fredag 26 februari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Göteborg blir ny destination för ÖTILLÖ Swimrun World Series
    • EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44
    • Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
    • Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
  • Platsannonser:
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
    • Blidösundsbolaget söker en inspirerande kökschef
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • shai_dahan_mural_of_worlds_largest_dala_horse_painting_in_new_york_city.jpg
    2020-02-24 18:55

    7 TIPS: Så kan du lyckas bättre på Swedish Workshop

    Jag har skrivit det här blogginlägget helt oberoende av arrangörerna av Swedish Workshop. Min tanke är att dela med mig av mina erfarenheter för att hjälpa andra som kanske inte varit där tidigare.

    Swedish Workshop är ett evenemang som arrangeras av Visit Sweden vartannat år i någon europeisk stad och vartannat år någonstans i Sverige. Den 11-12 maj 2020 är det dags i Falun.

    Vad kan du få ut av att vara med på Swedish Workshop?

    Swedish Workshop är en mötesplats där du som turismföretagare möter researrangörer som kan tänkas vilja sälja dina upplevelser i andra länder.

    Man kan också välja att bara vara med på första dagen som är en kunskapsdag med föreläsningar och mingel på kvällen.

    Hur funkar det?

    I god tid före workshopen kommer du få en deltagarlista över vilka researrangörer som är med. Utifrån den kan du önska vilka researrangörer du vill ha möten med.

    Visit Sweden kommer sedan att matcha dig med researrangörer som är intresserade av dina produkter. Resultatet blir ett schema med ett tjugotal förbokade möten.

    Under själva workshopen kommer du att sitta vid ett bord dit researrangörerna kommer för att ha korta och intensiva möten med dig enligt schemat.

    TIPS: Mötena handlar så klart om att ni ska försöka samverka professionellt. Men om ni inte klickar med varandra på ett personligt plan så är chansen att det blir ett givande samarbete inte så stor. Rabbla därför inte bara fakta, berätta vad du brinner för!

    Är det värt att vara med på Swedish Workshop?

    Ja, det kan det absolut vara! Jag har varit med två gånger. Här är de fördelar och nackdelar som jag upplevde.

    Fördelar:

    • Jag träffade flera nya researrangörer som nu säljer mina resor och upplevelser till marknader som jag hade haft svårt att nå ut till annars. Vissa av dem har sålt mina aktiviteter för flera hundra tusen kronor per år.
    • Jag utökade mitt utbud. Under min första workshop sålde jag bara safaris i Skinnskatteberg. Men eftersom researrangörerna efterfrågade upplevelser runtom i Sverige så har jag sedan dess utökat mitt utbud med aktiviteter utanför Skinnskatteberg, tex i Swedish Lapland.

    Nackdelar:

    • Det kostar pengar att vara med på workshopen, dels deltagaravgiften men också resa och boende.

    • Det kostar tid, framför allt att följa upp alla möten.

    Några grundläggande förutsättningar för att vara med i Swedish Workshop:

    • Att du driver en fungerande turismverksamhet med välbeprövade aktiviteter eller resor. Om du driver en boendeanläggning kommer researrangörerna vara intresserade av att veta vilka aktiviteter som finns bokningsbara.

    • Att upplevelserna är exportanpassade, framför allt att de kan genomföras på andra språk än svenska.

    • Att du kan lämna nettopriser eller provision, se förklaring längre ner.

    Mina tips för hur du kan lyckas bättre på Swedish Workshop:

    1. Ta reda på vilka målgrupper och marknader som researrangören är inriktade på, och lyft fram vad du kan erbjuda som passar just dem, istället för att rabbla upp allt du erbjuder.
    2. Vad är det du erbjuder? Hjälp researrangören att placera in dig i rätt fack. Exempel: “Jag driver ett boende vid havet med kortare aktiviteter inriktade på fiske för barnfamiljer.” Eller “Jag organiserar resor på 3-8 dagar i Swedish Lapland med inriktning på norrsken och foto.” Det är en bra början, istället för att berätta om hur många rum man har eller hur många älgar man brukar se.
    3. Vad gör dina upplevelser unika? Du måste kunna berätta varför researrangören ska skicka sina gäster just till dig istället för till någon liknande aktör i grannregionen eller Norge. Vad är speciellt hos dig? Vad särskiljer dina upplevelser? Lyft fram det häftigaste du har, någon upplevelse som verkligen sticker ut.
    4. Var håller du till? Var tydlig med var du befinner dig, hur man kommer dit och vad mer som finns att uppleva i regionen. Researrangörens uppgift är ofta att sätta ihop kompletta resor som sträcker sig över flera dagar.
    5. Vad kostar det ungefär? Ge prisexempel på det du erbjuder. De vill snabbt få en uppfattning om du passar för deras målgrupp. Gärna ett pris per dygn inklusive allt. Kostar du 1500kr/dygn eller 6000kr/dygn?
    6. Berätta att du kan lämna provision eller nettopriser. Då förstår de att du är med i matchen och går att samarbeta med.
    7. Bjud in dem att hälsa på! Om de kommer och testar dina upplevelser så ökar chanserna till samarbete avsevärt.

