenar oss och Flygbussarna är våra nöjda resenärer. Vårt fokus på service, enkelhet och punktlighet ger oss inte bara topplaceringar i SKI, utan även återkommande resenärer. Vilket är det främsta beviset på att våra resenärer uppskattar oss.” Säger Robert Nyberg.
Fortfarande nöjda resenärer trots pandemin
Årets studie genomfördes med start 28 februari och pågick under hela mars månad – alltså under den period då coronakrisen påtagligt började påverka människors liv och resande. Resenärernas generella omdömen är trots denna kris relativt oförändrade.
”Höga betyg inom kundnöjdhet är som sagt ett bevis på att våra resenärer trivs hos oss och att vårt arbete med det goda värdskapet ger ringar på vattnet. Däremot ser vi att hela branschen backar lite på kundnöjdhetsindexet för andra året i rad och vi kan inte slå oss till ro. Speciellt inte i rådande tider.” Säger Robert Nyberg.
Låga betyg för tågbolagen
Branschens medelbetyg ligger på 64,6 och betyget för kundnöjdhet sträcker sig hela vägen från 56,6 till Vy express på 75,6.
I mitten av listan ser man flygbolagen. Det är dock värt att notera att Norwegian fick ett bättre betyg än förra året, men både SAS och BRA sjönk en liten bit i jämförelse med 2019. I botten hamnar tågbolag såsom SJ, men trots det har deras betyg höjts i jämförelse med förra året. MTR ligger högst upp i listan av alla tågbolag men deras betyg har sänkts i jämförelse med 2019.
Om studien:
Svenskt Kvalitetsindex lanserades 1998 och genomför sedan dess regelbundna undersökningar och mäter bland annat kundnöjdhet. I undersökningen beräknas värden på image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.
Persontransportstudien genomfördes den 28 februari – 1 april 2020. Antalet intervjuer som genomförts är 2353.SKI:s modellanalyser bygger på strukturella ekvationsmodeller och en analysmetod som kallas för partiellt minsta kvadrat metoden (PLS – Partial Least Square). Generellt är en skillnad på mer än 2 indexenheter statistiskt säkerställd. Svenskt Kvalitetsindex använder 95 % konfidensgrad som standard
- Text: Vy Bus4You
- Foto: Vy Bus4You
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-