-
Wingårdhs och Lotus Hotel Group förädlar och förnyar Billingehus
I över femtio år har det ikoniska hotellet balanserat som ett monument på Billingens brant. Nu pågår ett omfattande arbete i att väcka liv i huset – genom att restaurera befintligt och addera nytt. Billingehus ska åter bli en destination värd att ta omvägar för.
“En självklar destinations pånyttfödelse, och likt tidigare med själ och hjärta. Precis som vid tillkomsten för 50 år sedan.” Säger Lars-Olof Oskarsson, Lotus Hotel Group.
Billingehus och friluftslivet
Hotell Billingehus stod klart 1970 och var ett resultat av den lokala entreprenören Arne Sandbergs vision om att skapa en Skövde-destination värd namnet. Med vandringsleder, skidbackar och badhus runt hörnet fanns en vilja att skapa ett aktivt område som kombinerade vila och nöje med hälsa och motion.
Vid årsskiftet 2022 förvärvades Hotell Billingehus av Lotus Hotel Group. Tillsammans med Wingårdhs har ett samarbete tagit form; att väcka liv i det gamla och definiera det nya.
Kopplingen mellan Billingehus och friluftslivet runt knuten blir starkare när huset öppnas upp med fler entréer, görs luftigare och mer tillgängligt. Gestaltningen gör att gränserna mellan ute och inne luckras upp och besökarens första steg in i husen blir lättare att ta.
Att utmana det som är utan att ta över
Billingehus ritades av arkitekten Hans-Erland Heineman och tecknar en lågmält kaxig arkitektur. Tidsenligt robust och naturnära, lika mycket en kontrast till som en förlängning av sin naturliga omgivning.
Tungt murade väggar bryts upp av stora glas med utsikt över slätten. Den exteriöra paletten är grafisk med sin vita kalksandsten och bruna detaljer av plåt och trä. Interiört än mer dekadent med grovt putsade väggar, skulpturala trapplopp och blank mässing.
Det är ur dessa kulturhistoriska värden som arbetet tar spjärn. För att återställa svunna tiders prakt, men också addera en nutida skärpa. Att restaurera och bevara det befintliga. Att komplettera och förhöja men även utmana det som är utan att ta över.
“På höjden i min födelseort kan man snart se en ny gestalt ta form, som tillsammans med det befintliga skapar en uppdaterad siluett. En ny destination, värd sin omväg. Som bjuder in både lokalbor och tillresta till naturnära möten och avkoppling. Billingehus, det är arkitektur på topp!” Säger Gert Wingårdh, arkitekt.
- Text: Lotus Hotel Group AB
- Foto: Wingårdhs/Lotus Hotel Group AB
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.
-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.
-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.
-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.
-
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.
-
Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren
Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.
-
Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen
Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.
-
Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland
Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.
-
Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan
SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna
-
Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna
”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022
Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...
-
Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september
Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...
-
Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning
Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...
-
-
Gästbloggare
-