-
Mattrenden som är här för att stanna?!
Relationsmat är en mattrend som växer över hela Sverige.
Relationsmat är då konsumenten handlar direkt av producenten. Folk vill ha goda smaker samtidigt som de umgås med sina vänner och äter mat som handlas direkt från producenterna.
”- Konsumenterna söker de goda smakerna, det omsorgsfulla mathantverket och inte minst det personliga mötet. Hållbarhet är en stark drivkraft för många av våra besökare. I en värld med allt mer anonym och långväga mat och ständiga matskandaler blir det viktigt att själv möta människorna bakom maten”, säger Mats Thorburn, ordförande i föreningen Fjärdhundraland.
Mattrenden sammanför matföretag och konsumenter
Fjärdhundraland ligger i området mellan Uppsala, Enköping, Västerås och Stockholm. Det är ett anrikt kulturlandskap med djupa historiska rötter som har lämnat många spår i markerna.
Fjärdhundras matföretag har tagit vara på trenden relationsmat och förbereder sig, för tredje året i rad, för ”Mat & Människor” i Fjärdhundraland som öppnar den 24 september.
Besökarna har tidigare varit tusentals personer från hela Mälardalen. Besökarna har njutit av att åka runt på de slingriga vägarna i Fjärdhundraland för att smaka och köpa lokalproducerade mat.
Under evenemanget Mat & Människor kan man stanna till på gårdsbutiker, bondemarknader, mathantverkare, andelsjordbruk och REKO-ringar (REKO-ringar är då konsumenter handlar sin mat direkt från producenter via facebook-sida).
Under rundturen kan man köpa smaktallrikar för 30 kronor. På tallrikarna kommer det att finnas ost, lamm, tomater, sockermajs, pelargonkaka, brownie med hallonsallad med mera.
Stor möjlighet för relationsmat att öka ytterligare
Möjligheterna för trenden relationsmat att öka är stora i Sverige. I Sverige finns 5.000 gårdsbutiker, de flesta småskaliga och många har startats de senaste åren.
”- Det här är motsatsen till den nedåtgående trend som vi annars ser inom lantbruket och livsmedelsindustrin, där företagen och jobben minskar. Fjärdhundraland är en del av den växande, småskaliga matproduktionen. Vi blir ständigt fler företag och tillsammans står vi för över 70 lokala arbetstillfällen”, säger Ann-Helen Meyer von Bremen på Sunnansjö Gård.
Källa: Fjärdhundraland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Fjärdhundraland
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-