-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer sitt yrke för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten. Det visar en undersökning som bussföretaget Interbus genomfört. Interbus finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och opererar över hela Sverige och även i Europa.
Att vara busschaufför är mer än att bara manövrera fordonet
Det förvånar nog ingen att de som väljer att bli busschaufför gör det för att man trivs på vägarna eller har ett stort intresse för fordon i största allmänhet. Men det är också ett socialt yrke. Många chaufförer har valt sitt jobb för att man tycker om att träffa människor. Det visar en undersökning genomförd av Interbus, där 76 procent svarat att de har valt yrket på grund av den anledningen.
”Att vara busschaufför är mycket mer än att bara manövrera fordonet längs vägarna. Men det handlar egentligen mer om att skapa en trygg och välkomnande miljö ombord för passagerarna. Varje dag är unik och jag får möjligheten att träffa en mångfald av människor. Som turister, lokalbefolkning eller hotellpersonal med olika bakgrund och kulturer. Det är ett kul och spännande jobb”. Säger Robert Granqvist, Busschaufför på Interbus.
Har förmånen att få utforska och upptäcka nya platser
En stor majoritet har även i enkäten svarat att de valt yrket för att få se olika platser runt om i Sverige och Europa.
”Utöver att jag får möjligheten att träffa nya människor varje dag har jag förmånen att få utforska och upptäcka nya platser. Jag får ofta besöka platser som jag förmodligen inte skulle ha besökt annars, vilket gör ger jobbet ytterligare en guldkant”. Avslutar Robert Granqvist.
Läs mer om buss på Turismnytt här.
- Text: Interbus
- Foto: Interbus
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-