-
Den nya typen av museum som skall locka fler målgrupper
De flesta svenskar har någon gång besökt ett museum – men nu kommer bilden av ett museum bli förändrad. Sverige har fått en ny typ av museum – ett virtuellt museum.
Det är Sveriges första virtuella designmuseum inom arkitektur, design och mode som har slagit upp portarna. Museet heter Swedish Design Museum.
Premiärutställningen som heter Live from Sweden lyfter fram åtta föremål. Detta med hjälp av film och livesändningar som används i svenskarnas vardag. Utställningen har tagits fram av svenska designexperter.
”- Medan många andra länder har pampiga nationella designmuseer väljer vi att visa upp föremål i ett virtuellt museum som är öppet för alla, dygnet runt. Visit Sweden öppnar Swedish Design Museum för att fler ska inspireras av det svenska sättet att se på design som användbar i vardagen. Därför vill vi visa hur människor använder föremålen med Facebooksändningar och film”, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.
Lockar fler målgrupper
Syftet med museet är flera: att engagera designintresserade människor i hela världen och att få fler besökare att besöka Sverige. Bakom satsningen står Visit Sweden. Visit Sweden vill med detta initiativ ta tillvarata den kreativa kraft som finns i svensk design idag. Många utländska turister ser svensk design som praktisk, funktionell, hållbar och jämlik.
”- Grundidén för designen i norr är att den är inkluderande – inte exkluderande – vilket gör det viktigt att visa upp hur den används. Det är där vanligt folk kommer in i bilden. Det är dem vi arbetar för”, säger Eero Koivisto, designer och grundare av Claesson Koivisto Rune och en av experterna bakom urvalet av designföremål till den första utställningen.
Nu lanserar Visit Sweden sitt museum på social medier med fokus på amerikaner, britter, tyskar och fransmän.
Satsningen finansieras genom Visit Swedens program Swedish Design Moves som pågår mellan 2016 och 2019 på uppdrag av regeringen tillsammans med Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands/ASFB, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen.
Källa: Visit Sweden
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Sweden
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-