-
Mattrenden som är här för att stanna?!
Relationsmat är en mattrend som växer över hela Sverige.
Relationsmat är då konsumenten handlar direkt av producenten. Folk vill ha goda smaker samtidigt som de umgås med sina vänner och äter mat som handlas direkt från producenterna.
”- Konsumenterna söker de goda smakerna, det omsorgsfulla mathantverket och inte minst det personliga mötet. Hållbarhet är en stark drivkraft för många av våra besökare. I en värld med allt mer anonym och långväga mat och ständiga matskandaler blir det viktigt att själv möta människorna bakom maten”, säger Mats Thorburn, ordförande i föreningen Fjärdhundraland.
Mattrenden sammanför matföretag och konsumenter
Fjärdhundraland ligger i området mellan Uppsala, Enköping, Västerås och Stockholm. Det är ett anrikt kulturlandskap med djupa historiska rötter som har lämnat många spår i markerna.
Fjärdhundras matföretag har tagit vara på trenden relationsmat och förbereder sig, för tredje året i rad, för ”Mat & Människor” i Fjärdhundraland som öppnar den 24 september.
Besökarna har tidigare varit tusentals personer från hela Mälardalen. Besökarna har njutit av att åka runt på de slingriga vägarna i Fjärdhundraland för att smaka och köpa lokalproducerade mat.
Under evenemanget Mat & Människor kan man stanna till på gårdsbutiker, bondemarknader, mathantverkare, andelsjordbruk och REKO-ringar (REKO-ringar är då konsumenter handlar sin mat direkt från producenter via facebook-sida).
Under rundturen kan man köpa smaktallrikar för 30 kronor. På tallrikarna kommer det att finnas ost, lamm, tomater, sockermajs, pelargonkaka, brownie med hallonsallad med mera.
Stor möjlighet för relationsmat att öka ytterligare
Möjligheterna för trenden relationsmat att öka är stora i Sverige. I Sverige finns 5.000 gårdsbutiker, de flesta småskaliga och många har startats de senaste åren.
”- Det här är motsatsen till den nedåtgående trend som vi annars ser inom lantbruket och livsmedelsindustrin, där företagen och jobben minskar. Fjärdhundraland är en del av den växande, småskaliga matproduktionen. Vi blir ständigt fler företag och tillsammans står vi för över 70 lokala arbetstillfällen”, säger Ann-Helen Meyer von Bremen på Sunnansjö Gård.
Källa: Fjärdhundraland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Fjärdhundraland
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-