    Om du väljer att inte vara med så kan du vara med på ett hörn ändå

    1. Kolla upp om det är någon från din region som kommer att vara med på workshopen, till exempel marknadsansvarig på destinationsbolaget eller någon annan turismaktör. Då kan du se till att den personen har koll på det du erbjuder.

      Om det är en företrädare för destinationsbolaget så kan du se till att den personen har med sig någon av dina mest intressanta produkter, ett enkelt A4. Be om att få kika på deltagarlistan och önska att de lyfter fram just din produkt till rätt researrangör.

    2. Kolla upp om någon samarbetspartner ska vara med och kika på möjligheterna att paketera något tillsammans. På så sätt kan dina produkter vara med utan att du är närvarande personligen. Många researrangörer söker kombinationer av upplevelser och flerdagarsresor.

    3. Och så kan du ju vara med på kunskapsdagen och kvällsminglet till en mer överkomlig kostnad.

     


    Krångliga ord på engelska

    Det kan hända att det dyker upp engelska ord under workshopen som du inte har hört tidigare. Läs på innan.

    • Buyer: researrangör eller agent som vill sälja fler unika upplevelser mot att de får en del av intäkterna.
    • Supplier: turismföretagare som vill ha hjälp med att nå ut till nya marknader.
    • Commission: Provision, dvs den del av priset för en produkt som tillfaller researrangören. Oftast förväntas 20-30 procent.
      Net rate: Ett alternativ till att erbjuda provision är att helt enkelt erbjuda ett nettopris, ett rabatterat pris. Du ger nettopriset till researrangören som lägger på sin marginal på detta innan de säljer till slutkunden. Observera att nettopriser aldrig ska vara synligt för slutkunderna.
    • Allotment: Researrangören kommer kanske fråga om du kan hålla platser åt dem som bara de kan sälja, det kallas allotment. Frågan är då vad som händer om de inte säljer de platserna och hur långt i förväg ni ska släppa dem.
    • >> Rezdy har en bra ordlista med en massa fler ord

     


    Så kan jag hjälpa er

    Jag hjälper gärna till med förberedelser och pepp! Destinationer och regioner kan anlita mig för workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare är väl förberedda inför Swedish Workshop.

    Kontakta mig på marcus@wildsweden.com

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Wikimedia https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Shai_Dahan_mural_of_Worlds_Largest_Dala_Horse_painting_in_New_York_City.jpg#mw-jump-to-license
    • Tweet
  • Swimrun
    2021-02-26 19:31

    Göteborg blir ny destination för ÖTILLÖ Swimrun World Series

    Lördagen den 7 augusti 2021 blir Göteborgs skärgård arena för ÖTILLÖ. Ursprunget till sporten Swimrun.

  • EkmanBuss 44
    2021-02-26 15:15

    EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44

    EkmanBuss 44 är skräddarsydd och tillverkad av Volvo efter Johan Ekmans önskemål. En ergonomisk design med High-Tech lösningar.

  • Air Leap
    2021-02-25 16:42

    Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap

    AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.

  • Zaplox
    2021-02-25 16:11

    Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland

    Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.

  • Swedish Lapland om Corona-stöden
    2021-02-24 18:57

    Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen

    Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern

  • kundvärdar
    2021-02-24 17:09

    SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön

    SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.

  • Varbergs Stadshotell
    2021-02-24 15:10

    Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft

    Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.

  • Hasselbladstiftelsen
    2021-02-24 14:45

    Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn

    Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.

  • webbplats
    2021-02-23 17:13

    Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats

    Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.

  • Leksand Strand
    2021-02-22 15:58

    Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering

    Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Lansering av Herr Omars trendrapport 2021
      2021-02-26
      • Digitalt
      • herromar.se/trender
    • Webbinarium om flygets hållbarhetsarbete
      2021-03-08
      • Digitalt
      • www.transportforetagen.se
    • Event in Skåne – Vad kan vi vänta oss av eventåret 2021?
      2021-03-09
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/eventaret-2021-vad-kan-vi-vanta-oss-hearing-9-mars
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-02-19 16:36

      Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur

      En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...

    • 2021-02-17 16:29

      Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott

      Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...

    • 2021-02-21 19:12

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

      Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...

    • 2021-02-18 16:16

      Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby

      I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet