tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • shai_dahan_mural_of_worlds_largest_dala_horse_painting_in_new_york_city.jpg
    2020-02-24 18:55

    7 TIPS: Så kan du lyckas bättre på Swedish Workshop

    Jag har skrivit det här blogginlägget helt oberoende av arrangörerna av Swedish Workshop. Min tanke är att dela med mig av mina erfarenheter för att hjälpa andra som kanske inte varit där tidigare.

    Swedish Workshop är ett evenemang som arrangeras av Visit Sweden vartannat år i någon europeisk stad och vartannat år någonstans i Sverige. Den 11-12 maj 2020 är det dags i Falun.

    Vad kan du få ut av att vara med på Swedish Workshop?

    Swedish Workshop är en mötesplats där du som turismföretagare möter researrangörer som kan tänkas vilja sälja dina upplevelser i andra länder.

    Man kan också välja att bara vara med på första dagen som är en kunskapsdag med föreläsningar och mingel på kvällen.

    Hur funkar det?

    I god tid före workshopen kommer du få en deltagarlista över vilka researrangörer som är med. Utifrån den kan du önska vilka researrangörer du vill ha möten med.

    Visit Sweden kommer sedan att matcha dig med researrangörer som är intresserade av dina produkter. Resultatet blir ett schema med ett tjugotal förbokade möten.

    Under själva workshopen kommer du att sitta vid ett bord dit researrangörerna kommer för att ha korta och intensiva möten med dig enligt schemat.

    TIPS: Mötena handlar så klart om att ni ska försöka samverka professionellt. Men om ni inte klickar med varandra på ett personligt plan så är chansen att det blir ett givande samarbete inte så stor. Rabbla därför inte bara fakta, berätta vad du brinner för!

    Är det värt att vara med på Swedish Workshop?

    Ja, det kan det absolut vara! Jag har varit med två gånger. Här är de fördelar och nackdelar som jag upplevde.

    Fördelar:

    • Jag träffade flera nya researrangörer som nu säljer mina resor och upplevelser till marknader som jag hade haft svårt att nå ut till annars. Vissa av dem har sålt mina aktiviteter för flera hundra tusen kronor per år.
    • Jag utökade mitt utbud. Under min första workshop sålde jag bara safaris i Skinnskatteberg. Men eftersom researrangörerna efterfrågade upplevelser runtom i Sverige så har jag sedan dess utökat mitt utbud med aktiviteter utanför Skinnskatteberg, tex i Swedish Lapland.

    Nackdelar:

    • Det kostar pengar att vara med på workshopen, dels deltagaravgiften men också resa och boende.

    • Det kostar tid, framför allt att följa upp alla möten.

    Några grundläggande förutsättningar för att vara med i Swedish Workshop:

    • Att du driver en fungerande turismverksamhet med välbeprövade aktiviteter eller resor. Om du driver en boendeanläggning kommer researrangörerna vara intresserade av att veta vilka aktiviteter som finns bokningsbara.

    • Att upplevelserna är exportanpassade, framför allt att de kan genomföras på andra språk än svenska.

    • Att du kan lämna nettopriser eller provision, se förklaring längre ner.

    Mina tips för hur du kan lyckas bättre på Swedish Workshop:

    1. Ta reda på vilka målgrupper och marknader som researrangören är inriktade på, och lyft fram vad du kan erbjuda som passar just dem, istället för att rabbla upp allt du erbjuder.
    2. Vad är det du erbjuder? Hjälp researrangören att placera in dig i rätt fack. Exempel: “Jag driver ett boende vid havet med kortare aktiviteter inriktade på fiske för barnfamiljer.” Eller “Jag organiserar resor på 3-8 dagar i Swedish Lapland med inriktning på norrsken och foto.” Det är en bra början, istället för att berätta om hur många rum man har eller hur många älgar man brukar se.
    3. Vad gör dina upplevelser unika? Du måste kunna berätta varför researrangören ska skicka sina gäster just till dig istället för till någon liknande aktör i grannregionen eller Norge. Vad är speciellt hos dig? Vad särskiljer dina upplevelser? Lyft fram det häftigaste du har, någon upplevelse som verkligen sticker ut.
    4. Var håller du till? Var tydlig med var du befinner dig, hur man kommer dit och vad mer som finns att uppleva i regionen. Researrangörens uppgift är ofta att sätta ihop kompletta resor som sträcker sig över flera dagar.
    5. Vad kostar det ungefär? Ge prisexempel på det du erbjuder. De vill snabbt få en uppfattning om du passar för deras målgrupp. Gärna ett pris per dygn inklusive allt. Kostar du 1500kr/dygn eller 6000kr/dygn?
    6. Berätta att du kan lämna provision eller nettopriser. Då förstår de att du är med i matchen och går att samarbeta med.
    7. Bjud in dem att hälsa på! Om de kommer och testar dina upplevelser så ökar chanserna till samarbete avsevärt.

    Om du väljer att inte vara med så kan du vara med på ett hörn ändå

    1. Kolla upp om det är någon från din region som kommer att vara med på workshopen, till exempel marknadsansvarig på destinationsbolaget eller någon annan turismaktör. Då kan du se till att den personen har koll på det du erbjuder.

      Om det är en företrädare för destinationsbolaget så kan du se till att den personen har med sig någon av dina mest intressanta produkter, ett enkelt A4. Be om att få kika på deltagarlistan och önska att de lyfter fram just din produkt till rätt researrangör.

    2. Kolla upp om någon samarbetspartner ska vara med och kika på möjligheterna att paketera något tillsammans. På så sätt kan dina produkter vara med utan att du är närvarande personligen. Många researrangörer söker kombinationer av upplevelser och flerdagarsresor.

    3. Och så kan du ju vara med på kunskapsdagen och kvällsminglet till en mer överkomlig kostnad.

     


    Krångliga ord på engelska

    Det kan hända att det dyker upp engelska ord under workshopen som du inte har hört tidigare. Läs på innan.

    • Buyer: researrangör eller agent som vill sälja fler unika upplevelser mot att de får en del av intäkterna.
    • Supplier: turismföretagare som vill ha hjälp med att nå ut till nya marknader.
    • Commission: Provision, dvs den del av priset för en produkt som tillfaller researrangören. Oftast förväntas 20-30 procent.
      Net rate: Ett alternativ till att erbjuda provision är att helt enkelt erbjuda ett nettopris, ett rabatterat pris. Du ger nettopriset till researrangören som lägger på sin marginal på detta innan de säljer till slutkunden. Observera att nettopriser aldrig ska vara synligt för slutkunderna.
    • Allotment: Researrangören kommer kanske fråga om du kan hålla platser åt dem som bara de kan sälja, det kallas allotment. Frågan är då vad som händer om de inte säljer de platserna och hur långt i förväg ni ska släppa dem.
    • >> Rezdy har en bra ordlista med en massa fler ord

     


    Så kan jag hjälpa er

    Jag hjälper gärna till med förberedelser och pepp! Destinationer och regioner kan anlita mig för workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare är väl förberedda inför Swedish Workshop.

    Kontakta mig på [email protected]

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Wikimedia https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Shai_Dahan_mural_of_Worlds_Largest_Dala_Horse_painting_in_New_York_City.jpg#mw-jump-to-license
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet