-
Zombiesta – skräckhuset på Gröna Lund där gästen står på menyn
Den 20 augusti släpps biljetterna till årets Halloween på Gröna Lund. Den 11 oktober är det återigen dags, och i år tar parken skräcken till en helt ny nivå.
Årets stora nyhet är ”Zombiesta”, ett skräckhus i restaurang Fiesta där gästerna bokstavligen står på menyn. Skräckhuset har tilldelats parkens absolut högsta åldersgräns, på 15 år. Det utlovas bli ett av de mest skrämmande som tivolit någonsin bjudit på.
Två nya intensiva skräckhus
I Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den. De trånga korridorerna, den klaustrofobiska atmosfären och de makabra rätterna som serveras gör att varje steg i detta skräckhus är en kamp för överlevnad.
För de som törs utmana sina inre demoner ännu mer, introducerar Gröna Lund också skräckattraktionen ”I en mördares huvud”. Denna nya attraktion kommer att ta gästen in i de mörkaste delarna av sinnet, där deras värsta rädslor väntar runt varje hörn. Det är en resa genom skräck, där varje scen är designad för att gräva sig in i gästens värsta mardrömmar.
Pelle Svanslös roar på Lilla området
Men Halloween på Gröna Lund är inte bara för de allra modigaste. Lilla området är även i år anpassat för de yngre besökarna och familjerna. Här introduceras en ny show med den älskade karaktären Pelle Svanslös och andra barnvänliga aktiviteter.
”Zombiesta är utan tvekan ett av våra mest intensiva och skräckfyllda skräckhus hittills. Det är en upplevelse som kommer att pressa även de modigaste gästerna till bristningsgränsen. Samtidigt är vi glada att kunna erbjuda ett mer familjevänligt Halloween för de som inte är skräckentusiaster, med Pelle Svanslös, häxor, höstmarknad och andra roliga aktiviteter för barnen.” Säger Cornelia Carlsson, projektledare för Halloween på Gröna Lund.
Premiären för Halloween på Gröna Lund är den 11 oktober och biljetterna släpps idag.
Fakta Halloween på Gröna Lund
Om vädret tillåter hålls alla attraktioner öppna förutom Flygande Mattan.
Skräckhus
Gröna Lund är känd för sina kusliga skäckhus under Halloween. Ett par av dem är favoriter i repris.
Sekten genomför sina mystiska offerritualer i ett övergivet hus (Åldersrekommendation 13 år, 11 år i vuxet sällskap). Lustiga Huset har tagits över av ett clownsällskap och heter nu Olustiga Huset (Åldersrekommendation 13 år, 11 år i vuxet sällskap). Parkens House of Nightmares har en ökad skräcknivå och kallas House of Even Worse Nightmares (Åldersrekommendation 11 år, 9 år i vuxet sällskap).
Nyheter på Gröna Lund är följande:
◆ Zombiesta – Skräckhuset där gästen står på menyn. Allt började med en hostning från en man under en familjemiddag, och på bara 13 minuter och 48 sekunder förvandlades hela restaurangen… (Åldersrekommendation 15 år, 13 år i vuxet sällskap).
◆ I en mördares huvud – i denna skräckattraktionen blir besökarna inlåsta i mörker samtidigt som de får uppleva sina värsta mardrömmar. Ny teknik låter dig höra tankar direkt från en mördares huvud… (Åldersrekommendation 13 år).
Halloweentematiserade attraktioner och områden
Som tidigare år har en del attraktioner på Gröna Lund en Halloweenskrud.
Nyckelpigan heter Spindelpigan, Tekopparna har tagits över av en häxa och kallas nu Häxkitteln. Flygande Elefanterna har förvandlats till Mumieelefanterna och Kärlekstunneln är nu O-turen på grund av att en kärleksforskare har tappat ut ett främmande ämne i vattnet. Blå Tåget kommer att ha en extra dos läskighet medan de yngsta kan roa sig i Pettson o Findus Spökhus. Veteranbilarna erbjuder en tur där barn kan leta efter spöken, passande nog kallas attraktionen Spökbilarna.
Några tematiserade områden från tidigare år är tillbaks. Den rysliga Spindelgången tar en mellan det Lilla och det Stora området. Framför sektens mörka hus har den ondskefulla Trädgården vuxit upp. Som vanligt uppstår även den rysligt mysiga Höstmarknaden på det Lilla området.
Nyheter i parken gällande tematiserade områden är följande:
◆ Katt-Opia – Pelle Svanslös egna Halloween-värld där det bjuds på kramkalas och den rysmysiga föreställningen ”Pelle Svanslös och Maja Gräddnos i Amerikatt”.
◆ Grüna Lund – Parkens alldeles egna skidort, där inget är som vanligt. Det kan bero på den vilda skogshuggaren som dyker upp när man minst anar… Området är en knasig och galen alpby där allt kan hända.
Parkunderhållning
Onda och goda väsen kommer att stryka omkring på Gröna Lund i höst. Den sedvanliga Skräckparaden bjuder på allt från Demon Drummers och zombies till häxor och vidunder.
Nyheter för i år är följande:
◆ Fire & Sparks – en spektakulär eldshow framför Sektens kusliga hus.
◆ Undead Alfred’s familjeutflykt – en makaber och humoristisk zombieshow framför ingången till attraktionen Eclipse.
◆ DJ TRASHBEATZ vs MR SAXOTRASH – de låter, underhåller, förskräcker och skapar good vibes för gammal som ung på det nya området Grüna Lund.
Här kan ni läsa mer om Gröna Lund på Turismnytt.
- Text: Gröna Lund & Isa Mörk
- Foto: Fredrik Söder
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-