-
Affärsutveckling – Att höja marginalerna för mig som leverantör! Del 5 Destinationsutveckling
Turismbranschens tillväxt mäts oftast i antal gästnätter och kan vara ett bra verktyg att ta pulsen på hur en destination mår. Men det är inte den enda måttstocken för att lyckas, det är viktigt att skapa en kvalitativ produkt med en prissättning som skapar utrymme för återinvestering. Detta för att bli ännu bättre i en knivskarp konkurrens.
Grundregel nummer ett är att utifrån en produktidé bryta ned den i dess beståndsdelar för att hitta kvalitetsbrister att åtgärda och för att höja totalupplevelsen. Sedan kopplar man en kostnad på dessa delar för att på så vis kunna sätta ett totalpris där du som aktör själv vet vad du tjänar i kronor och ören på en upplevelse.
Det är först när du får kontroll på detta i detalj som du kan börja arbeta effektivt med dina produkter mot externa säljkanaler både online och B2B samt variera din produkt och pris mot olika målgrupper för att alltid nå ekonomisk hållbarhet.
För en mindre aktör är det av yttersta vikt att man förstår att en statisk aktivitet aldrig kan passa alla målgrupper. Risken om man försöker tilltala barnfamiljen, kompisgänget och senioren med samma erbjudande är att ingen av kundgrupperna väljer din produkt. Våga vara unik, våga skräddarsy och våga säga nej till de målgrupper som inte passar det du vill leverera!
Både i Sverige och utomlands upptäcker man ofta det inte finns en tydlig strategi i utvecklingen och prissättningen av sin produkt. Vad är provision? Ska det läggas på, dras av? Före eller efter moms och vilken momssats är det som gäller. Är det skillnad vid inköp och försäljning?
Det är bara några av de frågor som företagarna ställs inför och måste få kunskap i för att kunna få ut sina produkter på marknaden under rätt förutsättningar.
En produkt kan i grunden differentieras till olika målgrupper bara innehåll och pris matchas mot densamma för att möta marknadens förväntningar och bli säljbar. Skillnaderna är även monumentala i hur man skall jobba med sin prissättning om man är i segmentet volym eller kvalitétsorienterad turism. Man måste bara förstå skillnaderna och bestämma sig för vilken upplevelse jag vill leverera och vilken är dess målgrupp?
Lyckas man att öka sina marginaler skapar det förutsättningar för att återinvestera i bland annat sin produkt och marknadsföring. Gör man dessutom detta tillsammans med andra aktörer utvecklar man samtidigt destinationen. Det är här destinationsbolaget har en viktig roll att fylla. Det i form av att initiera och leda processer. Resultatet ger fler produkter på hyllan och fler anledningar till att besöka. Det kan göra att den lokala macken och mathandlaren kan hålla öppet året om. Det ger också förutsättningar för att vilja stanna kvar som invånare eller flytta tillbaka hem igen. Och det skapar skatteintäkter som möjliggör skola, vård och omsorg. Som i sin tur…
Med detta är cirkeln sluten i vår artikelserie om att bygga en destination.
Läs gärna de tidigare artiklarna:Del 1 – I destinationen är alla vinnare
Del 2 – Samverkan är motorn
Del 3 – Destinationsutveckling i praktiken
Del 4 – När kulorna skall inDenna artikel kommer att följas upp av en artikelserie där destinationerna själva berättar om hur de arbetar med destinationer. Artikelserien har premiär under vecka 49.
Artikeln är skriven av Destinationsbyggarna.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Illustration: Annika Stårner
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-