-
Mattrenden som är här för att stanna?!
Relationsmat är en mattrend som växer över hela Sverige.
Relationsmat är då konsumenten handlar direkt av producenten. Folk vill ha goda smaker samtidigt som de umgås med sina vänner och äter mat som handlas direkt från producenterna.
”- Konsumenterna söker de goda smakerna, det omsorgsfulla mathantverket och inte minst det personliga mötet. Hållbarhet är en stark drivkraft för många av våra besökare. I en värld med allt mer anonym och långväga mat och ständiga matskandaler blir det viktigt att själv möta människorna bakom maten”, säger Mats Thorburn, ordförande i föreningen Fjärdhundraland.
Mattrenden sammanför matföretag och konsumenter
Fjärdhundraland ligger i området mellan Uppsala, Enköping, Västerås och Stockholm. Det är ett anrikt kulturlandskap med djupa historiska rötter som har lämnat många spår i markerna.
Fjärdhundras matföretag har tagit vara på trenden relationsmat och förbereder sig, för tredje året i rad, för ”Mat & Människor” i Fjärdhundraland som öppnar den 24 september.
Besökarna har tidigare varit tusentals personer från hela Mälardalen. Besökarna har njutit av att åka runt på de slingriga vägarna i Fjärdhundraland för att smaka och köpa lokalproducerade mat.
Under evenemanget Mat & Människor kan man stanna till på gårdsbutiker, bondemarknader, mathantverkare, andelsjordbruk och REKO-ringar (REKO-ringar är då konsumenter handlar sin mat direkt från producenter via facebook-sida).
Under rundturen kan man köpa smaktallrikar för 30 kronor. På tallrikarna kommer det att finnas ost, lamm, tomater, sockermajs, pelargonkaka, brownie med hallonsallad med mera.
Stor möjlighet för relationsmat att öka ytterligare
Möjligheterna för trenden relationsmat att öka är stora i Sverige. I Sverige finns 5.000 gårdsbutiker, de flesta småskaliga och många har startats de senaste åren.
”- Det här är motsatsen till den nedåtgående trend som vi annars ser inom lantbruket och livsmedelsindustrin, där företagen och jobben minskar. Fjärdhundraland är en del av den växande, småskaliga matproduktionen. Vi blir ständigt fler företag och tillsammans står vi för över 70 lokala arbetstillfällen”, säger Ann-Helen Meyer von Bremen på Sunnansjö Gård.
Källa: Fjärdhundraland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Fjärdhundraland
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-